Terapiaa ja hiusten leikkuuta

23.04.2016 14:00

Marika Kevin, 30, toteutti haaveensa ja avasi tammikuussa oman parturi-kampaamon Kaurasmäkeen. Yhden työntekijän yrityksessä ei ole kiinteitä aukioloaikoja, vaan yrittäjä työskentelee joustavasti asiakkaiden toiveiden mukaan.
Marika Kevin on työskennellyt parturi-kampaajana yli kymmenen vuotta. Aiemmista työpaikoista tutut asiakkaat ovat seuranneet Kevinin omaan liikkeeseen. Uusia asiakkaitakin riittää.
Marika Kevin on työskennellyt parturi-kampaajana yli kymmenen vuotta. Aiemmista työpaikoista tutut asiakkaat ovat seuranneet Kevinin omaan liikkeeseen. Uusia asiakkaitakin riittää.

Pienen salongin tiskin takana odottaa hymyilevä yrittäjä. Lapsesta saakka Marika Kevinin toiveammatti on ollut parturi-kampaaja.

Hiusala on yksi suosituimmista koulutussuunnista Suomessa. Hakijoita on moninkertainen määrä koulutuspaikkoihin nähden.

Yksi syy suuriin hakijamääriin on naisten kiinnostus muotiin ja kauneuteen.

Alan suosio näkyy katukuvassakin. Pelkästään Ylöjärvellä on kymmeniä parturi-kampaamoja. Erottuminen muista liikkeistä on oleellista.

Kevinin mukaan yksi parhaista puolista uudessa liikkeessä on sen sijainti. Lähin kilpailija toimii samassa pihapiirissä, mutta Mutalaan ja Viljakkalaan päin saa ajaa pitkälle, ennen kuin seuraava parturi-kampaamo tulee vastaan.

– Puskaradio on paras mainosväline Ylöjärvellä. Kun tekee työnsä hyvin, siitä kuulevat asiakkaan naapuritkin, Kevin sanoo.

Sosiaalisesta mediasta on tullut iso osa ihmisten elämää. Sen vuoksi liikkeestä täytyy löytyä tietoa internetistä.

Muodin huipulla

Muoti ja trendit muuttuvat nopeasti. Parturi-kampaajien täytyy Kevinin mukaan käydä koulutuksissa vuosittain, jotta he ovat perillä uusimmista muoti-ilmiöistä.

– Silloin kun itse opiskelin, ammattikoulu laahasi vähän muotimaailman perässä. Muoti on sellainen osa-alue, johon kampaajien täytyy kouluttautua itse.

Ihmisiä kiinnostaa muoti enemmän kuin aiemmin. Internetin käytön kasvu näkyy siinä, että kampaajalle tullessa monelle on jo selvää, mitä haluaa hiuksilleen tehtävän.

– Hiusmallit haetaan netistä kuvia katselemalla. Harva enää nykyään haluaa katsoa mallikirjaa kampaajalla, Kevin kertoo.

Asiakkaiden lisäksi kampaajat hyödyntävät sosiaalista mediaa. Verkostoissa jaetaan ammattilaisten kesken ohjeita ja uusia ideoita.

Vahva verkosto

Kevin on työskennellyt vuodesta 2009 lähtien yrittäjänä Ylöjärvellä. Hän aloitti vuokratuoliyrittäjänä muiden omistamissa liikkeissä.

– Meidän alamme on yrittäjäpainotteinen. Kouluajoista asti on ollut selvää, että yrittäjänä itsensä tällä alalla työllistää.

Kevin kertoo, että Ylöjärvellä on helppoa yrittää, koska täällä on paljon yrityksiä. Ylöjärven Yrittäjät on aktiivinen toimija, ja yrittämisen alkuun saa hyviä ohjeita Ylöjärven Ensimetristä.

Hiushuoneella käytetään Ylöjärvellä valmistettuja Sim-tuotteita. Paikallisten yritysten tukeminen on Kevinille tärkeää.

– Simin tuotteet ovat todella hyviä. Värit ovat suomalaisten suunnittelemia ja valmistamia. Tuotteet eivät myöskään sisällä hajusteita, mikä on hyvä, kun liiketila on pieni.

Kuunteleva korva

Hiushuone Marika sijaitsee Kaurasmäen Salen kanssa samassa pihapiirissä. Kevin on tyytyväinen liikkeensä sijaintiin.
Hiushuone Marika sijaitsee Kaurasmäen Salen kanssa samassa pihapiirissä. Kevin on tyytyväinen liikkeensä sijaintiin.

Hiusten käsittelykyvyn lisäksi sosiaaliset taidot ovat kampaajalle arvokkaita. Kevin nauttii siitä, että saa olla asiakaspalveluammatissa.

– Tämä työ on vähän kuin kotipsykologin ammatti. Jos olisin toimistotyössä, luulen, että kotiväki voisi pyytää olemaan välillä hiljaa, kolmen lapsen äiti nauraa.

Kaikkien ihmisten kanssa täytyy tulla juttuun. Kampaajan pitää tietää, mitä asiakas harrastaa ja tekee työkseen, sillä nämä seikat asettavat rajoja hiusten mallille.

– Voi olla vaikeaa ymmärtää, mitä asiakas haluaa hiuksilleen, jos kampaajalla ja asiakkaalla ei ole mitään yhteistä.

Parturi-kampaajan ammatissa Kevin kohtaa erilaisia ihmisiä ja saa ajankohtaisiin asioihin uusia näkökulmia. Kevin pitää tärkeänä sitä, että hän saa olla kuuntelevana korvana.

– Esimerkiksi vanhuksilla ei välttämättä ole ketään muuta, joka kuuntelisi heitä.