Todella kiva rantatunneli, mutta…

29.09.2018 07:46

Ajan usein työmatkani rantatunnelin kautta. Olen tyytyväinen siihen, että tunneli rakennettiin, sillä se nopeuttaa Kangasalan ja Ylöjärven välistä matkaani huomattavasti.

Mutta sitten on myös niitä päiviä, joina olen kironnut tunnelin ja sen opastejärjestelmän alimpaan helvettiin.

 

Lähdin pari viikkoa sitten perjantaina kolmen aikaan töistä kotiin. Lielahden ja Santalahden rajalla huomasin, että Rantatien yli kulkevassa opastetaulussa luki jotakin tie 12:n ruuhkautumisesta tai kiinniolosta.

Baana edessäni oli lähes tyhjä. Mieleni teki mieli jatkaa matkaa ja sujahtaa pikapuoliin maan alle, mutta arvelin ilmoituksella olevan jotakin tekemistä tunnelin kanssa. Vaikka siis: mikä ihmeen tie 12 ja missä se mahtoi sijaita?

Haluan, että teistä käytetään nimiä, eikä pelkkiä kirjaimia! Ja sekin olisi ollut kiva tietää, oliko tunneli suljettu vai ei.

 

Kurvasin hädissäni tunnelin sijaan Pispalaan ja sieltä Pirkankatua Hämeenpuistoon, Viinikan liikenneympyrään ja Teiskontielle.

Köröttelin järjettömissä ruuhkissa ja erinäisissä vaaratilanteissa kotiin 105 minuuttia. Vertailun vuoksi: normaalisti kotimatkani kestää 40 minuuttia.

Myöhemmin luin Ylen uutisista, että rantatunneli oli ollut kiinni noin tunnin ajan. Tunnelissa oli ollut palohälytys ja savua kello 14.30.

Eipä käynyt ilmi opastetaulusta.

Tunnelikin oli ilmeisesti unohdettu sulkea, sillä Ylen uutisen mukaan: ”muutama kuski yritti tunneliin toisen paloauton perässä. Samalla kuskit aiheuttivat vaaratilanteen, sillä pelastuslaitoksen väki ajatteli tunnelin olevan suljettu.”

Työmatkani kesti kaksi tuntia myös kerran viime vuoden keväällä. Silloin tunnelissa oli ollut kolari, ruuhka ulottui Lielahteen asti, enkä päässyt edes kääntymään Pispalaan pakoon. Tuolla kerralla olisi auttanut, jos yksi opasteista olisi sijainnut lähempänä Ylöjärveä.

 

Vaikka tunneli onkin kätevä, poikkeustilanteissa se ja sen aiheuttamat ruuhkat peräänajoriskeineen ovat vaarallisia.

Olen myös ajanut muutaman kerran tunneliin Santalahden päästä niin, että olen kurvannut sinne Amurista, en Ylöjärveltä. Tunneliin kääntyvä kaista on todella lyhyt, samoin kiihdytyskaista tunnelin suulla ja sen sisällä. Kerran olin saada tunneliin kääntyvän auton kylkeeni, kun sen kuski kiilasi yhtäkkiä kaistalleni heti tunnelin suulla.

Kun siis tällaisia hienoja ja kalliita rakennelmia tehdään, toivoisin, että myös niiden opastejärjestelmät ja rampit olisivat hienoja ja turvallisia.