Haluaisitko dominoida ylöjärveläistä liike-elämää? – Pian se on mahdollista noppaa heittämällä

Pirkanmaan Nuorkauppakamari tuottaa lautapelin jossa kilvoitellaan ylöjärveläisistä yrityksistä. Tavoitteena laajentaa ihmisten ymmärrystä omasta kaupungista.
Virpi Mäkelä ja Maaret Borg ovat kumpikin Ylöjärvellä asuvia yrittäjiä. He kuvailevat kotikunnassaan olevan yrittäjämyönteisyyttä.

Perjantai ja After Work. Istumme perinteisessä pirkanmaalaisessa ravintolassa ja pöytään tilataan muutama juoma viikonlopun kunniaksi. Virpi Mäkelä ja Maaret Borg ovat Ylöjärvellä asuvia yrittäjiä, jotka tekevät muiden töiden ohella peliprojektia.

– Muoti kulkee sykleissä, mutta en ole ikinä nähnyt sellaista päivää etteikö lautapelejä olisi kaupoissa. Lautapelit on Pop! Projekti tarkoituksena on tuottaa Monopolin tyylinen peli, jossa katujen sijaan sijoitetaan ylöjärveläisiin yrityksiin, Virpi Mäkelä sanoo ja jatkaa:

– Olen kierrellyt kaupunkien johtajille kertomassa, mitä meidän Nuorkauppakamari-yhdistykselle kuuluu ja millaista yhteistyötä voisimme mahdollisesti tehdä kuntien kanssa. Ylöjärvellä tuli puheeksi lautapeli, josta innostuttiin todella.

Kankaanpään kunkku ja Rauma neuvos – vastaavanlaisia pelejä on tuotettu aiemminkin.

Mäkelä kertoo, että nyt haluttiin valita onnistunut projekti, joka on mukava tuottaa uudelleen.

– Varasta parasta, Mäkelä naurahtaa.

Pelin kulku muistuttaa muodoltaan kovin edellä mainittua kulttipeliä, jossa pyritään leikkimielisesti ja välillä myös vakavasti kokonaisen kaupungin omistajuuteen. Noppaa heittämällä pyritään ostamaan tietyn hintaisia peliruutuja, joiden arvoa voidaan nostaa ostamalla suurempia osakemääriä.

– Tässä projektissa taltioidaan myös Ylöjärven vuoden 2019 historiaa ja tämän avulla se jää muistoksi tulevillekin sukupolville. Tavoitteena on, että peli jää perheisiin sukupolvien ajaksi, pelin graafisen ilmeen suunnittellut Borg sanoo.

– Pelissä on tietysti vain murto-osa Ylöjärven yrityksistä, joita on rekisteröity yli 2 000.

Pirkanmaan Nuorkauppakamari on yhdistys, joka pyrkii kehittämään johtamistaitoa, sosiaalista vastuuta, yrittäjyyttä ja kansainvälisyyttä. Mäkelä kertoo, että pelin tarkoituksena on yhteiskunnallinen vaikuttavuus: peli kannustaa ihmisiä kotipaikkatietouteen.

Hän kuvailee projektin olevan Pirkanmaan Nuorkauppakamarin vaikuttamista parhaimmillaan.

– Pelin perimmäinen tarkoitus on jakaa tietoa ihmisille Ylöjärven yrittäjistä. Pelissä tulee olemaan yrityksiä, jotka ovat tuttuja esimerkiksi teini-ikäisille nuorille, mutta he eivät välttämättä tiedä, mitä yritys tekee tai sen olevan Ylöjärveltä.

– Nykyisen markkinatalouden näkökulmasta on myös tärkeää, että ihmiset tietävät millaisia palveluita ja asioita he voivat saada omasta kunnasta. Tällöin voimme säilyttää tuotantoja ja palveluita paikallisella tasolla. Nykymaailmassa on helppo nopeasti tilata tuotteita vaikkapa kännykän avulla ulkomailta, kun niitä voisi saada esimerkiksi Ylöjärveltä.

Ruudut menivät kuumille kiville

Maaret Borg ja Sirja Uuttu vastaavat pelin visuaalisesta ilmeestä. Kuvassa Borg suunnittelee pelin yritysruutuja. (Kuva: Maaret Borg)

Idea pelistä otettiin vastaan ylöjärveläisten yrittäjien keskuudessa ilmeisen hyvin. Moni ymmärtää tilaisuuden olevan ainutlaatuinen. Viidessä päivässä pelin ruuduista oli jäljellä enään muutama.

– Etsimme enää kolmea yritystä, kertoo Mäkelä.

Projektipäällikkö ei suostu paljastamaan pelin yrityksiä, mutta kertoo niiden olevan kokoluokiltaan hyvin erilaisia. Milloin pelin sitten voidaan odottaa ilmestyvän myyntiin ja kuinka paljon sitä tuotetaan?

– Jos meillä käy oikein hyvä tuuri niin lanseeraus tapahtuu isänpäivänä. Muutoin
tähtäämme loppuvuoteen.

– Painomäärää ei ole vielä lyöty lukkoon. Nyt olemme pyöritellyt lukua, joka pyörii muutamassa tuhannessa. On kuitenkin varmaa, että peliä painetaan vain yksi erä, eikä enempää ole tulossa.

Kuluttajahinta tulee pelille olemaan noin kolmisen kymppiä.

– Ajattelemme, että se on sopiva hinta pysyvälle tuotteelle, Mäkelä kommentoi.

Pelin nimi valitaan ehdotusten mukaan. Ylömestari? Ylöjärven pohatta? Nimeä pelille ei ole vielä valittu ja siihen voivat vielä halukkaat päästä vaikuttamaan.

– Ylöjärven kaupungin sivulla on lomake, johon kiinnostuneet voivat jättää ehdotuksensa. Äänestys on auki 7. huhtikuuta saakka. Tämän jälkeen valitsemme parhaan vaihtoehdon.

– Olisi tietysti mukavaa, että nimi liittyisi pelin henkeen, jossa kerätään rahaa ja osakkeita, Mäkelä pohtii.

Mikä sitten erottaa ylöjärveläisten uutuuspelin vanhoista?

– Vaatimaton tavoitteemme on tehdä ulkoasultaan paras tähän mennessä tuotettu vastaava tuote. Pelin ulkoasun suunnittelu on vasta alussa, mutta tarkoituksena on tehdä harmoninen ja esteettisesti kaunis kokonaisuus, Borg kertoo.

– Emme halua pelistä mainoksen tapaista peliä. Ennemminkin haluamme rakentaa taideteoksen, Mäkelä jatkaa.

Suunnittelijan mielessä on ottaa elementtejä Ylöjärven logon visuaalisesta ilmeestä, jotta peli tuntuu kotipaikkansa “sisarelta”. Pelistä halutaan luoda aidosti ylöjärveläinen kokemus.

– Olisi mukavaa, jos Ylöjärven juhlavuosi muistettaisiin yhteisistä pelihetkistä, Borg naurahtaa.

Raumalla julkaistiin vastaavanlainen peli “Rauma neuvos”.