Verkkokauppavastaava Mika kerää tavarat Pirkkalassa, kuljettaja Ulla toimittaa ostokset 30 kilometrin säteellä

Verkkokauppavastaava Mika Sivonen on vastannut liki kahdeksan kuukauden ajan Pirkkalan K-Citymarketin ruokaverkkokaupasta, josta verkko-ostokset lähtevät kotiinkuljetuspalvelun kera Pirkkalan ja Tampereen lisäksi Lempäälään, Kangasalle, Nokialle ja Ylöjärvelle.
Verkkokauppavastaava Mika Sivonen on vastannut liki kahdeksan kuukauden ajan Pirkkalan K-Citymarketin ruokaverkkokaupasta, josta verkko-ostokset lähtevät kotiinkuljetuspalvelun kera Pirkkalan ja Tampereen lisäksi Lempäälään, Kangasalle, Nokialle ja Ylöjärvelle.

Kuljettaja Ulla Liimolan ohjastama kylmäauto suuntaa Pirkkalan K-Citymarketilta ruokaverkkokaupan kotiinkuljetuskierrokselle. Asiakkaiden tilaamat tuotteet ovat hyvässä järjestyksessä pahvilaatikoissa ja muovikasseissa siistissä kylmäautossa. Varustukseen kuuluu myös arkkupakastin. Jakoauton reitti vie tällä kertaa Härmälään, Kalkkuun, Lielahteen ja Hervantaan. Kanta-asiakkaita on Pirkkalan lisäksi Lempäälässä, Kangasalla, Nokialla sekä Ylöjärvellä. Verkkokaupasta vastaava Mika Sivonen kuvaa asiakkaan ostosten kokoamista tarkkuutta vaativaksi tehtäväksi. Työhönsä tehovalmennuksen Helsingin Eastonissa saanut Sivonen sanoo ruokaverkkokaupan kiinnostavan kaikenikäisiä kuluttajia. Myös yritykset turvautuvat uutukaiseen palveluun jo varsin hanakasti.

Verkkokauppavastaava Mika Sivonen kiitää keräilypääte kädessään ja ostoskärryä työntäen pitkin Pirkkalan K-Citymarketin katumaisia käytäviä. Rivakkaotteinen kaupan ammattilainen kokoaa ruokaverkkokaupan asiakkaiden tilauksia, jotka kotiinkuljetus toimittaa samana päivänä perille. Sivosen käsien kautta lähtee ostospakaaseja Pirkkalan ja Tampereen lisäksi Lempäälään, Kangasalle, Nokialle sekä Ylöjärvelle. Kaukaisin asiakas on Lempäälän ja Akaan välimaastossa.
Sivonen on hoitanut verkkokauppapalvelua viime toukokuusta lähtien. Hän on tyytyväinen tehokurssiinsa, jonka hän kävi Estoniassa Helsingissä. Kuukausien saatossa mies on saanut varsin paljon palautetta asiakkailta, jotka ovat poikkeuksetta hyvin tyytyväisiä niin ruokaverkkokauppaan kuin kotiinkuljetuspalveluun.
– Arki ja käytäntö ovat osoittaneet, että verkkokaupassa asioiminen on ihmisille ihan simppeli juttu. Systeemi toimii varsin moitteettomasti, Sivonen myhäilee.
Sivosen mukaan asiakkaiden ostoslistojen mukaisten tuotteiden kerääminen opettaa hänet tuntemaan tarkasti koko marketin laajan tarjonnan. Marketissa on tarjolla noin 35 000 eri tuotetta.
– Koko tapahtumaketju on erittäin järjestelmällinen tilauksesta toimitukseen.
– Jos hyllyssä ei ole juuri pyydettyä tavaraa, tarkistan, voinko korvata sen jollakin vaihtoehdolla.
Kotiinkuljetuspalvelu toimii maanantaisin, tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

”Kaikki omin pienin kätösin”

– Jokainen asiakkaalle lähtevä tuote kulkee omien pikkukätösteni kautta. Tarkistan esimerkiksi, että tuotteiden päiväykset ovat oikeanlaiset, Mika Sivonen hymyilee.
Hänen mukaansa kokemus on hyvä konsultti tavaralaatikoiden oikeaoppisessa täyttämisessä. Tuotteiden on oltava järjestyksessä, jotta ne säilyvät ehjinä.
– Tilausten kassaaminen on myös työtäni. Tilaus ja kuitti tarkistetaan, jotta veloitettavat summat täsmäävät. Tarkkuus on kaiken a ja o. Kotiinkuljettajalla on maksupääte, jolla rahapuoli hoidetaan.
Mika Sivonen pitää työtään hyvin mielekkäänä ja mielenkiintoisena. Hänen toimii lisäksi juomaosaston hoitajana.
– Uskon, että ruokaverkkokauppa ja kotiinkuljetuspalvelu lisäävät voimakkaasti suosiotaan. Palvelu kiinnostaa kaikkien ikäryhmien asiakkaita.
– Ihmiset, jotka ovat löytäneet palvelun, haluavat sitä suositella tutuilleen. Käyttäjäkokemuksissa korostuu kätevyys ja käytännöllisyys. Moni arvostaa ajan säästymistä.
– Myös yritykset ovat kasvava asiakasryhmä.
Palvelu on tarjolla tällä hetkellä noin 30 kilometrin säteelle Pirkkalan K-Citymarketista. K-plussakortilla palvelu maksaa 9,90 euroa.
– Asiakkaita on Pirkkalan ja Tampereen lisäksi Nokialta, Ylöjärveltä, Kangasalta ja Lempäälästä.
Sivonen kertoo, etteivät asiakkaat voi tila ruokaverkkokaupan kautta tupakka- eivätkä alkoholituotteita.

Kuljettaja Ulla Liimola kokee työnsä hyvin mielekkääksi. Hän kuulee asiakkailta vuolaasti kiittävää palautetta. – Asiakkaista tulee jopa ystäviä, hän kehuu.
Kuljettaja Ulla Liimola kokee työnsä hyvin mielekkääksi. Hän kuulee asiakkailta vuolaasti kiittävää palautetta. – Asiakkaista tulee jopa ystäviä, hän kehuu.

Asiakkaat tulevat tutuiksi

Ulla Liimola on yksi kuljettajista, jotka vastaavat Pirkkalan K-Citymarketin ruokaverkkokaupan kotiinkuljetuspalvelusta.
– Olen ollut mukana palvelun alusta lähtien eli viime toukokuusta saakka. Pidän tästä työstä paljon, koska saan olla tekemisissä ihmisten kanssa. Haluan olla avuksi, ja tässä tehtävässä se toteutuu hyvin luontevasti.
Liimolan mukaan käyttäjät ovat erittäin kiitollisia ja tyytyväisiä palveluun. Monista asiakkaista tulee ystäviä
– Tunnen olevani odotettu ja toivottu vieras jokaisen asiakkaan ovella.
Liimola kehuu reittisuunnittelua, joka tehdään Keskossa. Osoitteet löytyvät helposti.
– Kotiinkuljetus on opettanut minua tuntemaan niin Pirkkalaa ja Tamperetta kuin Nokiaa, Ylöjärveä, Kangasalaa ja Lempäälääkin. Kun käyn kerran osoitteessa, muistan reitin aina. Minulla on valokuvamuisti.
Liimolan tämänkertaisella kierroksella oli niin yksityis- kuin yritysasiakkaita.
– Palvelua käyttävät hyvin erilaiset ihmiset. Ikäihmiset ja lapsiperheet muodostavat keskeisen asiakaskunnan. Ymmärrän itse kolmen lapsen äitinä, että etenkin monilapsisilla perheillä on aika kortilla, jolloin elintarvikkeiden kotiin saaminen vapauttaa aikaa muihin aktiviteetteihin.

Ruusa Mäkinen haluaa kokata itse ruokansa. Lääkäri on kieltänyt häneltä raskaiden kassien kantamisen. Ruokaverkkokauppa ja kotiinkuljetuspalvelu on hänen mielestään parasta, mitä kaupan saralla on aikoihin tapahtunut.
Ruusa Mäkinen haluaa kokata itse ruokansa. Lääkäri on kieltänyt häneltä raskaiden kassien kantamisen. Ruokaverkkokauppa ja kotiinkuljetuspalvelu on hänen mielestään parasta, mitä kaupan saralla on aikoihin tapahtunut.

”Jos vain ihmiset tietäisivät”

Ruusa Mäkinen, 89, kiittää vuolaasti ruokaverkkokauppaa ja kotiinkuljetuspalvelua.
– Miten me saisimme palvelusta tiedon mahdollisimman monille? hän kyselee.
– Olen varma, että esimerkiksi moni vanhus tai liikuntarajoitteinen haluaisi liittyä palvelun piiriin, jos he vain tietäisivät sen olemassaolosta.
Ruusa Mäkisestä tuli ruokaverkkokaupan ja kotiinkuljetuspalvelun asiakas Norjassa asuvan tyttärensä valppauden ansiosta.
– Meillä on ihan oma systeemi. Laadin ostoslistan paperille. Tyttäreni soittaa ja ottaa tilaukseni ylös. Hän näpyttelee sen sitten verkkokauppaan ja hupsista – tavarat ovat tuota pikaa keittiössäni, Mäkinen ihastelee.
Mäkinen arvostaa nykymuotoista palvelua, koska lääkäri on kieltänyt häneltä raskaiden kassien kantamisen.
– En yleensä kaipaa kauppoihin, koska ne ovat nykyään hyvin suurialaisia. Joskus voisi tosin olla mukava piipahtaa marketissa, jotta tapaisia ihmisiä.
– Viihdyn kodissani ja minulla on täällä paljon askareita. Haluan valmistaa itse ruokani, hän teroittaa ruokaverkkokaupan ja kotiinkuljetuspalvelun tärkeyttä.

 

Akaalais- ja pälkäneläiskauppiaat seuraavat ruokaverkkokaupan kehitystä

K-Supermarket Pälkäneen kauppias Kati Rauhala uskoo kesäpälkäneläisten olevan kiinnostuneita ruokaverkkokaupasta.
K-Supermarket Pälkäneen kauppias Kati Rauhala uskoo kesäpälkäneläisten olevan kiinnostuneita ruokaverkkokaupasta.
K-Supermarket Akaan kauppias Satu Kettunen seuraa ruokaverkkokaupan kehittymistä ja reagoi asiaan tarvittaessa.
K-Supermarket Akaan kauppias Satu Kettunen seuraa ruokaverkkokaupan kehittymistä ja reagoi asiaan tarvittaessa.

Niin K-Supermarket Akaan kuin K-Supermarket Pälkäneenkin kauppiaat Satu Kettunen ja Kati Rauhala ovat koko ajan hereille ruokaverkkokaupan suhteen. Molempien mukaan paikkakuntien ihmiset ovat vielä varsin passiivisia modernin palvelun suhteen. Kumpainenkin aikovat reagoida välittömästi, kun asiakkaat osoittavat asiaa kohtaan kiinnostusta ja palvelu pystytään tuottamaan taloudellisesti kestävällä tavalla.
K-Supermarket Akaan kauppias Satu Kettunen pitää ruokaverkkokauppaa ehdottomana tulevaisuuden asiana.
– Tällä hetkellä aktivoituminen palvelun suhteen ei ole akuutti juttu. Seuraan koko ajan palvelun kehittymistä. Kuuntelen herkällä korvalla asiakkaiden toiveita, Kettunen kertoo.
Kettusen mielestä ruokaverkkokaupan avaaminen tarvitsee tietyn käyttäjävolyymin. Sellaista ei ole vielä hänen näköpiirissään.
– Ruokaverkkokaupan pyörittämiseen tarvitaan tekniikkaa, työvoimaa ja tiettyjä tiloja. Investoinnit ovat järkeviä, kun käyttäjäkunta on riittävän suuri, hän sanoo.
Kettunen uskoo, että ruokaverkkokaupan tekniikka harppoo aimoaskelin eteenpäin.
– Haluan tehdä kaiken kunnolla enkä vasemmalla kädellä. Asia tulee varmasti ajankohtaiseksi Akaassakin, hän tietää.

Kesäasukkaat kyselevät

K-Supermarket Pälkäneen kauppiaan Kati Rauhalan mukaan ruokaverkkokaupparintamalla on rauhallista.
– Pälkäneen asukasrakenne on varmasti sellainen, ettei ruokaverkkokauppa kotiinkuljetuksineen ole kovin ajankohtainen asia, hän pohtii.
Rauhala muistaa, että muutama paikkakunnan kesäasukas on kysynyt ruokaverkkokauppapalvelua.
– Pälkäne on valtakunnallisesti tunnettu kesämökkipaikkakunta. Tässä on asiakasryhmä, joka aktivoi meitä miettimään vakavasti asiaa.
– Mutta ruokaverkkokauppa kehittyy ja me seuraamme tarkasti asiaa, Rauhala sanoo.

 

POK:n ryhmäpäällikkö Meeri Pirinen odottaa tuntuvaa kasvua

Pirkanmaan Osuuskauppa satsaa ruokaverkkokauppaan kehä kehältä

Ensi vuosi merkitsee Pirkanmaan Osuuskaupan ruokaverkkokaupalle isoa kehitysaskelta. Ryhmäpäällikkö Meeri Pirisen mukaan POK ottaa aluksi kattavasti haltuunsa Tampereen alueen. Lähivuosina palvelu ulotetaan mahdollisesti kehä kehältä lähikuntien: Kangasalan, Lempäälän, Nokian ja Ylöjärven alueille.
Meeri Pirinen muistuttaa POK:n startanneen verkkoruokakauppansa jo vuonna 2014.
Niin kutsuttu Prisma Kauppakassi palvelu toimii Tampereen Lielahden sekä Koivistonkylän ja Nokian Prismoissa.
– Asiakas klikkaa verkossa haluamansa tuotteet ostoskoriin, valitsee itselleen sopivan noutoajan ja maksaa laskun. Kaupan henkilökunta kerää ja pakkaa tavarat. Asiakas noutaa ostoksensa valitsemanaan ajankohtana Prismassa sijaitsevasta Kauppakassi-lokerikosta, Pirinen kuvailee.
Pirisen mukaan nyt kehitystyön alla on kotiinkuljetuspalvelu. Tällä hetkellä kotiinkuljetuspalvelu toimii Tampereen keskustan ja Pirkkalan alueella. Ensi vuonna asiakas voi tilata tuotteet kotiin kuljetettuna lähes kaikkialle Tampereen alueelle sekä Pirkkalaan.
– Tiedämme, että ruokaverkkokaupalle ja kotiinkuljetukselle on iso kysyntä.
Pirisen mukaan esimerkiksi ruuhkavuosia elävät aikuiset ovat hyvin kiinnostuneita uusista ruokakaupan palveluista.
– Me otamme haasteen vastaan ja mietimme ratkaisuja siihen, miten ihmiset voivat helpottaa arkeaan.
– Verkkokauppaa ja kotiinkuljetusta käyttävät myös ikäihmiset, mutta he eivät muodosta suurinta asiakaskuntaa.
Pirinen teroittaa yrityksien kohoavan ruokaverkkokaupan keskeiseksi asiakasryhmäksi.
POK:ssa ostosten keräily ja kotiinkuljetus hinnoitellaan kahdella tavalla: S-korttilaisille ja ei S-korttilaisille. Kortin omistaja maksaa keräilystä alkaen 4,90 euroa ja kotiinkuljetuksesta 9,90 euroa. Kortiton pulittaa keräilystä alkaen 7,90 euroa. Yrityksille ostokset toimitettuina maksaa alkaen 22,90 euroa.
– Olemme osittain joutuneet myymään ei oota -palvelun suhteen, mutta ensi vuodesta lähtien voimavaramme kasvavat kysynnän mukaisiksi, Pirinen kertoo.
Onko ruokaverkkokauppa-asiointi helppoa? Pirisen mielestä ensimmäinen kerta on hieman haasteellinen, mutta sen jälkeen asiointi on vaivatonta.
– Tiedän tapauksia, jossa aikuiset lapset hoitavat tilauksen iäkkäiden vanhempiensa puolesta.