Suomalaisessa kartingissa ollaan uuden äärellä, kun tasapuolisuuteen monin tavoin pyrkivä X30 Challenge -sarja alkaa keväällä ensimmäistä kertaa näillä main. Luokassa ajaa kangasalalainen Birel Art -tiimi, jonka yksi kuljettajista on ylöjärveläinen Henri Pihlajikko. 14. kauttaan aloittava autourheilija pyrkii viime kesältä saamansa hyvän palautteen ja itseluottamuksen turvin korkealle. Tavoitteena on ei enempää eikä vähempää kuin sarjan voitto.
Etelä-Pohjanmaalta lähtöisin oleva Henri Pihlajikko on todellinen autourheilun ystävä. Parikymppisellä kartingautoilijalla on jo 13 vuotta takanaan eri sarjoissa. Kaikki alkoi kotilakeuksilla omatekoisella formulalla.
– Siinä oli ruohonleikkurin moottori, Pihlajikko muistelee.
– Sen jälkeen sain kartingauton, jolla rupesin treenaamaan kunnolla, hän jatkaa.
Vuodet 1999–2007 Pihlajikon menopelinä oli 85-kuutioinen Raket. Muutama seuraava vuosi meni maailman suurimmassa kartingkilpaluokassa, Rotaxissa. Tämän jälkeen kartingista oli otettava muutama välivuosi.
– Isäni Mika osti vuonna 2010 Ylöjärveltä yrityksen, Ruuvilinjan, ja muutimme sen perässä paikkakunnalle. Silloin harrastukselle ei oikein jäänyt aikaa, mutta hain välivuosina kokemusta muusta ajokalustosta, Pihlajikko kertoo.
Ylöjärveläinen palasi kuitenkin takaisin kartingiin. Vuosina 2014–2015 hän osallistui muun muassa Porsche Club Finland Karting Cupiin.
Kysyttäessä, mikä lajissa viehättää, ei Pihlajikko kauaa mieti.
– Vauhdin huuma tietysti! Kisaviikonloppuina odottaa aina kovasti, että pääsisi radalle. Itse pidän sellaisesta nopeasta ja räväkästä menosta.
Viikonloppuisin ajetaan kaksi kilpailua, lauantaina ja sunnuntaina, joten kisapaikkaan ehtii syntyä aina omanlainen tunnelmansa.
– Porukkaa on paljon paikalla. Siellä näkee kavereita ja tutustuu uusiin ihmisiin, Pihlajikko kuvailee.
– Ja saa haistella kaksitahtiöljyä, hän nauraa.
Tasapuolista ja kustannustehokasta
Ensi kaudella, tarkemmin sanottuna toukokuussa äitienpäiväviikonloppuna Suomessa starttaa uusi kansallisen tason kartingsarja, X30 Challenge. Henri Pihlajikko osallistuu sarjaan Kangasalla toimivan Birel Art -tiimin yhtenä kuljettajana.
– Isäni tapasi töidensä puolesta tiimin päällikön Jarkko Lindströmin viime kesänä. Sen pohjalta tutustuin itsekin Jarkkoon ja pääsin testaamaan tiimin kalustoa. Testaus meni ilmeisen hyvin, kun minua pyydettiin talliin kuljettajaksi, Pihlajikko juttelee.
X30-sarjasta on myös hyvä mahdollisuus ponnistaa eteenpäin autourheilussa. Ylöjärveläinen on kokenut sarjan mieluisaksi myös muutoin.
– Säännöt on tehty kaikille mahdollisimman tasapuolisiksi ja kustannustehokkaiksi. Monessa sarjassa jokainen kilpailu ajetaan uudella rengassarjalla. X30:ssä puolestaan koko viikonloppu eli kaksi kisaa ajetaan samoilla renkailla, Pihlajikko vertaa.
– Kaikin tällaisin keinoin kustannuksia voidaan minimoida järkevästi, hän ynnää.
Yhteensä kipailuja on X30 Challenge -sarjassa kymmenen, jotka ajetaan viiden kisaviikonlopun aikana.
Tavoitteet korkealla
Kartingin piireissä tapaa huomattavan paljon ihmisiä, joiden lajituntemus on korkeata luokkaa. Viime kesänä harjoittelun ja testien yhteydessä Henri Pihlajikko tutustui useisiin lajiaktiiveihin, joilta hän sai runsaasti hyvää palautetta ajamisestaan.
– Se nosti paljon itseluottamustani ja odotuksia tätä kautta kohtaan, Pihlajikko sanoo.
Tämän vuoksi kartingautoilija odottaakin tulevalta kaudelta paljon.
– Tavoitteenani on sarjan voitto, Pihlajikko painottaa.
Koska autourheilu on aina ollut lähellä ylöjärveläisen sydäntä, hän ei sulje pois mahdollisuutta, että hän saisi moottoriurheilusta itselleen ammatin.
– Tarkoituksenani on vielä jatkaa kartingin parissa, mutta pitkällä aikavälillä tähtäimessäni on ulkomaan kisat ja isommat lajit. Esimerkkinä voisi mainita Porsche GT3 -sarjan, Pihlajikko avaa.
Tavoitteen kannaltan Pihlajikko on oikeassa lajissa, sillä karting tunnetaan suomalaisen autourheilun kivijalaksi. Lähes jokainen huipulle päässyt autourheilija on aloittanut kartingissa.
Ennen talven tuloa Birel Art -tiimi ehti testailemaan seuraavan kauden kalustoa muutamina viikonloppuina syksyllä.
– Talvella olen pitänyt ajotuntumaa yllä esimerkiksi ajamalla jääkartingia. Tammi-helmikuun vaihteen viikonloppuna osallistuin myös Helsingissä pidettyyn 25 tunnin kilpailuun, Pihlajikko selittää.
Se, miten paljon lajille jää aikaa, riippuu myös Pihlajikon opinnoista. Hän opiskelee nykyään Turun ammattikorkeakoulussa ajoneuvo- ja kuljetustekniikan insinööriksi.
– Pyrin siihen, että harjoitteluun jäisi mahdollisimman paljon aikaa, mutta opinnotkin vaativat oman osansa. Näitä asioita pitää vain koettaa sovittaa yhteen, Pihlajikko alleviivaa.