Dynasetin toimitusjohtaja Reijo Karppinen täytti vuosia. Tässä syntymäpäivähaastattelussa Karppinen kertoo, miten hänen luotsaamastaan yrityksestä tuli menestyvä.
Reijo Karppinen on rennon oloinen typpi.
Kun toimittajat halusivat testata viime kesänä enduropyörillä ajoa, Karppinen lupautui heti mukaan ja ohjasi ajamista varsin lupsakasti.
Mutta tällä kertaa Karppinen esiintyy hydraulisia laitteita valmistavan Dynasetin toimitusjohtajana, mikä tekee olemuksesta viimekertaista skarpimman.
Kuusikymmentä vuotta juuri täyttänyt mies ei ole kasvattanut Dynasetia suureksi, päälle 90 henkilöä työllistäväksi yritykseksi pelkän rentouden voimalla. Siinä on tarvittu runsaasti työntekoa ja päättäväisyyttä.
Oma yritys aina tavoitteena
Itäsuomalaisen maatilan poika tiesi jo 12-vuotiaana haluavansa tehdä aikuisena jotakin ”omaa hommaa”. Yrittäjän taival alkoi omasta korjaamosta, jossa Karppinen korjasi alle armeijaikäisenä maatalouskoneita.
Karppinen kävi ammattikoulun, jatkoi pohdintojen jälkeen opintojaan ja valmistui autoinsinööriksi.
Valmistuttuaan hän työskenteli vajaat pari vuotta vieraalle työnantajalle. Koko ajan mielessä kuitenkin pyöri ajatus omasta yrityksestä. Oli vain keksittävä, mitä yritys alkaisi valmistaa.
Sitten se tuli, ahaa-elämys hydraulisista laitteista. Karppinen ymmärsi, että kukaan ei vielä valmistanut tietyntyyppisiä hydraulisia laitteita teollisesti.
Kovaa kasvua
28-vuotias Karppinen perusti Dynasetin vuonna 1986 Ylöjärvelle, koska asui jo paikkakunnalla ja piti Tampereen seutua parhaana bisneksenaloituspaikkana.
Aluksi mukana oli vain hän ja yksi työntekijä. Alkuvaiheessa Karppinen oli mukana vähän kaikessa: suunnitteli tuotteet ja organisoi valmistuksen. Nykyisin työntekijöitä on lähemmäs sata, erilaisia tuotteita on 200-300, ja vientiä yli 70 maahan.
Miten yrityksestä tuli menestyvä?
Aina ei kannata uskoa muita
Tärkeää oli tietysti hyvä liikesuunnitelma, jota yrityksen ei ole tarvinnut muuttaa kertaakaan vuosien varrella. Tärkeää on myös ollut olla oikeissa paikoissa itsepäinen ja -pintainen.
Kun Dynaset syntyi ja Karppinen alkoi etsiä tuotteille markkinoita ja alihankkijoita, hän teetätti markkinatutkimuksen. Tutkimuksen tulos oli, ettei markkinoita ollut eikä tuotteita voinut viedä minnekään.
Oikeasti kyse oli kuitenkin siitä, ettei ihmiset vielä tienneet, että he tarvitsivat hydraulisia laitteita. Karppinen sisuuntui ja alkoi etsiä ostajia.
– Lähdin tienpäälle.
Hän matkusti messuille Ruotsiin, Tanskaan, Hollantiin, Belgiaan…
– Menin itse tiedottamaan ja demonstroin, miten laitteet toimivat. Usein asiakas huomasi, että helkkari, minähän tarvitsen tuon.
Lähetyssaarnaajamaista markkinointia
Dynasetin kolme päätuotetta ovat hydraulipesuri, hydrauligeneraattori ja -kompressori.
Yrityksen tuotteita viedään teollistuneisiin maihin, kuten Euroopan maihin, Pohjois-Amerikkaan ja Australiaan. Sitä mukaa kun maat teollistuvat, markkinoita syntyy lisää, ja nykyään niitä on myös Aasiassa ja joissakin Afrikan maissa.
Markkinointi tapahtuu edelleen lähetyssaarnaajamaisesti. Tuotteista pitää tiedottaa, jotta niitä osataan kaivata.
Uskoa ja riskejä
Karppinen sanoo, että olisi ollut virhe keskittyä vain yhteen tai muutamaan tuotteeseen.
Karppinen on tehnyt juuri päinvastoin. 90-luvun lama ja vuodesta 2008 alkanut taantuma tuntuivat Dynasetissakin, vaikka bisnes ei mennyt varsinaisesti huonosti. Ei tosin yhtä hyvinkään kuin tänä vuonna, kun kasvua on noin 20 prosenttia.
Salaisuus on se, että tuotekehittelyä tehdään koko ajan. Välillä jollakin tuotteella voi mennä heikommin, mutta kun odotetaan muutama vuosi, se saattaakin alkaa vetämään todella hyvin.
Siksi on tärkeää, että toisilla tuotteilla menee samaan aikaan hyvin, kun toisilla menee huonommin.
Tuotteisiin pitää uskoa, olla pitkäjännitteinen ja uskaltaa ottaa myös riskejä.
Nykyisin Karppinen ei tee juuri enää suunnittelua (joskin hänellä on paraikaa yksi patenttihakemus vetämässä), ja työ on pitkälti puhelimeen vastaamista ja perustoimitusjohtajana oloa. Ei enää jännittävää maailmalla matkustelua.
Mutta silti kaikki on hyvin.
– Olen tyytyväinen. Paremmin ei olisi voinut mennä. On hieno asia, että voin luoda lisää työpaikkoja muille.