Vastuullisuus kasvattaa luotettavuutta

Julkisen sanan neuvoston Vastuullisen journalismin kampanja starttasi maanantaina. Ylöjärven Uutiset on journalistin ohjeita noudattavana mediana luonnollisesti mukana kampanjassa.
Journalismin vastuullisuuden korostaminen on tänä päivänä tärkeämpää kuin koskaan ennen. Ihmiset kohtaavat erilaista valeuutisointia ja vaikutusyrityksiä päivittäin – ja pahimmassa tapauk-
sessa lukija ei edes huomaa uutisen tai jutun tarkoitusperiä.
Lokakuussa Helsingin käräjäoikeus antoi tuomiot MV-lehden jutussa. Tuolloin Itä-Suomen yliopiston rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen sanoi Yle Uutisille pitävänsä MV-sivustoon liittyviä tuomioita ankarina ja merkittävinä.
Tolvasen mukaan tuomiosta voi lähteä myönteinen kehitys, jonka myötä sosiaalisen median vihakampanjointiin pystytään puuttumaan. Tämä on erityisen toivottavaa.
Eilen tiistaina IRO Researchin tutkimus kertoi, että nuorten aikuisten mielestä luotettavuus on uutis- ja ajankohtaismedian tärkein ominaisuus. Ja vastaajien mielestä luotettavuus toteutuu parhaiten sanomalehdissä.
Suomalaisista 18–24-vuotiaista 84 prosenttia liitti luotettavuuden sanomalehtiin. Osuus koko aikuisväestöstä oli 74 prosenttia.
Verkon uutisportaaleihin, Googleen, sosiaaliseen mediaan ja blogeihin tai vlogeihin vastaajat eivät luotettavuutta juurikaan liittäneet.
Tämä on tärkeä signaali. Sanomalehdillä on siis yhä tänä päivänä valtava vastuu vastuullisesta sisällöntuottamisesta. Tämä arvo pitää sanomalehdet pinnalla vielä pitkään.