Kymmenen vuotta musamoottorina

Ylöjärveläisen Taija Holmin ProPromotion on puhaltanut puhtia niin artistien ja bändien kuin festareiden ja vaikkapa Eput-elokuvan markkinarattaisiin. Marraskuussa tätä työntäyteistä herkkua ropsahti tiimalasiin jo kymmenennenkin vuoden edestä.
musiikki, Pro Promotion, promootio, markkinointi, Taija Holm
ProPromotion-firmansa ensi metreillä Taija Holm ei haikaillut, mitä kaikkea hänen promohyllyssään lopulta olisi, vaan teki asian kerrallaan. Kaikkea hyllyyn on kuitenkin kertynyt. – Äitini kollega oli sanonut yritystä perustaessani, että katsotaan, onko firmaa enää kolmen vuoden päästä. Lähetin hänelle nyt terveisiä, kymmenvuotiaan firman luotsi naurahtaa.

Katse kuluneeseen vuosikymmeneen vetää promoottori Taija Holmin nöyräksi. Tulee etuoikeutettu olo,  vähän syyllinenkin.

– Olenko saanut kokea tämän kaiken? Olen saanut tehdä duunia, josta sytyn.

Jo konkarin mittoihin yltänyt nainen ei haluakaan liiaksi miettiä saavutuksiaan.

– Jos miettisin, tulisi sellainen jalat pöydälle -fiilis, enkä halua sitä, kehittymään pyrkivä taitaja tuumii.

Paljon on silti muistelemisen arvoista. Hienoja ihmisiä, tilaisuuksia, kokemuksia. Ja myös raakaa työtä kelloon katsomatta.

– Voi sitten vanhana kiikkustuolissa sanoa, että olen elänyt.

Rohkeasti mutta haihattelematta

Kun Holm aloitti promootiobisneksensä, ei hän osannut ajatella, missä pisteessä olisi kymmenen vuoden kuluttua. Mielessä velloi vain into. Into edessä urkenevista mahdollisuuksista, kyllä, ja uskosta, että kaikki on mahdollista. Mutta ei pilvilinnoista.

– En halunnut mennä siihen tilaan, että olisin joutunut nipistämään itseäni, haaveiden sijaan kulloisiinkin tilaisuuksiin tarttuva nainen sanoo.

Into syttyi ilman epäröivää henkistä painia. Uutukaiselle Akun Tehtaalle houkuteltu Holm tarttui syöttiin halukkaasti, sillä alan kokemusta jo haalineen mieli veti kokeilemaan omaa yrittäjyyttä.

– Minulla on vahva vaisto asioista. Ajattelin, että jos en kokeile, minua kaduttaa.

Ennen kuin firma näki päivänvalon vuonna 2006, Holmilta meni parisen vuotta käytännön järjestelyissä ja henkisessä valmistautumisessa. Tälle perustalle bisnes vuosien mittaan kasvoi kasvamistaan.

Kasvu oli eritoten sisällöllistä; liikevaihto ei ottanut mahtiharppauksia. Talliin tuli lisää artisteja ja festivaaleja, työ laajeni pelkästä markkinoinnista myös tapahtumien järjestämiseen, ja jo kohta Holmilla oli kannuksia myös kouluttaa muita. Palkintojakin ropisi.

Kasvulle oli hyvä pohja, koska Holm oli jo alusta asti ymmärtänyt tarttua levypainotteisuudesta live- ja nettipuolelle yhä vahvemmin kallistuneen musamaailman muutoksiin.

– Tajusin, ettei kannata laittaa kaikkia munia samaan koriin. Ja pyrin tekemään kaiken aina vielä vähän paremmin. Ehkä hyvin tehty duuni on puhunut puolestaan.

musiikki, Pro Promotion, promootio, markkinointi, Taija Holm
Sitkeänä ja rohkeana pohjalaisena Taija Holm ajatteli firmaa perustaessaan, että pärjää kyllä ja että jos homma ei onnistukaan, hän tekee sitten jotain muuta. – En ole tittelinkipeä, hän selittää. Ja kyllä homma onnistui: kalenteri on jatkuvasti pullollaan.

Kykypakki tehokäytössä

Promoottorin työ on vaatinut Holmilta aimo annoksen avuja.

– Äidinkieli on ehdoton vaatimus, että voi tehdä viestintätyötä, lapsesta saakka kirja ja kynä kädessä viihtynyt nainen painottaa.

Pelkillä sanoilla ei toki pärjää, vaan on myös handlattava kaiken maailman tekniset työkalut ja kanavat sekä pysyttävä niiden muutosten perässä. Sosiaalisia taitoja ja puhujan itsevarmuuttakin kysytään, samoin mediamaailman ymmärrystä.

Silmää on oltava kokonaisuuksille pelkkien lillukanvarsien sijaan. On suunniteltava, aikataulutettava, edettävä. On jaettava huomio monelle asialle yhtä aikaa.

Täytyy myös osata joustaa. On hennottava luopua omista ideoista ja otettava muiden väläyksiä vastaan. On taivuttava yllättäviinkin muutoksiin.

Kaiken härdellin keskellä pitkä pinna on tarpeen. Tulee sietää epäsäännöllisyyttä ja stressiä. Ja siinä ohessa täytyy myös jaksaa tukea muita, esimerkiksi kovaa palautetta saavaa artistia.

Kokemuksen saatossa Holmin kyvyt ovat sen kuin syventyneet ja nainen on myös oppinut uutta sekä sopeutunut alan muutoksiin. Otekin on jalostunut.

– Kun aloitin, olin aika kaikkivoipa. Nyt osaan imeä asioita muilta. Olen myös oppinut delegointia ja deletointia. Olen oppinut sanomaan ”ei” ja ottamaan lomaa.

musiikki, Pro Promotion, promootio, markkinointi, Taija Holm
Holm ei ole liioin näkyvyydenkipeä, joten työ kulisseissa sopii hänelle. Palkitsevuus tulee siitä, että itse lopputulos onnistuu ja saa näkyvyyttä. – Olen onnellinen, että saan asua Siivikkalassa ja melkein kukaan ei tunnista.

Vielä kuuskutosena rokkimummona?

Kertaakaan Holm ei ole harkinnut lopettamista. Jos hän joskus onkin leikitellyt ajatuksella, koskaan hän ei ole tahtonut panna sitä toteen.

– Olisihan kiinnostavaa tehdä tätä hommaa kuuskutosena rokkimummona. Lapseni on sitä mieltä, että hän jatkaa yritystäni, ja mieheni taas, että tämä firma kaatuu siihen, promonainen nauraa.

Joskus alaisiakin työllistänyt mutta nyt töitä vain alihankintana teettävä nainen ei suunnittele henkilöstökasvua. Alihankinta kun on riskittömintä, työ sesonkiluonteista ja firma Holmiin henkilöitynyt.

Jatkosta promovirtuoosi toivoo yhtä antoisaa ja kehittävää kuin menneestä.

– Toivottavasti saisin tehdä mielenkiintoisia projekteja – joita on jo näköpiirissäkin paljon, muun muassa promokulisseihin kurkistavaa kirjaa kaavaileva nainen odottaa.

Kommentointi on suljettu.