Valossa esiintyvällä Blokessilla on kova tähtäin: ”Tavoitteemme on olla Suomen parhaita Youtubessa”

Sketsiryhmä Blokessin Jussi Pulkkinen ja Matti Roth puhuvat Valossa onnistumisistaan someyrittäjinä, mutta myös somen kuluttavista puolista. Blokessilla menee nyt lujaa. Ryhmä julkaisee parhaillaan uutta 10-osaista sarjaansa Youtubessa.
Jussi Pulkkinen, Blokess, Youtube
Jussi Pulkkinen on opiskellut kauppatieteitä ja tehnyt kandintutkinnon Kuopion Yliopistossa. Hän on opiskellut myös urheilujournalismia sivuaineena Helsingissä. Häntä on aina kiinnostanut se, miten televisioon tehdään urheiluviihdettä.

Helsingissä asuva Jussi Pulkkinen, 25, viettää haastatteluhetkellä viikonloppua vanhassa kotikaupungissaan Tampereella.

Huhtikuun 11. päivänä Pulkkinen ja työtoveri Matti Roth saapuvat puolestaan Ylöjärvelle koulutuskeskus Valoon Nuoria somettaa -tapahtumaan.

– Meitä on alettu pyytää puhumaan aika usein. Mara (Martin Kalliola) hoitaa Kuopiossa päin olevat esiintymiset ja me Matin kanssa muita, Pulkkinen kertoo.

Hänen mukaansa Valon keikka ei ole perinteinen tubettajien ”meet and greet”, jossa halaillaan ja otetaan kuvia.

– Puhumme somesta ja kerromme, miten päädyimme tähän tilanteeseen. Monet asiat ovat nykyään nuorille mahdollisia.

Kelpaanko itsenäni?

Blokessin jäsenet tekevät monessa mielessä suorastaan unelmatyötä Youtubeen, mutta silti hekin ovat joutuneet kokemaan somen huonot puolet: sen koukuttavuuden ja ala-arvoiset palautteet, jotka voivat koskea esimerkiksi ulkonäköä.

– Sosiaalisessa mediassa toimivien tulee kestää raakaakin arvostelua, mutta onneksi suurin osa seuraajistamme on fiksua porukkaa, joka arvostelee sisältöä eikä ulkonäköä.

Oma lukunsa ovat somen aiheuttamat paineet, jotka saavat pohtimaan, kelpaako somettaja sellaisena kuin on.

Tämän tyyppisiäkin asioita Pulkkinen aikoo Valossa ottaa esille.

– Jossain vaiheessa aloin itsekin miettiä liikaa, mitä laitan IG:hen. Ajattelin liian paljon sitä, mitä muut ajattelevat. Pidin Instagramista kahden kuukauden tauon.

Suodattamattomia vitsejä

Periaatteessa Pulkkinen kuitenkin tietää, ettei muiden mielipiteitä pidä juuri ajatella. Pohdinta sammuttaa luovuuden ja voi aiheuttaa kirjoitusblokin.

Kun Blokessin jäsenet pohtivat uutta sketsi-ideaa, ajatukset ja vitsit kannattaa kertoa kavereille suodattamattomina. Sensuroimattomista jutuista saa parasta raaka-ainetta sketseille.

Klinikalla bisnesidea

Jussi Pulkkinen, Blokess, Youtube
Jussi Pulkkisen tavoite on nostaa Blokessin tilaajamäärä vuoden 2019 loppuun mennessä 150 000 tilaajaan.

Kun Blokessin jäsenet alkoivat suunnitella Youtubessa parhaillaan pyörivää uutta 10-osaista Elämänkoulu-sarjaa, he tapasivat Himoksella. Siellä syntyi yhdessä mietitty runko sarjalle.

Sen jälkeen he jakoivat työt, eli päättivät, kuka käsikirjoittaa minkin jakson ja kohtauksen. Lopuksi kirjoituksia hiottiin yhdessä, minkä jälkeen tehtiin vielä tiiviitä kuvauspäiviä.

Uudessa, aina maanantaisin ilmestyvässä sarjassa esiintyvät bisnesmies Daniel, vankilasta vapautunut Ossi ja elämäänsä kyllästynyt lääkäri Seppänen, jotka saavat sukupuolitautiklinikalla idean yhteisestä bisneksestä.

Vaikutteita sitcomeista

Blokess perustettiin vuonna 2014. Silloin miehet tekivät maksimissaan minuutin mittaisia videoita eli vinejä Instagramiin ja Facebookiin.

Viime vuoden helmikuussa Blokess päätti siirtyä Youtubeen, vaikka oli ollut aiemmin sitä vastaan.

– Ajattelimme aiemmin, että Youtube on vloggaajien alusta. Mutta nyt teemme Youtubeen samantyyppistä sisältöä kuin ennenkin, mutta pidempää.

Uuden sarjan jaksot ovat noin 5-7 minuutin mittaisia. Tämän mittaisissa tuotannoissa Blokessin kilpailijoita ovat Biisonimafia ja Justimus.

Minuutin mittaisissa vineissä Blokessin huumori perustui pitkälti yllättäviin juonenkäänteisiin, mutta Elämänkoulun pidemmät jaksot mahdollistavat erilaisen huumorin.

– Sarja on saanut vaikutteita jenkkisitcom-sarjoista, kuten Frendeistä.

Netflix-sarjakin kelpaisi

Blokessilla on nykyisin noin 70 000 tilaajaa Youtubessa. Yksittäisiä näyttökertoja on enemmän, jopa noin 400 000.

Näillä luvuilla Blokess on saanut yhteistyökumppanikseen esimerkiksi Mobile Payn.

Kaupallisesta yhteistyöstä pitää Youtubessa kertoa avoimesti. Blokess puolestaan ottaa mainostajan huomioon jo käsikirjoitusvaiheessa.

Jussi Pulkkisen tavoite on nostaa Blokessin tilaajamäärä vuoden loppuun mennessä 150 000 tilaajaan.

– Tavoitteemme on olla Suomen parhaita Youtubessa. Haluamme viihdyttää sekä vanhoja että nuoria katsojia.

Blokess keskittyy tällä hetkellä omiin kanaviinsa ja niiden tuotantoon, mutta uusiakaan alustoja Pulkkinen ei pitäisi pahana.

– Jos meille tarjottaisiin Netflix-sarjaa, niin lähtisin mukaan. Enkä näkisi pahana Yle Areenaakaan.

– Ja oma elokuvahan olisi unelmien täyttymys!