Litiumakuille lähtöpotku kierrätykseen

Ylöjärvelläkin toteutettava pilotti testaa isojen kuluttajakäyttöisten litiumakkujen keräystä. Toiveena on pysyvä järjestelmä.
litiumakku, kierrätys

Ylöjärveläinen akkumestari Tapani Jylhä ei ole vielä saanut vanhoja litiumakkuja keräyskonttiinsa, sillä pilotti on uutuudessaan vielä kuluttajille vieras.

Elovainiolla toimivan Akkumestarin toimitusjohtaja Tapani Jylhä ruuvaa leivänpaahtimen kokoisen metallimöhkäleen auki ja näyttää sen sisältä paljastuvat litiumkennot.

Möhkäle on iso litiumakku, jollaiset ovat yleistyneet viime vuosina esimerkiksi sähköpyörien myötä. Kuluttajien käytöstä poistuville isoille, paristokeräykseen kelpaamattomille vanhoille litiumakuille ei kuitenkaan ole olemassa valtakunnallista keräysjärjestelmää.

Epäkohdan korjaamiseksi on vastikään alkanut keräyspilotti, jossa kuluttajien litiumakkujen kierrätystä kokeillaan Pirkanmaalla ja pääkaupunkiseudulla. Akkumestari on yksi toimipisteistä.

Potku tulevaan

Pilotin viritti joukko tuottajayhteisöjä, jotka jo huolehtivat muunlaisten akkujen tai akkukäyttöisten laitteiden kierrätysvastuusta tuottajien eli valmistajien ja maahantuojien puolesta.

Keräysverkoston uupuminen näet ajaa litiumakkuja vääriin keräysjärjestelmiin, esimerkiksi lyijyakku- tai paristokeräyksiin. Tämä on turvallisuusriski isojen litiumakkujen kuumentumisvaaran vuoksi. Ja luonnollisesti se häiritsee näitä muita kierrätysjärjestelmiä.

Kustannuspulmakin se on. Nyt tuottajayhteisöt eivät saa litiumakkujen tuottajilta maksuja, joilla saapuvien litiumakkujen kierrätyskulut voitaisiin kattaa.

Vanhojen akkujen säilytys kotona taas on vaarallista ja kippaaminen luontoon ympäristölle haitallista.

Syksyyn jatkuvan pilotin tarkoitus on kerätä kokemusta ja tietoa mutkikkaan akkukierrätyksen kiemuroista ja sen myötä saada tuottajat perustamaan pysyvä valtakunnallinen keräysverkosto joko vanhan tai uuden tuottajayhteisön kanssa.

– Tarkoitus on, että saadaan turvallinen ja tarkoituksenmukainen keräysjärjestelmä, pilotin ohjausryhmän puheenjohtaja Liisa-Marie Santakoski viitoittaa.

Tarve kasvaa

Tähän asti isojen kuluttajakäyttöisten litiumakkujen keräyksestä ovat vastanneet tuottajat itse, sillä nämä akut ovat markkinoilla uusi ilmiö eikä keräys ole vielä järjestäytynyt.

Käytännössä tämä on kuluttajalle hankalaa: yksittäinen tuottaja ei pysty luomaan kattavaa keräysverkkoa, ja harva kuluttaja taas ryhtyy lähettämään akkuja tuottajan kierrätettäviksi.

Kaikki tuottajat eivät välttämättä edes kanna kierrätysvastuutaan. ELY-keskus näet kyllä etsii ja kontaktoi tuottajia muttei resursseillaan pysty valvomaan tai edes löytämään kaikkia toimijoita. Lisäksi ELY suorittaa vain jälkivalvontaa eikä seulo etukäteen markkinoille pyrkiviä tuottajia.

Niin Santakosken kuin Jylhän mielestä pilotti on erittäin tarpeellinen.

– Myyn litiumakkuja, joten hommaani kuuluu myös ottaa vanhat vastaan, Jylhä toteaa mielissään siitä, että nyt hänellä on järjestelmä, johon tukeutua.

– Vielä litiumakkuja ei palaudu paljon, mutta niiden kierrätys on iso kysymys tulevaisuudessa, sillä akkuteknologian ennustetaan yleistyvän, Santakoski tähyää.

Litiumakku kiertoon

- Tunnistat pilottipisteiden huolimat akut LI-merkistä.

- Teippaa virtanavat välttääksesi oikosulut.

- Vältä kolhimasta akkuja ja suojaa ne auringolta ja sateelta.

- Älä irrota akkua laitteesta väkisin. Jos se ei irtoa, vie koko laite keräyspisteeseen.

-Lisätietoja saat osoitteesta akkutieto.fi.

 

Lähde: akkutieto.fi

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?