Soteuudistus ja yrittäminen puhuttivat Ylöjärvi-areenassa

Lauantaisilla Ylöjärven markkinoilla ensimmäistä kertaa järjestetty Ylöjärvi-areena keräsi yhteen kaupunkimme asukkaat ja päättäjät keskustelemaan yhdessä puutarhakaupungin tulevaisuudesta. Myös eduskunnan ensimmäinen varapuhemies Mauri Pekkarinen oli mukana paneloimassa päättäjiemme kanssa.
Ylöjärvi-areenan panelistit istuivat Elossa ylöjärveläisten tentattavina. Kysymyksiin vastasivat Pirkanmaan yrittäjien puheenjohtaja Veikko Kiili (vas), eduskunnan varapuhemies Mauri Pekkarinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Katja Luojus, perussuomalaisten kansanedustaja Sami Savio ja kaupunginjohtaja Jarkko Sorvanto.
Ylöjärvi-areenan panelistit istuivat Elossa ylöjärveläisten tentattavina. Kysymyksiin vastasivat Pirkanmaan yrittäjien puheenjohtaja Veikko Kiili (vas), eduskunnan varapuhemies Mauri Pekkarinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Katja Luojus, perussuomalaisten kansanedustaja Sami Savio ja kaupunginjohtaja Jarkko Sorvanto.

Viime viikonloppuna järjestetyt Ylöjärven markkinat ovat keränneet vuosittain yli 10 000 kävijää Kauppakeskus Elon pihaan, ja markkinat ovatkin olleet mainio tapa luoda yhteisöllisyyttä ylöjärveläisten kesken.

Lukuisten myyntikojujen ja lapsille suunnatun ohjelman lisäksi markkinaohjelmistoon otettiin mukaan tänä vuonna Ylöjärvi-areena, jonka paneelikeskustelu toimi väylänä vuoropuheluun kaupungin päättäjien ja asukkaiden välillä.

Keskustelussa puidut aiheet olivat peräisin Ylöjärven asukkailta, jotka olivat saaneet lähettää mieltä askarruttavia kysymyksiä ennakkoon areenan panelisteille.

Paneelikeskustelussa oli mukana kaupunginjohtaja Jarkko Sorvanto, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Katja Luojus (kok.), perussuomalaisten ylöjärveläinen kansanedustaja Sami Savio ja Pirkanmaan yrittäjien puheenjohtaja Veikko Kiili. Keskustelussa kysymyksiin vastasi myös markkinavieraaksi saapunut eduskunnan varapuhemies Mauri Pekkarinen.

Paneelissa nousivat esille niin Ylöjärveä koskevat ajankohtaiset aiheet kuin kysymykset kaupunkimme tulevaisuudesta.

Pekkarinen korosti ensimmäisessä puheenvuorossaan, että jokaisella paikkakunnalla on omat vetovoimatekijänsä, joiden löytäminen on erittäin tärkeää. Hänen mukaansa Ylöjärvellä on positiivinen ote ja täällä uskotaan ja luotetaan siihen, että kaupunki pärjää vetovoimaisena ja tarjoaa edelleen tulevaisuudessa erilaisia mahdollisuuksia erottautua muista paikkakunnista.

– Ylöjärvi ei voi olla kaikessa maan ja maailman paras, mutta sillä voi olla joissakin asioissa suhteellisen hyviä kilpailuetuja muihin paikkakuntiin verrattuna, Pekkarinen painotti.

Kauppakeskus Elon pihassa markkinat tarjoilivat lapsille monenlaista puuhaa ja nähtävää.
Kauppakeskus Elon pihassa markkinat tarjoilivat lapsille monenlaista puuhaa ja nähtävää.

Soteuudistus huoletti

Elinvoimakysymyksen siivittäminä panelistit alkoivat puida Ylöjärveä koskevia uhkatekijöitä, jotka voisivat romuttaa kaupunkimme kehittymistä.

Kaupunginjohtaja Jarkko Sorvanto piti uhkaa liian voimakkaana ilmaisuna mutta näki, että tiettyjä haasteita kaupungillamme kuitenkin on.

– Uhka herättää sanana ehkä liian negatiivisia mielikuvia, mutta näin kaupunginjohtajan näkökulmasta katsottuna näen, että kyllä Ylöjärvellä on muutamia todellisia haasteita. Niihin lukeutuvat tulevat sote- ja kuntauudistus, hän pohti ja jatkoi:

– Haaste ei ole niinkään se, että sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäminen siirtyy maakunnille, vaan se, miten kuntien rahoitus tulevaisuudessa järjestetään. Kuntapäättäjänä huoleni kohdistuu enemmänkin siihen, ettei maakuntauudistuksen sivutuotteena murreta kuntien rahoituspohjaa, hän kommentoi.

Pekkarinen otti kopin Sorvannon mainitsemasta uhkakuvasta ja painotti, ettei uudistuksen tarkoituksena ole jakaa kuntia voittajien ja häviäjien kasteihin.

– Uskon, että uudistus tuo tehoa sekä tuottavuuden parantamiseen että sosiaali- ja terveyspalveluihin. Kustannukset kasvavat jatkuvasti ikärakenteemme vuoksi, joten meidän on pakko löytää jokin menettely, miten tästä urakasta selviämme, hän perusteli.

Lakiesitys sallii laittoman liikenteen?

Ylöjärven markkinoilla eri alojen yrittäjät pääsivät myymään omia tuotteitaan markkinakansalle.
Ylöjärven markkinoilla eri alojen yrittäjät pääsivät myymään omia tuotteitaan markkinakansalle.

Ylöjärveläisten lähettämien kysymyksien lisäksi areenan yleisöllä oli mahdollisuus tentata panelisteja paikan päällä Ylöjärveen ja sen asukkaisiin liittyvillä kysymyksillä.

26 vuotta Ylöjärvellä toiminut taksiyrittäjä Jari Kuusniemi halusi kysyä panelisteilta, miten kuljetusalan yrittäjien työt voidaan tulevaisuudessa turvata, kun ammattiliikenteen jatkeeksi kaavaillaan pienimuotoisen yrittämisen sallivaa liikennettä kymmenentuhannen euron vuositulorajaan saakka.

– Rohkenen väittää, että uudella lakiesityksellä ollaan sallimassa laitonta liikennettä. Uuden esityksen mukaan pienimuotoiseen liikennetoimintaan ei liity ammattiliikenteen vaatimuksia liikenneluvista, ammattipätevyydestä, vakuutuksista, eläkkeestä, arvonlisäverovelvollisuudesta tai henkilön ominaisuuksista, kuten rikostaustasta. Lisäksi ansiotulojen ilmoittaminen jää henkilön omalle tunnolle. Eikö tämä esitys edistä mielestänne harmaata taloutta? Kuusniemi kysyi panelisteilta.

–  Tässä on ajatuksena se, että tavara- ja kuljetusliikenteessä olevaa lupaviidakkoa ja byrokratiaa yritetään höllentää, jotta markkinoille saataisiin uusia tulijoita, Mauri Pekkarinen vastasi.

Hän oli kuitenkin Kuusniemen kanssa yhtä mieltä siitä, että turvattomaksi taksiliikenne ei saa missään nimessä muuttua.

– Nyt puhutaan vasta lakiehdotuksista, mutta olen silti sitä mieltä, että taksiliikennettä ei saa päästää Suomessa siihen pisteeseen, jossa se esimerkiksi Brysselissä on. Sekä kalusto että kuskien asiantuntemus ovat siellä sitä luokkaa, että en laittaisi lasta yksin matkustamaan, hän totesi mutta näki asiassa myös toisen puolen.

– Jos jossakin pienessä kylässä joku paikallinen on ilman kunnon duuneja mutta omistaa auton, jolla voisi palvella kyläläisiä ruokahuollon tai sosiaalitoimeen liittyvissä palveluissa, niin en näe siinä kovin suuria ongelmia. Tämä ei saa kuitenkaan rikkoa hyvin toimivaa liikennejärjestelmää, hän summasi.