Pop Up Shoppeenmäki elävöittää keskustan joulusesongin ajaksi

Entisissä TE-keskuksen tiloissa Soppeenmäessä järjestetään 21. marraskuuta – 20. joulukuuta pop up -tapahtuma, joka tarjoaa mahdollisuuden kokeilla yrittämistä riskittömästi ja veloituksetta. Tapahtuman avulla halutaan myös elävöittää Soppeenmäkeä ja kehittää Ylöjärven keskustaa kauppapaikkana.
Pop Up Shoppeenmäen työryhmässä ovat mukana Tiina Rinne-Järvensivu (vas.)Ylöjärven Yrityspalvelu Oy:stä, Tuija Pohjansaari-Kirmo Tampereen aikuiskoulutuskeskuksesta, Sami Hasila Tredusta, Liisa Päivärinta Ylöjärven Yrittäjät ry:stä ja Tanja Vuori Ylöjärven Yrityspalvelu Oy:stä. (Kuva: Tiina Rinne-Järvensivu)

Ylöjärven Yrityspalvelun elinkeinosihteeri Tiina Rinne-Järvensivu sai idean yrityksiä yhdistävästä pop up -tapahtumasta jo muutama vuosi sitten.

Tuolloin idea ei ottanut kuitenkaan tuulta siipiensä alle.

– Tänä keväänä nostettiin tapetille jälleen Ylöjärven keskustan elävöittäminen ja minulla välähti, että Soppeenmäkeen on ehdottomasti saatava pop up -tapahtuma. Ajatusta tuki se, että Soppeenmäessä on tyhjillään useita liiketiloja vailla käyttöä, hän kertoo.

Niin sai alkunsa Pop Up Shoppeenmäki, jonka tarkoituksena on tarjota aloitteleville tai jo valmiille yrittäjille ilmaista kauppapaikkaa joulusesongin ajaksi.

Tällä hetkellä tapahtumaan on ilmoittautunut jo yli parikymmentä innostunutta yrittäjää. Mukana on esimerkiksi sisustus- ja käsityöalan yrittäjiä, vaatekauppiaita sekä hyvinvointi- ja kauneuspalveluita tarjoavia yrittäjiä.

– Tarjolla on esimerkiksi hierontaa ja kosmetologipalveluita, Rinne-Järvensivu täsmentää.

Soppeenmäki on tärkeä kauppapaikka

Vapaita paikkoja yrittäjille on edelleen tarjolla.

Entisen TE-keskuksen liiketilan alakertaan mahtuu kymmenen pöytäpaikkaa, joiden lisäksi yläkerrassa on kahdeksan erillistä huonetta. Tuotteita ja palveluita on siis mahdollista myydä suoraan pöydästä tai halutessaan omasta liiketilasta.

– Tässä on tilaisuus kokeilla kivijalkaliikkeen pitämistä ilman riskiä. Myös aloittelevat yrittäjät voivat testata, miten heidän tuotteensa menestyisivät, Rinne-Järvensivu huomauttaa.

Hänen mukaansa tapahtumassa ei kuitenkaan haluta korostaa pelkkää pop uppia väliaikaisine yrityksineen, sillä tärkeää on myös painottaa Soppeenmäen merkitystä kauppapaikkana.

– On tosiasia, että Soppeenmäkeen kaivattaisiin lisää niin kauppiaita kuin asiakkaitakin. Ylöjärvellä kaupalliset palvelut ovat hajallaan, mutta Elovainion aluettakaan ei pitäisi nähdä Soppeenmäen uhkana, vaan eri alueiden tulisi tukea toisiaan kauppapaikkoina. Soppeenmäki tarjoaa erilaista, pikkukaupunkimaista palvelua erikoisliikkeineen ja sitä pitää korostaa.

Kotimaisia tuotteita

Susanne Hamarin mukaan hänen suunnittelemansa lasinalusta-jäähdytin on ollut hittilahja aiempina jouluina.

Susanne Hamarin kymmenen vuotta toiminut yritys Think Today tunnetaan ympäri Suomen ja myös jo kansainvälisesti.

Harva tietää, että hänen tuotanto- ja myymälätilansa ovat sijainneet jo seitsemän vuotta Elovainiolla.

Siellä Hamari valmistaa sisustus-, design- ja käyttötuotteita ylijäämämateriaaleista, joita jää yli esimerkiksi sisustus- ja rakennusalalta.

Näitä tuotteita hän tuo ylöjärveläisten käden ulottuville pop up -myymäläänsä Soppeenmäkeen.

– On kiva tuoda myyntiin sellaisia tuotteita, jotka ovat kotimaisia, yksilöllisiä ja kestävän kehityksen mukaisesti valmistettuja, eivätkä massatuotantoa, hän toteaa.

Joulusesongin hittituotteena Hamari pitää edellisten joulumyyntien perusteella suunnittelemaansa lasinalusta-jäähdytintä, joka pitää juomat ja ruuat kylmänä. Tuote kestää kaikkia sääolosuhteita.

– Tuote on käytöltään hyvin monipuolinen ja se on valmistettu keraamisesta lattialaatasta. Se toimii jäähdytettynä ruokien ja juomien viilentäjänä ja myös pannunalusena kuumille astioille, hän esittelee.

Tarjolla myös hoitoja

Marja Jokela tarjoaa yrityksessään Dagazissa kehon ja mielen hyvinvointia edistäviä palveluita. Hän aikoo tuoda hoidot osaksi Pop Up Shoppeenmäen tarjontaa.

Pop Up Shoppeenmäessä on mahdollisuus päästä kokeilemaan myös erilaisia kehon minihoitoja hyvinvointiyritys Dagazia pyörittävän Marja Jokelan käsissä.

Tarjolla on esimerkiksi refleksologiaa eli koko kehon vyöhyketerapiaa.

– Teen asiakkaille normaalia lyhytkestoisempia niska- hartia- ja päähoitoja. Tämän lisäksi myyn lahjakortteja erilaisiin hoitoihin, Jokela sanoo.

Hänen mukaansa pop up -tapahtuma on oiva tapa tuoda esille Ylöjärven erilaisia palveluita, mistä he eivät ole olleet aiemmin tietoisia.

– Viime vuonna Hämeenkyrössä järjestettiin saman tyyppinen tapahtuma, jossa kävin itsekin useamman kerran jouluostoksilla.

Kommentointi on suljettu.