Ylöjärveläissyntyinen pianisti Pauli Jämsä elää poikkeuksellisen mielenkiintoista aikaa. Hän soittaa laajan Bach-ohjelman Grazin oopperan Kontrapunkt – Auf der anderen Seite von Bach -teoksessa. Tämän viikon torstaina Jämsä on ensimmäistä kertaa Tampereen akateemisen sinfoniaorkesterin solistina.
Pianisti Pauli Jämsä sanoo, että hänellä on edessään erittäin mielenkiintoinen alkuvuosi.
Viime vuoden elokuussa itävaltalaisen Grazin oopperan soolokorrepetiittoriksi eli sooloharjoituspianistiksi kiinnitetty Jämsä nousee estradille yhdeksän kertaa. Hän soittaa monipuolisen ja runsaan Bach-ohjelman Kontrapunkt – Auf der anderen Seite von Bach -baletissa.
– Pidän suurena kunnianosoituksena sitä, että pääsen jo näin varhaisessa vaiheessa solistin rooliin, Jämsä kiittelee.
– Kaiken kukkuraksi teos on erittäin laaja ja moni-ilmeinen. Ohjelmassani on paitsi itsensä mestarin teoksia myös muiden säveltäjien Bachin sävellyksistä tekemiä muunnelmia ja luonnollisesti Bachin muiden kollegojensa teoksista jalostamia luomuksia, hän kertoo.
Pianisti paljastaa, että hän soittaa kahta flyygeliä esityksen aikana.
Bach-baletin ensi-ilta on perjantaina 7. huhtikuuta.
Kiintoisa vierailu
Pauli Jämsä vakuuttaa esiintyvänsä erittäin mielellään kotimaassaan ja etenkin kotimaakunnassaan Pirkanmaalla.
Jämsä on Tampereen akateemisen sinfoniaorkesterin solistina torstaina toinen helmikuuta.
– TASO on minulle täysin uusi tuttavuus. En ole aiemmin esiintynyt orkesterin kanssa enkä ole kuullut sen soittamista milloinkaan, hän kertoo.
– Sinfoniaorkesterin kokoonpano on hyvin kiinnostava. Orkesterissa soittaa yliopiston opiskelijoita ja työntekijöitä. Odotan kovasti yhteistyötämme, Jämsä toteaa.
Pianisti on onnessaan siitä, että hän pääsee esittämään juuri Rahmaninovin 2. pianokonserton.
– Tämä teos on ensimmäinen pianokonsertto, jonka alakouluikäisenä pojan viikarina kuulin. Muistan erittäin hyvin, kuinka istuin Tampere-talon isossa salissa ensimmäisellä penkkirivillä, kun pianisti Dmitri Alekseev tulkitsi romanttisen konserttokirjallisuuden rakastetun teoksen. Alekseev ja kappale tekivät minuun lähtemättömän vaikutuksen, Jämsä muistelee.
– Ajattelin pitkän aikaa Rahmaninovin 2. pianokonserton olevan niin vaikea teos, etten kykenisi sitä milloinkaan soittamaan, hän jatkaa.
2. pianokonsertto ei jättänyt musiikkiopinnoissaan edennyttä Jämsää rauhaan, vaan hän kävi Metson musiikkiosastolla tutustumassa sävellyksen nuotteihin.
– Tein teoksen kanssa tuttavuutta ja löysin avaimet konserton omaksumiseen ja oppimiseen, Jämsä kertoo.
Pianisti korostaa Rahmaninovin musiikin merkitsevän hänelle hyvin paljon.
– 2. pianokonsertto on syystä suuren yleisön kestosuosikki, Jämsä lisää.
Mies sanoo soittavansa Rahmaninovinsa hyvin mielellään juuri Tampereella, jossa hän aikanaan löysi mestariteoksen.
– Konsertto merkitsee minulle todella paljon. Sen oppiminen on aikanaan kannustanut minua.