Puunkuormausta virtuaalilasien läpi

20.09.2017 13:20

Kurun metsäopetus juhlii 80 vuotista taivaltaan. Lauantaina vietetyssä avoimien ovien päivässä yleisö pääsi tutustumaan, millainen vaikutus teknologian kehityksellä on esimerkiksi metsäkoneenkuljettajan työhön.
HiVision-järjestelmää ohjataan 3D-lasien ja ohjainten avulla. Rekan takana nosturi tekee työt, eikä ohjaajan tarvitse poistua hytistä.

Tekninen kehitys on huimaa myös metsäalalla. Tämä oli nähtävissä lauantaina Kurun Tammikankaalla, jossa järjestetyssä avoimien ovien päivässä yleisö pääsi tutustumaan erilaisiin metsäalan töissä käytettäviin koneisiin ja puutavara-autoihin.

Esillä oli esimerkiksi simulaattoreita, joiden avulla metsätöiden opiskelu onnistuu tietokonetta ja ohjaimia käyttämällä.

Tekniikan kehittyminen mahdollistaa myös sen, että metsäkoneenkuljettajan ei välttämättä tarvitse istua fyysisesti metsäkoneen hytissä, vaan ohjaus onnistuu etänäkin.

Vierailijat saivat kiivetä metsäkoineisiin ja tunnustella, miltä kuskin saappaisiin astuminen tuntuu.

Puunkuormaus mullistuu

Simulaattorit ovat osa tämän päivän metsätyöopetusta. Niiden avulla koneiden ajoa voi harjoitella loputtomiin erilaisissa olosuhteissa.

Mielenkiintoisimmaksi innovaatioksi paljastui puunkuormaukseen erikoistunut HiVision-ohjausjärjestelmä, joka perustuu 3D-teknologiaan.

Järjestelmän ideana on, että nosturiin kiipeämisen sijaan laitteen ohjaaminen onnistuu puunkuormausrekan ohjaamosta virtuaalilasien ja ohjainten avulla.

Myös yleisö pääsi kokeilemaan laitteen ohjausta käsin HiVision-auton hytistä. Opastajana toimi Cargotecin  puu- ja kierrätysnostureiden huoltopäällikkö
Veli-Matti Sahakoski, joka kertoi ohjaajakokelaille laitteen toimintaperiaatteista.

– Päähän laitettavat virtuaalilasit näyttävät reaaliaikaista näkymää nosturiin sijoitetuista kameroista. Kun päätä liikutetaan sivuille, ylös ja alas, on näkyvyys aivan sama kuin istuisi nosturin hytissä. Ohjelmasta on tehty niin laadukas, että näkyvyys on selkeä myös erilaisissa  olosuhteissa, Sahakoski opasti.

Hänen mukaansa tällaisen HiVisionin kaltaisen teknologian hyötyjä ovat esimerkiksi sen tarjoama turvallinen työskentely ja ergonomia.

– Iso plussa on se, että ajoneuvon hytistä ei tarvitse poistua. On mahdollista, että tulevaisuudessa kuormaajaa voi ohjailla myös kotoa käsin, Sahakoski kertoi.

Linja-auton turvakamera näyttää kuskille myös katveaalueet.

Katukamerat uusinta uutta

Kurussa esiteltiin myös perinteistä sepän työtä. Seppä näytti yleisölle, miten puukko valmistetaan.

Linja-autokuljettajan koulutusta Kuruun esittelemään tullut Tredun logistiikka-alan opettaja
Sari Mattila kertoi huomanneensa, millainen merkitys teknologian kehittymisellä on ollut hänen työssään.

Hänen mukaansa opetustavat eivät ole sinällään muuttuneet, mutta esimerkiksi linja-autokuskien työhön tekniikka on lisännyt turvallisuutta.

– Katukamerat ovat uusinta uutta. Linja-auton kuski näkee viereiseltä näytöltään koko ajoneuvon ympäristön kameroiden kautta, hän esitteli.

– Jos kuskilla on käytössään pelkät sivupeilit, jää ajoneuvon molemmille sivuille vaarallisia katvealueita. Kameroilla pystytään siis seuraamaan kevyttä liikennettä ja pelastetaan mahdollisesti ihmishenkiä, hän lisäsi

Kommentointi on suljettu.