Yrittäjä Voitto Ahopelto on mukana vaikka missä. Mainostöiden tekemisen lisäksi hän on osallistunut 34 asunto- tai loma-asuntomessuille teknillisenä työnjohtajana, joka nukkuu kesät messualueella. Ahopellon rakkaimmat harrastukset ovat matkailu ja Unescon maailmanperintökohteiden kuvaaminen.
Elovainiolla sijaitsee varsin mielenkiintoinen yritys.
Ulkoa päin siitä näkyy vaatimattomasti lähinnä ovi ja nimi Ahopelto Group, mutta sisälle vaatimattomuus ei yllä.
Tila on kookas, ja joka puolella näkyy erilaisia laitteita, joilla tehdään muun muassa tarroja ja painetaan mainoksia kankaisiin. Etualalla seisovan pöydän voi pyöräyttää sivuun, ja tilalle ajaa auton.
– Olemme teipanneet satoja autoja. Etenkin autojen yliteippaus on vaativaa hommaa, sanoo yrittäjä Voitto Ahopelto.
Autoteippaus on vain yksi niistä töistä, joita tämä mainos- ja mediatalo tekee, mutta kuitenkin varsin suosittu työ.
Autoihin teipataan esimerkiksi yritysten mainoksia, sanoja, lauseita, seepran raitoja tai ihmisten kuvia. Yliteippauksesta puhutaan silloin, kun koko auton väri halutaan muuttaa esimerkiksi pinkiksi, kuten kävi taannoin.
Alkuperäinen väri säilyy teippauksen alla. Teippaus maksaa 2 000-3 000 euroa ja tulee halvemmaksi kuin auton maalaus, sanoo Ahopelto.
Aikaansaava ammattilainen
Voitto Ahopelto on yrittäjä, jollaisia tapaa harvoin.
Hän toimi uransa alussa muun muassa mainoshoitajana, mainospäällikkönä ja mainostoimiston ad:nä, ja perusti sittemmin oman noin 40 vuotta toimineen yrityksensä.
Vuosiin on tietysti mahtanut jos jonkinlaisia töitä aina paperikoneiden piirtämisestä katalogien tekemiseen, liikennemerkkien teippauksiin, näyttelyautojen suunnitteluun ja mainostauluihin.
Silti kuulija hengästyy, kun katselee papereista Ahopellon työnäytteitä.
Miten kukaan ihminen voi saada noin paljon aikaan?
Ahopelto asuu messupaikalla
Yksi Ahopellon aikaa vievimmistä töistä on hänen pestinsä asuntomessujen palveluksessa teknillisenä työnjohtajana.
Yhteistyö asuntomessujen kanssa alkoi vuonna 1996, kun Ylöjärvellä oli omat messut, ja messuorganisaatio tarvitsi jonkun tekemään viitat tapahtumapaikalle.
Ahopelto tuli apuihin, ja yleni nopeasti jokaisten asunto- tai loma-asuntomessujen teknilliseksi työnjohtajaksi, jonka työkuva on varsin laaja.
Asuntomessukaupunkien tehtävänä on kaavoittaa talojen paikat, mutta monen muun suunnittelun hoitaa Ahopelto.
Hän miettii, missä 80-metrinen myyntihalli sijaitsee, missä ovat ravintolat, viitat, pelastustiet ja messupaikat. Lisäksi hän toimii esimiehenä järjestysmiehille, jotka hankitaan aina Ylöjärven Ryhdiltä.
– Hoidan myös muun muassa 40 kovaäänisestä tulevan äänimainonnan, mitä voi ohjailla Yläjärveltäkin käsin.
Ahopelto viettää messupaikoilla aina kaksi kuukautta putkeen, nukkuu ja majailee jossakin messutaloista. Kesällä oma firma pidetään kiinni.
Messut teettävät niin paljon töitä koko vuodenkin mittaan, että Ahopelto voisi tehdä pelkkiä messutöitä työkseen ja jättää vaimolle eli Airi Ahopellolle muut firman työt.
Mutta eihän tämä mies malta.
Yrittäjä suunnitteli pientalon messuille
Viime kesän messuille Mikkeliin Voitto Ahopelto sai uuden idean.
Hän rakennutti messuille 62-neliöisen energiatehokkaan pientalon, joka on täynnä tekniikkaa. Katolla on 18 aurinkokennoa, ja sähköauton voi ladata omassa pihassa.
Ahopellon jatkuvasti pulppuavalla luovuudella on kyllä varjopuolensakin. On hienoa, kun voi toteuttaa itseään ja töitä riittää, mutta usein töitä on suoraan sanottuna liikaa.
– Huonoin puoli töissä on tuntimäärä. Teen töitä kellon ympäri. Tulen töihin yhdeksältä aamulla ja lähden pois yhdeksältä illalla. En oikein osaa sanoa ei.
Intohimona Unescon maailmanperintökohteet
Onneksi yrittäjä Ahopelto osaa lomailla.
Ahopelto kuvailee itseään kielitaidottomaksi. Kielitaidottomuus ei silti ole suitsinut miehen menohaluja lainkaan.
Ahopellolla oli tavoite matkustaa ja valokuvata etenkin Unescon maailmanperintökohteita sadassa maassa, mikä on nyt rikkoutunut.
Etelä-Amerikka on Ahopellon suosikkimaanosa. Hän pitää paikasta siksi, että siellä on paljon hienoja nähtävyyksiä kuten vuoria ja inkojen rakentamia alueita.
– Etelä-Amerikassa on myös Rio Janeiro, maailman hienoin kaupunki.
Sekin on plussaa, etteivät eteläamerikkalaiset odota, että turistin pitäisi osata espanjaa. Toimeen tullaan ihan sillä, että Ahopelto puhuu paikallisille suomea.
– Paljon merkkaa myös ihmistuntemus. Teen ihmisestä päätelmän alle minuutissa ja yleensä se pätee.
MM-hopeaa penkkipunnerruksesta
Pahoihin paikkoihin Ahopelto on joutunut vain pari kertaa. Balilla hankaluuksia tuotti aggressiivisesti käyttäytynyt poikajoukko.
Tällaisissa tilanteissa Ahopellon on pakko paljastaa omat voimansa.
– Nostan 165 kiloa penkistä. Minulla on viime vuodelta MM-hopeaa penkkipunnerruksesta.
Lisäksi yrittäjä on harrastanut itsepuolustuslajeja.
Ahopelto on kerännyt matkavalokuviaan paksuun kirjaan. Kirja on täynnä isoja ja pieniä kuvia maailmalta.
Kuvissa näkyvät muun muassa Niagaran putoukset, Jerusalem, Huippuvuorilla kuvattu jääkarhu, Curacao ja Irlantilainen linna, jonka huone maksoi 360 euroa yöltä.
Niin ja tietysti Ahopelto pitämässä sylissä leijonanpentua ja silittämässä gepardia.
– Siinä kaksi nopeaa mittaili toisiaan.
Kirjansa prototyypistä hän aikoo koota jonakin päivänä ihan kunnon kirjan, jota pääsevät muutkin lukemaan.
– Eikös se ole kova juttu, kun kielitaidoton sekoilee maailmalla?