Ensin Vanha Räikkä, sitten ratikka?

21.09.2017 09:00

Vanhan Räikän ympärillä on viime aikoina käyty kiivasta keskustelua ja tietyillä tahoilla on pakottava tarve saada rakennus kunnostettua hinnalla millä hyvänsä.
Tässä tapauksessa tuo hinta tulee olemaan 1,2 miljoonaa, ainakin näin alkuun. Mikäli valtuusto päätyy marraskuun talousarviokokouksessaan rakennuksen kunnostamiseen, niin tämä on valitettavasti vasta alkusoittoa velanotolle, joka uhkaa kiihtyä rajusti kun kokoomuksen ja demarien hartaasti toivoma ratikkahanke nostetaan aikanaan pöydälle. Viimeistään silloin mitataan, voittaako holtiton rahankäyttö vai terve järki.
Ratikan ongelma on korkea investointitarve. Raitioliikenne on sidottu kiskoihin ja reitistön muutokset kaupungin kehittyessä ovat työläämpiä toteutettavia kuin muissa joukkoliikenteen vaihtoehdoissa. Tampereella tämä suuruudenhullu hanke saatiin runnottua kokoomuksen ja vihervasemmiston toimesta läpi. Siinä saivat samalla myös Hämeenkadun yrittäjät ja liito-oravat kyytiä.
Raitiotien kannattajat ovat usein vedonneet raitiovaunujen pitkään käyttöikään. Sitoutuminen vanhentuneeseen 1800-luvun liikkumismuotoon kymmenien vuosien ajaksi on kuitenkin äärimmäisen riskialtista tekniikan koko ajan kehittyessä. Jos Ylöjärvi päättää ”sijoittaa” lähivuosina useita kymmeniä miljoonia tai jopa sata miljoonaa euroa velkarahaa raitiotiehen, on uusiin tekniikoihin siirtyminen tulevaisuudessa hidasta, kallista ja erittäin työlästä. Kenties jopa mahdotonta.
Raitiotien kannattajat ovat perustelleet tätä järjettömyyttä myös matalilla koroilla. Mutta entä jos korot nousevat tulevaisuudessa? Silloin kaupungin talous ajautuu välittömästi pahoihin vaikeuksiin. Tällainen on hyvin lyhytnäköistä politiikkaa, jonka lasku lankeaa sekä nykyisille että tuleville ylöjärveläisille veronmaksajille.
Viime valtuustokaudella perussuomalaiset tekivät vastaesitykset kaupungin ratikkamyönteisiin ennakkolinjauksiin kaupunginkehitysjaostossa 7. toukokuuta 2014, kaupunginhallituksessa 12. toukokuuta 2014 ja valtuustossa 10. marraskuuta 2014, mutta esityksemme kaatuivat äänestyksissä kokoomuksen ja demareiden vastustukseen. Perussuomalaisten näkemyksen mukaan investointien tulee yleisesti ottaen olla kannattavia kohtuullisella takaisinmaksuajalla ja käyttökustannuksilla, tai muulla tavalla aivan välttämättömiä. Vanha Räikkä tai ratikka eivät kumpikaan täytä näitä vaatimuksia. Lyhytnäköinen ja järjetön veroeurojen tuhlaus on saatava estettyä.

HENRIK PAJUNEN
kaupunginvaltuutettu,
perussuomalaiset”