Ylöjärven uimahallilla alkoi viime viikolla monelle tuttu tempaus. Valtakunnallinen Ui kesäksi kuntoon -kampanja houkuttelee ylöjärveläisiä pitämään kunnostaan erityistä huolta maaliskuun ajan. Suomen Uimaliiton masinoima tempaus järjestetään jo 25. kertaa.
Ylöjärvellä valtakunnalliseen kampanjaan on osallistuttu suunnilleen sen alusta asti. Näin muistelee hallin aktiivisimpiin uimareihin kuuluva Mirja Oja.
– Itse olen ollut tässä mukana noin kymmenenä vuotena. Tästä tempauksesta on tullut minulle oikeastaan tapa, Oja sanoo hymyillen.
Uimaliiton kampanjassa kerätään kuukauden ajan mahdollisimman paljon metrejä tai minuutteja. Metrejä saa uimisesta, minuutteja taas vesijuoksusta ja -jumpasta.
Kaikessa yksinkertaisuudessaan homma sujuu seuraavasti: asiakas käy uimassa tai vesiliikkumassa ja ilmoittaa lopuksi tuloksensa valvojille. Altaassa huhkimista on rajoitettu siten, että suorituksia saa kirjauttaa enintään yhden per päivä.
Kuun lopussa katsotaan, ketkä ovat liikkuneet eniten. Aktiivisimmille vesipedoille on luvassa uintiaiheisia tuotepalkintoja.
– Minä aion osallistua sekä uinti- että vesiliikuntasarjoihin, Oja suunnittelee.
– Mutta en tee tätä palkintojen takia. Olen aktiivinen kestävyysurheilija, ja uinti on minulle hyvää treeniä.
Palkintoja myös parhaille halleille
Viime viikon tiistaina alkanut kuntokampanja liikuttaa suomalaisia kaikkiaan 111 uimahallissa. Määrä on kaikkien aikojen ennätys.
– Ylöjärvellä innostus on ollut viime vuosina hieman hiipumaan päin, liikunnanohjaaja Minna Viitanen sanoo.
– Mutta ilman muuta halusimme tälläkin kertaa olla kampanjassa mukana. Kaupungin näkökulmasta tämä on yksi hyvä tapa innostaa ihmisiä liikkumaan, hän jatkaa.
Ylöjärven uimahallilla ei ole tämänvuotiselle tempaukselle mitään numeerisia odotuksia. Ei, vaikka Suomen Uimaliitto palkitsee yhdeksän aktiivisinta uimahallia kampanjan jälkeen muhkeilla palkinnoilla.
Ylöjärven uimahalli kisaa kampanjassa keskisuurten hallien sarjassa. Toissa vuonna se sijoittui 36:n osallistujan joukossa sijalle 16.
– Emme me viime vuonnakaan kärjessä olleet, Viitanen naurahtaa.
– Otamme kilpailun ehdottomasti leikkimielellä. Tärkeintä on saada kaupunkilaisia innostumaan pitämään terveydestään huolta, hän lisää.
Sopii kaikenkuntoisille
Mirja Oja kertoo uineensa viime vuoden maaliskuussa yhteensä 40 kilometriä. Vuonna 2014 tulos oli samaa tasoa.
Kovilta kuulostaviin lukuihin pääsee innostuksella, hyvällä tekniikalla ja maalaisjärjellä.
– Lepopäiviä pitää olla ainakin yksi viikossa. Ja jos oikeasti haluaa saada mahdollisimman paljon kilometrejä, kannattaa varmaan uida vapaauintia, itse rintauintia harrastava Oja kertoo.
Uiminen on Suomessa varsin suosittu kuntoilumuoto. Sen terveysvaikutukset ovat moninaiset ja kiistattomat.
Mirja Ojan mielestä maaliskuun kampanjaan voivat osallistua niin rautakuntoiset kuin vähänkin liikkuvat.
– Jos kahdesti viikossa käy vesijumpassa, niin eipä se kaksista lähtötasoa vaadi. Ja jo tuollainen määrä vesiliikuntaa tekee yleiskunnolle ihmeitä, hän miettii.