Ratikkakiima on alkanut nostaa päätään Ylöjärvellä. Siltä ei ole voinut välttyä kun lukee eri tahojen kommentteja paikallislehden sivuilta. Viime valtuustokaudella perussuomalaiset tekivät vastaesitykset kaupungin ratikkamyönteisiin ennakkolinjauksiin, mutta esityksemme valitettavasti kaatuivat äänestyksissä kokoomuksen ja demareiden vastustukseen. Tampereella tämä suuruudenhullu hanke saatiin runnottua kokoomuksen ja vihervasemmiston toimesta läpi. Nyt sama hulluus on leviämässä Ylöjärvelle.
Perussuomalaiset eivät tätä järjettömyyttä kannata. Ratikan ongelma on korkea investointitarve. Raitioliikenne on sidottu kiskoihin ja reitistön muutokset kaupungin kehittyessä ovat työläämpiä toteutettavia kuin muissa joukkoliikenteen vaihtoehdoissa. Raitiotien kannattajat ovat usein vedonneet raitiovaunujen pitkään käyttöikään. Kun monessa muussa Euroopan maassa on siirrytty sähköbusseihin, niin täällä halutaan sitoutua vanhentuneeseen 1800-luvun liikkumismuotoon kymmenien vuosien ajaksi, joka on äärimmäisen riskialtista tekniikan koko ajan kehittyessä.
Perussuomalaisten näkemyksen mukaan investointien tulee yleisesti ottaen olla kannattavia kohtuullisella takaisinmaksuajalla ja käyttökustannuksilla, tai muulla tavalla aivan välttämättömiä. Ratikka ei näitä vaatimuksia täytä. Lyhytnäköinen, järjetön veroeurojen tuhlaus ja suoranainen rikollinen rahankäyttö on saatava estettyä.
Kokoomus perusteli taannoin Ylöjärven Uutisissa ratikan tarvetta kaupungistumisella. Ei kaupungistuminen ole mikään syy vetää ratikkakiskoja Ylöjärvelle. Se on ainoastaan tekosyy, sillä ratikka palvelisi ainoastaan pientä osaa kuntalaisista. Kumipyörät kunniaan. Tamperelaiset tietysti haluavat kieli pitkällä laittaa meidät hyödylliset idiootit maksamaan osan tästä hulluudesta osallistumalla muun muassa vaunujen huollosta ja varikosta aiheutuviin kuluihin.
Entä muuten se vastuullinen taloudenpito? Velkaa oli reilu kymmenen vuotta sitten noin 500 euroa asukasta kohden kun sitä on nyt noin 3 000 euroa. Jos Ylöjärvi päättää ottaa lähivuosina pahimmassa tapauksessa jopa saman verran velkarahaa raitiotiehen, on uusiin tekniikoihin siirtyminen tulevaisuudessa hidasta, kallista ja erittäin työlästä. Ellei jopa mahdotonta. Laitetaan mieluummin rapistuvat päiväkodit ja koulut kuntoon tai rakennetaan uusia tilalle. Niihin kannattaa ja pitääkin satsata.
Ratikkaa on välillä perusteltu myös matalilla koroilla. Mutta entä jos ja kun korot nousevat tulevaisuudessa? Silloin kaupungin talous ajautuu välittömästi pahoihin vaikeuksiin. Tällainen on hyvin lyhytnäköistä politiikkaa, jonka lasku lankeaa sekä nykyisille että tuleville ylöjärveläisille veronmaksajille. Annetaan ratikan rallatella rauhassa Tampereella. Ollaan me täällä Ylöjärvellä fiksumpia.
Henrik Pajunen
kaupunginvaltuutettu (ps.)