Ylöjärven Taksiautoilijat ry juhli lauantaina 60-vuotista taivaltaan Koivupuiston kurssikeskuksessa. Illallistilaisuudessa keskustelua siivitti tietenkin juhlakansalle yhteinen taksiala, joka elää mullistuksen aikoja ja uudistuu pikavauhtia. Juhlassa huomioitiin myös Ylöjärven Taksiautoilijoiden jäsenistöä, jolle myönnettiin ansiomerkkejä ansiokkaasta työstään taksinkuljettajina.
Tällä hetkellä 41:stä Ylöjärven, Kurun ja Viljakkalan alueella toimivasta taksinkuljettajasta koostuva Ylöjärven Taksiautoilijat ry juhli viikonloppuna kuusikymppisiään.
Juhlapaikalle Koivupuiston kurssikeskukseen oli saapunut ympäristökuntien taksiyhdistysten edustajien lisäksi tietysti paikallisia taksinkuljettajia sekä veteraanikuljettajia vuosien takaa.
Juhlapuheessaan pitkäaikainen paikallistaksinkuljettaja, Hämeen Taksiyrittäjät ry:n toiminnanjohtaja
Jari Kuusniemi palasi takaisin aikoihin, jolloin taksiautoilu sai alkunsa Ylöjärvellä.
– Vahvistamattoman tiedon mukaan ylöjärveläisen taksiautoilun mielletään alkaneen 1940-luvulla vossikkaliikenteen hiivuttua pois. Ensimmäisenä autoilijana pidetään linja-autoyrittäjä Martti Lindroosia, joka ajoi paikallisliikennettä reitillä Ylöjärvi-Vahanta-Kaihari, Kuusniemi kertoi.
Hän huomautti, että taksi oli ensimmäisinä vuosinaan Ylöjärvellä pieni toimiala, ja kuljettajat ajoivat taksia lähinnä sivuelinkeinonaan. Saattoi olla päiviä, ettei kyytejä ollut laisinkaan.
– 1960-luvulla lisääntyneet koulukyyditykset ja sairausvakuutuslain mukaisten matkakorvausten voimaantulo kasvattivat taksiliikenteen pikkuhiljaa Ylöjärvellä pääelinkeinoksi. 1960-lukua luonnehditaankin taksiliikenteen kannalta hyväksi vuosikymmeneksi.
Ennen kyyditettiin Pobedoilla ja Volgilla
Heinisuon taksi on vaikuttanut Ylöjärvellä yhtä kauan kuin Ylöjärven Taksiautoilijoiden yhdistyskin – jo 60 vuotta.
Koivupuistoon juhlaan oli saapunut myös veteraanitaksiautoilija Antti Heinisuo puolisonsa
Auli Heinisuon kanssa.
Auli Heinisuo kertoi muistavansa hyvin ajat, jolloin hänen miehensä hyppäsi pirssin ratin taa elokuussa vuonna 1962.
– Ensimmäinen asiakas oli naapurimme, jonka Antti heitti Vahantaan. Kyydin hinnaksi tuli neljä markkaa suuntaansa, hän kertoi.
Viisitoista vuotta kestäneellä taksinkuljettajan urallaan Antti ajoi pisimmillään Rovaniemelle asti.
– Pariinkin otteeseen, Auli Heinisuo muistutti.
Entä millaisilla pirsseillä kyytejä sitten heitettiin?
– Oli Pobeda, ja Volgiakin taisi olla pari kappaletta. Ja Mersuja tietysti.
Raine Heinisuon Mese porskuttaa edelleen
Heinisuon taksi onkin ollut tunnettu Mersuistaan kautta aikojen.
Ylöjärven Taksiautoilijoiden kuusikymppisiin osallistui myös
Raine Heinisuo, joka rikkoi ennätyksiä Mercedes-Benz Vitollaan vuosi takaperin.
Kurun reissulla mittari ylitti näet miljoonan rajapyykin.
Heinisuo epäili tuolloin Ylöjärven Uutisten haastattelussa, että hänellä ja Vitolla saattaisi olla hyvässä lykyssä edessään vielä kymmenien, ellei satojen tuhansien kilometrien edestä yhteistä taivalta.
Ja näin kävi.
– Mittari näyttää nyt vähän alta miljoona satatuhatta, eikä vikoja näy vieläkään, Raine Heinisuo sanoi.
Mersu on osoittautunut jopa kestävämmäksi kuin isäntänsä.
Puolisen vuotta sitten Heinisuo sai vakavan sydänkohtauksen, joka on pitänyt hänet Viton ratista poissa nyt puolisen vuotta.
– Kävin lähellä kuolemaa ja olin jo laittaa pillit pussiin taksiyritykseni kanssa, hän kertaa.
Hädän hetkellä muut paikallistaksiautoilijat riensivät kuitenkin apuun.
– Arto Hirvonen hoiti taksiani siihen asti, että toivuin. Täytyy sanoa, että nämä kollegat täällä Ylöjärvellä ovat kyllä mahtavia, hän kiitti.