Pari vuotta sitten Opetushallitus julkaisi järjestyssääntöohjeen, joka käsittelee tietokoneiden, matkapuhelinten ja muiden mobiililaitteiden käyttöä peruskoulussa. Ylöjärvellä oppilaiden häiritsevään kännykän käyttöön puututaan, mutta toisaalta puhelimia myös hyödynnetään osana opetusta.
Ylöjärveläisissä kouluissa kännyköiden käyttö oppitunnilla sallitaan, kunhan sen käyttäminen liittyy opetukseen. Puhelimen saa kaivaa esille siis silloin, kun opettaja antaa luvan. Tämä kuitenkin tuppaa unohtumaan välillä aktiivisilta somettajilta, ja siksi opettajat joutuvatkin usein puuttumaan oppilaiden häiritsevään puhelimien käyttöön.
– Tuntuu vähän siltä, että puhelin on kasvanut kiinni paitsi oppilaiden myös meidän aikuistenkin käsiin. Puhelimesta katsotaan vähän väliä, onko jotakin uutta tullut, minkä johdosta keskittyminen ja opiskelu häiriintyy valtavasti. Tästä asiasta käydäänkin aktiivista keskustelua kouluissa, Ylöjärven kaupungin opetuspäällikkö Tarja Suhonen kertoo.
Googlaus käy nopeasti
Millaisissa tilanteissa puhelimen käyttö peruskoulussa sitten on sallittua?
Suhosen mukaan älypuhelin on oiva apuväline osana oppituntia esimerkiksi silloin, kun tieto jostakin asiasta halutaan saada selville nopeasti.
– Oppitunnilla saattaa tulla puheeksi jokin asia, josta tarvitaan lisää tietoa. Tällöin opettaja voi sanoa jollekin oppilaalle, että googlaapas tämä asia, ja kerro meille muille, kun olet löytänyt vastauksen.
Osa opettajista hyödyntää myös kännyköihin ladattavia ja verkossa toimivia sovelluksia opetuksessaan. Tällainen sovellus on esimerkiksi Kahoot.
– Se on eräänlainen tietovisapeli, johon opettaja ja oppilaat voivat luoda kyselyitä oppimisen syventämiseksi. Kokemukseni mukaan etenkin yläkoululaiset ovat innostuneet sovelluksen käytöstä, Suhonen sanoo.
Välitunnilla saa räplätä
Vaikka opettajat voivatkin puuttua kännykän käyttöön oppitunneilla, koskee välitunteja eri säännöt. Opetushallitus on linjannut, ettei oppilaiden kännykän käyttöä välitunneilla tule kieltää, ellei siihen liity häiritsevää käyttäytymistä tai esimerkiksi kiusaamista.
Oppilaat voivat siis käyttää välituntinsa pelkän kännykän tuijottamiseen halutessaan, eikä opettajalla ole tähän oikeutta puuttua.
– Opettajat voivat suositella oppilaille, että he tekisivät jotakin muuta välitunneilla, kuten liikkuisivat ja olisivat kavereidensa kanssa. Välitunneilla puhelimen käyttöön puuttuminen on siis melko hankalaa, ellei se ole häiritsevää, Suhonen toteaa.