Kylmää kyytiä kilpakumppaneille

Ylöjärveläinen rallimestari Tarmo Ollila jaksaa yhä kiusata kilpakumppaneitaan. Eikä Ollila tyydy pelkästään kiusaamaan vaan hän jättää muut nielemään pölyä rallisprintpätkillä.
tarmo ollila
Tarmo Ollilan rallikausi sujui jälleen kerran voitokkaissa merkeissä.

Nokian Urheiluautoilijoita edustava Ollila ajoi huippuunsa viritetyllä Ford Escort RS Cosworthillaan päättyneellä kaudella 24 kilpailua, joista hän nappasi 14 ykkössijaa. Kauden päätteeksi irtosi senioreiden Suomi Cupin voitto, joka vastaa käytännössä senioreiden Suomen mestaruutta. Lisäksi Ollila voitti tietenkin piirin mestaruuden. Asfalttisprinsarja Future Cupissa Ollila sijoittui toiseksi

Jousituksen ja vakaajien säätöä

Suomi Cupissa Ollila keräsi kuudessa osakilpailussa 61 pistettä. Toiseksi tullut Kuopion Urheiluautoilijoiden Jari Pehkonen sai 54 pistettä. Kolmas oli Leppävirta Racing Teamin Timo Malava. Kauden aikana 38 kuljettajaa onnistui ajamaan pisteille.

– Talvikisat meni tosi hyvin. Mieleen jäi erityisesti neljäs kisa Kuopiossa, jossa olin ensimmäisen kierroksen jälkeen toisena. Ajattelin, että en siihen tyydy ja toisella kierroksella sainkin aikaiseksi tosin hyvän vedon, Ollila muistelee.

Virheitäkin kauden varrelle sattui.

ford, tarmo ollila
Ford Escort RS Cosworth on ollut Ollilan menestystyökalu jo usean kauden ajan.

– Kuudennessa kisassa Siikajoella tein mokan. Aamulla oli 30 astetta pakkasta ja säädin takajousituksen liian löysäksi. Sitten ihmettelin, kun renkaat ei oikein pidä ja kävin kuusi kertaa penkassa. Kello ei oikein tykännyt, Ollila naurahtaa.

Vaikka Future Cupissa tulikin kelvollinen toinen sija, se ei Ollilaa tyydyttänyt.

– Epäonnistuin viimeisessä osakilpailussa Rovaniemellä. Ensimmäisenä päivänä lähdin sileillä renkailla, kun sade oli loppunut. Olisin voinut ajaa lujempaakin, mutta en uskaltanut, Ollila muistelee.

– Toisena päivänä en muistanut laittaa sadekelin takia pois ottamiani kallistuksenvakaajia takaisin. Sen vuoksi etupyörä oli kurveissa puoli metriä ilmassa. Siihen meni varmaan cupin voitto, Ollila lisää.

Mieluiten isolla kaasulla

tarmo ollila, palkinnot
Menneellä kaudella Ollilan palkintokokoelma karttui taas melkoisella määrällä pystejä.

Ollila kurvaili rallikisojen perässä lähes 8400 kilometriä ympäri Suomen. Se ei kuitenkaan tuntunut ylöjärveläisestä raskaalta.

– Kuljetan työssäni välillä paloautoja venäjälle ja ajan tuhansia kilometrejä. Mä oikeastaan lepään autoa ajaessani. Siviiiajo ei mua väsytä ollenkaan. Enemmän rasitun, jos joudun olemaan repsikkana, Ollila sanoo.

Ollila tykkää ajaa kaikilla alustoilla, vaikka toki soralla kurvailu on ehkä aidointa rallia.

– Auto soveltuu parhaiten ehkä lumemme ja soralle. Ensi kesäksi laitan auton takapäätä viisi senttiä alemmaksi. Sen pitäisi kohentaa asfalttiajoa, rallikuski selvittää.

Hän sanoo ajavansa mieluiten rallipätkiä, joissa saa kaasutella lujalla vauhdilla ilman keinotekoisia hidasteita. Tällaisia pätkiä on tarjolla muun muassa Hämeenkyrössä. Ruovedellä ja Lahdessa.

Moottorissa on hurjasti voimaa

moottori, tarmo ollila
16-venttiilinen pillettimoottori antaa niin paljon voimaa, että heikompia hirvittää.

Vaikka Ollila teki jo historiaa voittamalla ensimmäisenä Suomi Cupin neljä kertaa perättäin, aikoo ylöjärveläinen jatkaa menestyksen tavoittelua myös ensi kaudella.

– Saan autoon uuden sekventiaalisen alivaihdelaatikon, jossa vaihteen voi vaihtaa täydellä kaasulla ilman kytkintä. Se tiputtaa pari sekuntia erikoiskoeajasta pois. Enkä ole koskaan hävinnyt yli kahta sekuntia ilman hölmöilyjä, Ollila kertoo.

Ollilalla on laittaa Fordiinsa myös 16-venttiilinen pillettimoottori, jonka pelkkä kansi on maksanut 15 000 euroa. Turboton kolmelitrainen moottori antaa noin 400 hevosvoimaa ja 400 newtonia vääntöä.

– Ainoa haittapuoli on se, että renkaita kuluu tällä moottorilla melkoisesti. Mutta maaliin se tuo toivottavasti parhaassa ajassa, Ollila naurahtaa.

tarmo ollila, auto
Ollilan työpaikka rallisprintkisoissa on dynaaminen mutta pelkistetty.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

moottori, tarmo ollila
Talvella Ollilan Fordissa oli hieman kevyemmän teholuokan moottori.