Kaikkihan hänet tuntevat. Paljasjalkaisen soppeenmäkeläisen ja pitkäaikaisen K-Supermarket Linkin työntekijän. Päätimme jututtaa Sari Ukkolaa, jota on kehuttu työssään huippuasiakaspalvelijaksi.
Tänä kesänä Sari Ukkolalla tuli yhdeksän vuotta täyteen Linkin työntekijänä. Nainen on tuttu näky etenkin kaupan yhteydessä olevassa Postin palvelupisteessä, mutta häntä nähdään myös kassalla sekä harvakseltaan lihatiskin toisella puolella.
Ylöjärven Uutisten korviin kantautui, että asiakkaat ovat erityisen tyytyväisiä Ukkolan asiakaspalvelutaitoihin. Hän kun jaksaa opastaa asiakkaita juurta jaksaen etenkin, kun kyse on hiukan monimutkaisista Posti-palveluista.
– Osa Postin tarkasti laatimista säännöistä ihmetyttää asiakkaita. Esimerkiksi se, miksei noudettavana olevan paketin tietoja voida antaa puhelimitse asiakkaalle. Silloin selitän, että Posti noudattaa salassapitovelvollisuutta, jossa asiakkaan turvallisuus on etunenässä, Ukkola kertoo.
Hänen mukaansa vaikeista asiakaspalvelutilanteista selviäminen on palkitsevaa, kun asiakkaasta näkee, että hän on lopulta tyytyväinen saamaansa palveluun.
– Asiakkaat ovat yleensä kiitollisia, kun heitä neuvotaan perin pohjin. Minusta tässä työssä on parasta se, että asiakkaan saa lähettää pois hyvillä mielin.
Myyjä-Sari puhuu aiheesta kuin aiheesta
Ennen asiakaspalvelutöitä Ukkola työskenteli keittiössä. Työ ihmisten parissa kuitenkin houkutteli, ja hän päätti opiskella myynnin ammattitutkinnon.
Opiskelujensa ohella hän työskenteli keikkaluontoisesti entisen kauppaketju Vapaa Valinnan Ylöjärven myymälässä. Sieltä tie johti Linkkiin, jossa työskentelyä soppeenmäkeläinen Ukkola ei ole omien sanojensa mukaan katunut päivääkään.
Yhdeksän vuoden aikana hän on oppinut tuntemaan hyvin soppeenmäkeläisistä ja muista ylöjärveläisistä koostuvan Linkin asiakaskunnan.
– Asiakkaiden kanssa vaihdetaan kuulumiset ja jutellaan niitä näitä. Myyjä-Sarihan puhuu aiheesta kuin aiheesta. Jollekin minut tuntevalle saattaa tulla yllätyksenä se, että olen siviilissä kaveriporukkani hiljaisimpia, hän paljastaa.
Asiakkaiden parissa viihtyvä Ukkola kokee, että on löytänyt itselleen ehkä sen kaikista mieluisamman alan.
– Tällä hetkellä tuntuu siltä, että voisin viihtyä myyjän työssä vaikka loppuelämäni.
Asiakaspalvelutyö antaa ja ottaa
Niin antoisaa kuin asiakaspalvelutyö onkin, osaa se myös ottaa. Ihmisten parissa vietetyt päivät vievät Ukkolasta joskus mehut, mitä hän paikkaa suuntaamalla esimerkiksi harjun metsään rentoutumaan.
Kotona hän heittää aivot narikkaan lukemalla tai virkkaamalla.
– Tykkään olla sosiaalinen mutta toisaalta erakoituva. Asiakaspalvelutyö on fyysisesti helppoa, mutta on henkisesti rankkaa olla ihmisten ympäröimänä koko työpäivän ajan.
Ukkola on oppinut huomaamaan itsestään sen, milloin hän on loman tarpeessa. Silloin muisti alkaa yleensä pätkiä epätavallisen paljon.
– Joskus sitä saattaa unohtaa, mihin on menossa. Nyt ennen kesälomaa tuota saattaa tapahtua, hän nauraa.
Kesäloman Ukkola viettää niin ikään erakoituneena lempipaikassaan Lapissa. Siellä hän aikoo rentoutua patikoimalla ja kalastamalla. Ja uskaltaahan hän lomallaan piipahtaa myös työpaikallaan, sillä pakkohan ruokaostokset on jossakin hoitaa.
– Kyllä, käyn jopa lomallanikin Linkissä kaupassa. Ei minulla niin suurta tarvetta ole irrottautua työmaalta. Eikä minua haittaa, jos asiakkaat tulevat minua vetämään hihasta, soppeenmäkeläinen hymyilee.