Maritta Ruoranen kirskauttaa jarruja ja nousee satulasta. Ylisläisen kasvoilla on mietteliäs ilme. Takana on innokkaan polkupyöräilijän ensimmäinen testiajo nykyaikaisella sähköpyörällä. Kovaa vauhtia nouseva liikennetrendi on jalkautumassa Ylöjärvelle juuri Ruorasen kaltaisten harrastajien myötä.
Toistaiseksi sähkökäyttöisiä polkupyöriä ei ole Ylöjärven liikenteessä paljon näkynyt. Soppeenmäkeläisen pyöräliikkeen yrittäjää Anne Iivosta asia ei ihmetytä.
– Sähköpyörät ovat vielä aika nuori juttu. Ensimmäiset taisivat tulla Suomeen vasta 1990-luvun lopulla, Iivonen aprikoi.
– Nykyään moni on kuullut sähköpyörä-termin, mutta harva silti tietää, mitä se tarkoittaa, hän jatkaa.
Lyhyesti sanottuna sähköpyörät ovat sähköavusteisia polkupyöriä. Niihin on asennettu 36 voltin tasavirtamoottori, jonka voi napsauttaa päälle polkemista keventämään.
Lihasvoiman tarvetta tekniikka ei kuitenkaan poista.
– Moni luulee, että kyse on jostain vanhusten tai invalidien apuvälineestä, mutta näin ei ole. Sähköpyörä on ihan tavallinen pyörä, jossa nyt vain on moottorikin mukana, Iivonen tiivistää.
– Käytännössä sähköpyörällä polkeminen tuntuu siltä, että olisi jatkuvassa alamäessä. Tästä syystä siitä ovat kiinnostuneita etenkin työmatkapyöräilijät.
”Voivat korvata kakkosauton”
Työmatkat mielessään sähköpyörää tuli viime viikolla kokeilemaan Maritta Ruoranenkin. Iivosen pyöräliikkeessä ei tavallisesti ole esillä sähköpyöriä, mutta kansallisen pyöräilyviikon kunniaksi viime tiistai oli poikkeus.
Ruorasen testiin päätyi perinteinen kaupunkipyörä. Nainen kuvaili lyhyen ajon nostattamaa tunnetta ”jännäksi”.
– Pyörän keveys yllätti. Eihän tämä paina kuin muutaman kilon normaalipyörää enemmän! Ja Kuva-Katin mäki meni ylös niin helposti että, hän jutteli.
Maahantuojien tuoreimpia malleja esitellyt Niklas Iivonen kuunteli kommentteja nyökytellen. Hänen mukaansa tekninen kehitys polkupyörämarkkinoilla on ollut viime aikoina huimaa.
Hyvillä sähköpyörillä voi nykyään ajaa yhdellä latauksella lähes sata kilometriä.
– Käytännössä nämä voivat jo korvata kaupungeissa perheiden kakkosautot, Iiivonen täräytti.
Ruoranen ei tehnyt päätöstä pyörän ostosta saman tien. Hän lähti kuitenkin kotia kohti luottavaisena, eikä edes parin tonnin hintalappu vaivannut.
– Olisi tästä minulle niin paljon hyötyä, että ei hinta haittaa, nainen tuumasi.
Katse merkkeihin
Niklas Iivosen mielestä sähköpyörää hankkivan ei pidä suotta kitsastella. Vaikka halpismallejakin on, laadusta kannattaa maksaa.
Suurimmat erot ovat akkujen laadussa ja käyttöiässä.
– Jos akku on tunnettua merkkiä, se on hyvä, Iivonen kertoo nyrkkisäännön.
– Ja tietysti sähköpyöräkin kannattaa valita käyttötarkoituksen mukaan. Nykyään on kaupunkipyörien lisäksi sähköavusteisia fatbikeja, maastopyöriä ja hybridejäkin, hän lisäsi.