Ylöjärveläinen Pasi Uponen tuo intohimonsa kiihdytyskilpailuja kohtaan esiin teksteissään. Drag racingin Suomen kattojärjestö FHRA palkitsi analyyttisesti mutta maanläheisesti kirjoittavan Uposen vuoden journalistina.
Ylöjärven Uutisillekin kiihdytyskilpailuista kirjoittanut Uponen tuottaa tekstejä nykyään pääasiassa moottoripyörälehti Bomber Magazineen. Uposen drag racingin pariin vei kuitenkin ihan muut asiat kuin toimittajan työ.
– Drag racing kolahti toden teolla vuonna 1980. Olin 11-vuotias ja minulle oli jo muutaman vuoden tullut jenkkiautolehti V8-Magazine. Sen myötä olin kiinnostunut lajista ja rakentelin myös kiihdytysautojen pienoismalleja, Uponen kertoo.
Lopulta Uponen pyöräili Härmälän lentokentälle katsomaan kisoja.
– Se olikin sitten menoa, kun nuori junnu näki koko Suomen kärkikaluston. Ruotsin puoleltakin oli tultu näyttämään ison maailman menoa, Uponen muistelee.
1980-luvun lopulla Uponen rakensi itselleen katukiihdytyskäyttöön tarkoitetun Opelin. Pian harrastukseen tuli elämäntilanteen muutoksen jälkeen kymmenen vuoden tauko. Vuonna 2000 ylöjärveläinen moottoripyöräkiihdyttäjä Kai Selkämaa sai kuitenkin houkuteltua Uposen tiimiinsä.
– Seuraavana vuonna tiimimme ajoi oman ryhmänsä maailmanennätyksen, ja vuonna 2002 ajoimme EM-sarjassa.
Hieno muisto Unkarista
Uponen on saanut monta upeaa muistoa kiihdytyskilpailujen parista. Hienoin muisto on vuoden 2009 Unkarin EM-osakilpailusta Uposen työskennellessä Kai Selkämaan Top Fuel Bike -tallissa.
– Rata sijaitsi keskellä ei mitään, lähellä Romanian rajaa, ja Unkarin kesä oli kuumimmillaan. Kaitsu kilpaili moottoripyörien nopeimmassa ryhmässä nitrokäyttöisellä nelisylinterisellä pyörällään. Tunnelma kilpailussa oli mahtava, koska kyseessä oli historian ensimmäinen EM-kilpailu Unkarissa, Uponen muistelee.
Kisassa ei ollut mukana isoja autoryhmiä, joten moottoripyörätiimin jäsenet olivat kuin rocktähtiä.
– Jopa meiltä mekaanikoilta pyydettiin nimikirjoituksia. Yleisö ja järjestäjät olivat todella mukavia ja tapasin siellä paljon hienoja ihmisiä, joihin pidän vieläkin yhteyttä. Pisteenä iin päälle Kaitsu kiskaisi kilpailussa uransa ensimmäisen kuuden sekunnin ajan. Hän myös pääsi pokkaamaan kilpailun kakkospystin Ylöjärvelle, Uponen kertoo.
Toimittaja kertoo myös tunteista
Uponen alkoi Selkämaan tallissa toimiessaan kirjoittaa tiimin kuulumisia Bomber Magazineen ja Kopteri-lehteen. Vuonna 2012 Uposta pyydettiin Bomber Magazinen vakituiseksi avustajaksi, kun Kai Selkämaa lopetti ajamisen. Niinpä Uponen siirtyi mekaanikon ja promoottorin tehtävistä toimittajaksi ja kuvaajaksi.
Uponen on ymmärtänyt, että drag racingin termit ovat vaikeita jopa urheilun suurkuluttajille. Niinpä hän haluaa tuoda jutuissaan esiin taustoja kylmien lukujen takaa.
– Yritän välittää lukijalle kilpailujen tunnelmia ja kertoa myös ihmisistä, jotka tuloksia tekevät.
Uposen mukaan kiihdytysajo on suurien tunteiden laji. Matka suuresta riemusta pettymykseen tai päinvastoin voi olla hyvin lyhyt. Tuorein esimerkki tästä on tämän vuoden EM-finaali Englannissa, jossa Suomen kirkkain tähti Anita Mäkelä lähti kilpailuun lähes tasapisteissä pahimman haastajansa Tanskan Stig Neergaardin kanssa.
– Semifinaali-lähdössä Anitan autosta katkesi ahtimen remmi ja hän hävisi lähdön. Katselin kilpailua lähtöalueelta Anitan tiimin kanssa. Isot miehet itkivät, kun mestaruus tuntui valuvan Tanskaan, Uponen kuvailee.
Tilanne muuttui kuitenkin minuutin päästä, kun Neergaardin autosta irtosi pito heti oman lähtönsä alussa.
– Surun kyyneleet muuttuivat tuskastuttavan jännityksen kautta hurjaksi riemuksi, kun Anita vei lopulta mestaruuden muutaman pisteen turvin. Tällaista drag racing on parhaimmillaan, Uponen sanoo.
Ylöjärvellä vahvaa osaamista
Ylöjärveläiset ovat menestyneet viime aikoina kiihdytyskilpailuissa erinomaisesti. Sekä Tero Vainio autojen puolella että Timo Savolainen moottoripyörien puolella kuuluvat ehdottomalle huipulle.
Uposen mukaan ylöjärveläiset tiimit ovat jo 1980-luvulta asti ymmärtäneet pr-toiminnan ja yhteistyökumppanien merkityksen. Puutarhakaupunkilaisilla tiimeillä on aina ollut ympärillään paljon osaavia ihmisiä ja isoja hyvin organisoituja faniryhmiä.
– Tästä syystä Ylöjärveltä tulee kuljettajien lisäksi maailmanluokan mekaanikkoja. Monista täkäläisistä hyvistä ruuvaajista haluan mainita Mika Sjöstedtin, joka on jo vuosia toiminut Euroopan tämän hetken menestyksekkäimmän Nitro-Harley-luokan kiihdyttäjän Samu Kemppaisen mekaanikkona, Uponen kertoo.
Tulevaisuudessa haasteita
Uposen mukaan kiihdytysurheilun tulevaisuus näyttää kaksijakoiselta. Positiivista on, että junioritoiminta kukoistaa ja SM-sarjassa on paljon kuljettajia.
Lisäksi Anita Mäkelän, Jaska Salakarin ja Samu Kemppaisen saavutukset on huomioitu jopa lajin emämaassa Yhdysvalloissa.
– Toisaalta lajin EM-sarjalla on suuria ongelmia. Tänä vuonna EM-sarjan kiersi vain kolme suomalaista kuskia, Uponen harmittelee.
Hänen mukaansa kustannukset ovat EM-sarjassa nousseet pilviin. Esimerkiksi ylöjärveläisen Timo Savolaisen kiihdytysmoottoripyörä varaosineen ja työkaluineen vaatii vähintään linja-auton kokoisen kuljetuskaluston. Tällaisen paketin rahtaaminen vaikkapa Englantiin maksaa maltaita, Uponen kuvailee.
Tilanteeseen on kuitenkin reagoitu ja pohdinta EM-sarjan pelastamiseksi on alkanut.
– Minäkin lähden helmikuussa Amsterdamiin pohtimaan ratkaisua EM-sarjan pelastamiseksi. Samalla myös keskustellaan mahdollisesta MM-sarjasta. Lajin tilanne näyttää nyt siis lopulta hyvältä, sillä poliittista tahtoa lajin kehittämiseen löytyy ja uusia kuljettajia on tulossa mukaan, Uponen kertoo tyytyväisenä.