Maaliskuun alun gallupkierroksella ylöjärveläisissä rengasliikkeissä odoteltiin vielä tulevaa renkaanvaihtobuumia. Asiakkaille halutaan myydä turvallisia renkaita.
1. Millainen on hinta-laatusuhteeltaan paras rengas?
2. Lasketaanko renkaan käyttöikä valmistuksesta vai siitä kun se otetaan käyttöön?
3. Voiko vanhoja nastarenkaita käyttää kesärenkaina, kun niistä ottaa nastat pois?
4. Jos osa renkaista on kulunut, laitetaanko paremmat tai uudemmat renkaat eteen vai taakse?
5. Millaisia renkaita suosittelet kesäksi?
Ylöjärven Rengas-Set, Miikka Setälä, yrittäjä
1. Yleensä se on merkkirenkaan keskihintainen kakkosmerkki.
2. Jotkut ovat tarkkoja valmistuspäivästä. Meillä ei varasto ehdi vanheta niin kauan, että sitä pitäisi kytätä. Pitkälti menee kulutuspinnan mukaan. On tietysti tapauksia, että on tosi vanhat renkaat, jos ajaa tosi vähän. Silloin pitää katsoa renkaiden kuntoa.
3. En suosittele. Silloin tällöin niitä näkee, mutta se ei ole kesärengas. Niissä ei ole märkäpito-ominaisuuksia.
4. Asiantuntijoiden suositus on, että uudet renkaat laitetaan aina taakse.
5. Mahdollisimman turvallisia. Ennemmin myyn hyvät, turvalliset merkkirenkaat kuin hintahaarukan halvimmat. Pääasia on, että renkaassa on kulutuspintaa. Ääriolosuhteissa merkkirenkaalla ja halparenkaalla on iso ero. Useimmiten saa enemmän ajokilometrejä kun panostaa renkaaseen. Pitkällä juoksulla hintaero ei ole niin suuri. Ajomukavuus menee äkkiä, jos laittaa halvimman mahdollisen. Ennemmin keskihintainen tai premium-rengas.
AP Rengashuolto, Tico Autere, yrittäjä
1. Se on asiakkaan tarpeesta kiinni: millaiseen käyttöön ja autoon se tulee. Hankookin rengas on ollut kovassa nousussa. Se on halvempi kuin valtamerkit. Kiinalaisiin en vielä luottaisi talvirenkaissa.
2. Siitä kun rengas otetaan käyttöön, jos se on varastoitu kuivassa ja auringon valolta suojassa.
3. Se on laillista, mutta eihän niitä siihen ole suunniteltu. Niillä voi ajaa, mutta eivät ole niin turvalliset vesisateella. Kesärenkaissa vedenpoisto-ominaisuudet ovat paremmat kuin talvirenkaissa.
4. Kuluneet renkaat laitetaan vetävälle akselille.
5. Asiakkaan tarpeiden mukaan. Käyttö vaikuttaa tähän. Pitkillä ajomatkoilla ominaisuudet korostuvat. Yleensä keskihintainen rengas toimii kaikille.
Euromaster, Joni Wuori, yrittäjä-myyjä
1. Periaatteessa kun puhutaan hinta-laatusuhteeltaan hyvästä renkaasta, puhutaan ulkomaisesta renkaasta. Itse suosimme Michelinin BF Goodrich -rengasta, joka on keskiluokkainen tuote Micheliniltä.
2. Käyttöpäivämäärästä. Valmistuksessakin on väliä, mutta rengas ei meillä hyllyssä vanhene.
3. Ei, talvirenkaan ominaisuudet eivät toimi lämpimällä kelillä yhtään. Sen kumiseos on pehmeä, eikä se kestä lämpöä ja vettä.
4. Se on autokohtaista. Yleisesti suositellaan, että takana olisi turvallisemmat ja paremmat renkaat, jolloin se olisi hallittavuuden takia parempi.
5. Kärkirenkaat ovat yleispäteviä. Niissä yhdistyvät hiljaisuus, kestävyys ja hyvä sadepito. Suomalainen harvoin hakee kuivan kelin pitoa.
Tuulilasi- ja rengaspalvelu TRP, Jere Lähteenmäki, hallipäällikkö
1. Me myymme eniten korealaista Hankook-rengasta. Tykkäämme sen laadusta ja sen hinta on myös asiakkaalle järkevä.
2. Se pitäisi laskea valmistuksesta. Käytäntö on, että yli kolmevuotisesta renkaasta pitäisi jo mainita asiakkaalle.
3. Ne eivät sovellu, koska niissä ei ole vedenpoistokykyä. Kesä- ja talvirenkaiden rungot ovat erilaiset. Myös kitkarengas on pehmeärunkoinen, eikä sovellu kesärenkaaksi.
4. Perinteinen sääntö on aina ollut, että paremmat renkaat laitettaisiin taakse. Jos auton takapää lähtee alta, niin se on helpompi hallita. Renkaita kannattaa kierrättää edessä ja takana, näin ne kestävät useamman vuoden. Vetävä rengas kuluu huomattavasti nopeammin.
5. Kannattaa lähteä siitä, että rengas on turvallinen ajettava. Jarrutusmatkojen kannattaa olla hyvät kuivalla ja vesikelillä. Itselleni melu on toissijainen juttu. Merkkipyörät ovat aina hyvät. Nykyään joillakin halvemmilla kiinalaisillakin renkailla pärjää. Niissä on erilainen kumiseos ja ne eivät välttämättä pidä niin hyvin vesikelillä.