Koululaisia suihkutettiin kielillä

05.10.2017 08:57

Leija-kirjastossa vietettiin viime viikolla Euroopan kielten päivän kunniaksi kielipäivää. Paikalla oli noin 130 alakoululaista oppimassa englantia, ruotsia, saksaa ja ranskaa.
Kielisuihkutus
Sanni Hiltunen ja Anna-Maria Ojala pitivät kovasti Leijan kielisuihkusta.

Une orange.

Kolmasluokkalainen poika lausuu tämän appelsiinia tarkoittavan sanan ranskaksi, ja siinä samassa osa oppilaista nousee tuoleiltaan ja yrittää löytää vapaan tuolin.

Se, joka jää ilman pallia, lausuu jonkin toisen hedelmän nimen ranskaksi, ja sama rumba alkaa taas alusta.

Tämä oli yksi tapa oppia viime viikon torstaina vieraskielisiä sanoja.

Alakoululaisten opettajina oli niin yläkoululaisia, kieltenopettajia kuin yliopiston opiskelijoitakin.

Hedelmän nimien lisäksi lapset oppivat sanomaan ranskaksi muun muassa tervehdyksiä ja kertomaan nimensä.

– Lapset ovat oppineet todella nopeasti ranskaa ja olleet hyvin mukana. Heitä on helppo opettaa, kehui yksi yläkoululaisista opettajista, ysiluokkaa käyvä Ellen Kärkelä.

Tosi kivaa olla kirjastolla

Siivikkalan koulun kolmatta luokkaa käyvät Sanni Hiltunen ja Anna-Maria Ojala pitivät kovasti kielisuihkutuksesta.

– Täällä on mennyt tosi hyvin, ja oli kivaa tulla kirjastoon, sanoi Sanni Hiltunen.

– Minullakin on ollut tosi kivaa. Ja se on kivaa, että tässä yhdessä tehtävässä on myös venäjänkielisen kirjan kansi. Olen puoliksi venäläinen, sanoi Ojala.

Molemmat tytöt olivat sitä mieltä, että uusien kielien oppiminen on hauskaa, ja he halusivat oppia lisää kieliä.

Opiskelun kaveriksi liikuntaa

kielisuihkutus
Kieltenopettaja Tarja Kinnunen (takarivissä toinen oikealta) suosittelee opettamaan lapsille kieliä liikunnallisiin leikkeihin yhdistettynä.

Ruotsin, saksan ja englannin opettaja Tarja Kinnunen Siivikkalan koulusta pohti, että suihkutuksessa tärkeintä on hyvä tunnelma. Se, että lapsille jää positiivinen kuva kielten oppimisesta.

Toki suihkutus voi auttaa lasta myös valitsemaan itseään kiinnostavan kielen jatkossa.

Kinnunen on huomannut, että pienten lasten kielten oppimisessa on tärkeää yhdistää opiskeluun kaikkea toimintaa ja tekemistä, liikettä ja leikkejä.

– Minusta se auttaa lapsia mutta on samalla tietysti myös kivaa.

– Suosittelisin, että kieliä alettaisiin opiskella mahdollisimman aikaisin ja valittaisiin ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi ehkä jokin muu kuin englanti. Englannin kieltä on niin paljon joka puolella muutenkin, että sen kyllä oppii.