Olen Ylöjärven uutisten uskollinen lukija. Kiitos kehityslinjasta. Ensimmäistä kertaa koskaan hiukseni nousivat pystyyn lehteä lukiessani kahden jutun kohdalla.
Kannabiksen laillistamista voimakkaasti ajavan kansanedustajaehdokkaan vuodatus olisi sopinut korkeintaan huonoksi aprillipilaksi. Kaikkien tutkimusten mukaan kannabiksen käyttäjällä on erittäin suuri riski ajautua vahvempien huumeiden käyttöön. Siinä ei auta, vaikka nuori (tai vanhempikin) käyttäjä olisi kuinka fiksu ja luotettava, kuten vaaliehdokas perustelee.
Ehdokas myöntää kannabiksen käytön vaarat esittäessään kannabiksen myyntituloista ja veroista kertyneiden varojen suuntaamista haittojen ennaltaehkäisyyn ja päihdevalistukseen. On siis laillistettava myynti, jotta voidaan ehkäistä haittavaikutuksia. Jos kannanotto edustaa keskustapuolueen hyväksymää linjaa, se ei tuo kannatusta puolueelle, kuten eivät myöskään esim. liikenneministeri Bernerin alaisuudessa tehdyt taksi-, kevytauto- ja jättiläisrekkamuutokset.
Pikaratikka Ylöjärvelle on toinen esitys, jota en lainkaan ymmärrä. Tarkkaan ottaen esitystä ei millään lailla jutussa perustella. Kauppakeskus Eloa (jota mekin käytämme toisinaan) ratikka ei varmaankaan olennaisesti palvelisi, sillä ratikkareitin varrella on vain rajoitettu määrä asiakkaita, jotka kuitenkin asioivat omilla kulkuvälineillään tai palvelubusseilla.
Toinen asia on, mikäli Ylöjärven keskustan ja Tampereen kaupungin välissä olevat suuret vapaat alueet kaavoitetaan asuinrakentamiseen. Silloin pitäisi harkita esim. mallia, jota käytettiin Kööpenhaminan metrossa. Sen rakentaminen rahoitettiin maan myynti- ja kaavoitusmaksutuloilla, ei veronmaksajien veroilla, kuten esim. Tampereen ratikka. Olisi varmaan ongelmallista perustella ratikkaa Kurun, Viljakkalan tai vaikka Siivikkalan veronmaksajille.
Nykyisen rautatien käyttö näyttää unohtuneen ratikkaintoilijoilta. Nokialla on rakennettu ilmainen liityntäparkkipaikka asemalle, ja nokialaiset käyttävät nopeaa yhteyttä Tampereen keskustaan. Myös Tesoman pysäkkiä aletaan rakentaa. Miksi Ylöjärven aseman käyttö ei kiinnosta? Tilaa olisi liityntäpysäköinnille. Ja junakyyti olisi niin ympäristöystävällistäkin, eikä tarvittaisi satoja miljoonia ympäristöä repivään ratikkarakentamiseen.
Jukka Rajala
Siivikkala