Kim Korpela on ostanut ja myynyt autoja 35 vuoden ajan. Siinä ajassa hän on oppinut arvioimaan auton minuuteissa.
Kun yrittäjä Kim Korpela on ostamassa käytettyä autoa, hän tekee arvionsa muutamassa minuutissa. Se riittää.
– Siinä menee 5–10 minuuttia, kun kävelen auton ympäri, katson huoltokirjan, ajan vähän autolla ja katson että kaikki toimii, esimerkiksi sähköikkunat.
Korpela ei osta koskaan autoa, jossa ei ole mukana huoltokirjaa. Jos huoltokirjaa ei ole, auton historiaa ei voi millään tietää.
– Huoltokirja on auton identiteetti.
Suomalaisten autojen lisäksi hän luottaa esimerkiksi Saksasta tuotuihin autoihin, mutta ei väärentämisen pelossa esimerkiksi Latviasta tai Virosta tuotujen autojen huoltokirjoihin.
Ostaja e ole tyhmä
Ulkonäössä Korpela katsoo, ettei autossa ole esimerkiksi lommoja tai ruostetta – ja jos on, ne korjataan.
Korpela on sitä mieltä, että hän pistää merkille autosta suunnilleen samat asiat kuin kuka tahansa asiakas.
– Ostaja ostaa mielessään uuden auton. Hän haluaa, että käytettykin auto vastaa käsitystä uudesta autosta.
Jos Korpelan ostamassa autossa on vikoja ja puutteita, hän korjaa ne ennen kuin myy auton eteenpäin. Huoltamisen lisäksi hän voi myös katsastastuttaa auton.
– Asiakas ei ole tyhmä. Myyjä on, jos hän kuvittelee, että joku ostaa auton, joka kolisee.
Jo autoa arvioidessaan Korpela laskee koko ajan mielessään, mitä korjaukset maksavat. Niiden perusteella hän voi sitten arvioida, mitä hän pystyy autosta maksamaan.
Lopuksi Korpela siivoaa, pesee ja vahaa auton. Näin seuraava ostaja saa mahdollisen uudenoloisen auton.
Useimmiten max 15 000 euroa
Kim Korpela mukaan ostajat etsivät kaikkein useimmin autoja, jotka maksavat muutamasta tuhannesta 15 000 euroon.
– Jos auto maksaa 20 000 euroa, kierto pitenee. Asiakaskunta on suppeampi.
Osa ostaa myös muutamaa tonnia edullisempia autoja, koska autoon ei ole laittaa enempää rahaa. Tämä ostajaryhmä on myös valmiimpi hyväksymään autossaan puutteita.
Omat tarpeet edelle
Korpelalla helpointa on, jos ostaja tietää jo tullessaan suunnilleen, mitä hakee: esimerkiksi minkä kokoista autoa ja mihin käyttöön.
– Osa asiakkaista on myös merkkiuskollisia. Toiset haluavat Toyotan, toiset BMW:n.
Vaikeinta Korpelan on tehdä kauppaa, jos muut ihmiset vaikuttavat liiaksi asiakkaan mielipiteeseen.
Asiakkaan kannattaa tehdä päätös sen mukaan, mitä hän haluaa ja tarvitsee, eikä sen mukaan, mitä naapuri tai sukulainen sanoo.
– Osa ostaa sen auton, jota suvussa on aina käytetty, harmittelee Korpela, sillä silloin asiakas ei saa välttämättä sellaista autoa, jota juuri hän voisi tarvita.