Ylöjärveläinen Tarmo Ollila varmisti rallisprintin senioriluokan Suomi Cupin voiton hyvissä ajoin ennen sarjan loppua. Mestaruuden varmistaminen ei peräsiltalaiselle hurjapäälle kuitenkaan riittänyt, vaan Ollila halusi voittaa sarjan jokaisen osakilpailun.
Ollila lähti päättyneeseen kauteen puolustamaan edellisvuoden voittoaan rallisprintin Suomi Cupissa. Ylöjärveläisen tavoite oli pärjätä myös rallisprintsarja Future Cupissa. Siinä auto teki kuitenkin Ollilalle tenän.
Ollila sai kesällä autonsa moottoriin uuden Yhdysvalloista tilatun kilpalohkon eli ikään kuin moottorin alakerran kuoret. Kyseessä oli Ford Esslinger -kilpalohko. Amerikkalaiset tosin unohtivat postittaa lohkon mukana kampiakselin.
– Onneksi huomasimme, että Volvon ja Fordin sylinterijaot ovat samat, minkä ansiosta Volvon kampiakselin pystyi istuttamaan autooni. Teetin sitten sellaisen pitkäiskuisen kampiakselin Kiinassa, Tampereen Urheiluautoilijoita edustava Ollila kertoo.
Uudet kampiakseli ja lohko tekivät Ollilan Ford Escort RS Cosworthin moottorista kolmelitraisen. Moottoriin laitettiin kahdeksantulppainen pillettikansi, joka on ainoa laatuaan Suomessa. Lopulta moottorista saatiin säätämällä huipputehokas.
– Moottoria säätänyt Harisen Seppo laittoi toisen tulpparivin syttymään eri aikaan kuin toisen. Se nosti moottorin väännön 410 newtonmetriin ja pudotti moottorin kierrokset 4 900:aan. Huipputehoa irtoaa 336 hevosvoimaa. Auto vääntää erinomaisesti matalilla kierroksilla, joten se on helppo ajaa, Ollila selvittää.
Täysien pisteiden metsästys
Rallisprintin Suomi Cupiin kuuluu kuusi osakilpailua, joista tosin toinen, Lopella ajettavaksi aiottu, jouduttiin perumaan varikkopellon pehmeyden vuoksi.
Ollila voitti helmikuun alussa Lapualla ajetun lumikisan puolen sekunnin erolla Varkauden Urheiluautoilijoiden Jari Häyriseen.
– Se oli kamala kisa. Lunta oli tiellä 20 senttiä, ja räntää satoi niin, ettei meinannut nähdä tietä. Lapualla tuli todella paljon ulosajoja. Onneksi pysyin tiellä, Ollila muistelee.
Perutun Lopen kilpailun vuoksi toinen startti oli Nurmijärvellä vasta toukokuun neljäntenä viikonloppuna. Kyseessä oli asfalttikisa, jonka Ollila voitti reilun puolentoista sekunnin erolla ennen Etelä-Pohjanmaan Urheiluautoilijoiden Leif Tuomelaa.
– Ajoin ensimmäisen kierroksen mielestäni varman päälle, mutta hämmästyksekseni olin kuitenkin nopein. Sitten tuli sadekuuro, enkä viitsinyt enää toista kierrosta ajaa, kun tiesin, ettei aika parane. Kukaan muukaan ei sitten kohentanut aikaansa märällä asfaltilla, Ollila kertoo.
Elokuun puolivälissä Raahessa kaasutellussa osakilpailussa Ollila kärsi toistaiseksi kauden ainoan sorakisatappionsa, kun ylöjärveläisen Fordin moottorin venttiileissä oli säätöongelmia. Osakilpailun voiton vei Paltamon Moottorikerhon ja Urheiluautoilijoiden Jorma Telkinen. Ollila joutui taipumaan neljänneksi.
Syyskuun kolmantena viikonloppuna ajetussa Leppävirran osakilpailussa Ollila palautti komentojärjestyksen normaaliksi. Hän voitti kisan yli kahden sekunnin marginaalilla ennen toiseksi ajaneeseen Leif Tuomelaan.
– Autoni kulkee hyvin nopeilla reiteillä, joissa voin ajaa huippunopeutta eli lähes 200:aa kilometriä tunnissa. Leppävirralla oli mukavan nopeasti ajettavat tiet, Ollila sanoo.
Suomi Cupin viimeinen osakilpailu ajettiin 11. lokakuutta Huittisissa. Tämänkin sorakisan reitti sopi Ollilan Fordille mainiosti.
Ollila kurvaili Huittisissa voittoon puolentoista sekunnin erolla Leif Tuomelaan.
– Sarjassa pistelaskussa huonoin kisa jätetään pois, joten voitto Huittisissa toi tilille kaikki mahdolliset pisteet, joita sarjassa voi kerätä, Ollila huomauttaa.
Ollila siis otti toisena vuotena perättäin senioreiden Suomi Cupin mestaruuden puhtaalla voittosarjalla.
Laihialla pettymys
Furure Cupissa Ollila oli hyvin mukana luokkansa voittotaistelussa vielä Imatran, Raaseporin ja Oulun osakilpailujen jälkeen. Laihialla ylöjärveläisen auton moottorista kuului kuitenkin outo ääni.
– Moottorin kansi petti ja kansipahvi paloi, Ollila kertoo.
Auton moottori oli toiminut kuin unelma kaikissa kilpailuissa aina Laihialle saakka, joten Ollila ei katsonut tarpeelliseksi tarkistaa moottoria.
– Se oli oma mokani. Moottorin kansi oli elänyt lämmön vaikutuksesta edellisissä kisoissa ja kannen pultit olivat löystyneet. Harmitti aika paljon, kun huomasin virheeni, Ollila tuumaa.
Niinpä Ollila jätti Future Cupin kesken eikä lähtenyt enää Rovaniemen osakilpailuun.
– Kokonaiskilpailun kolmanteen sijaan olisi vielä ollut teoreettinen mahdollisuus, mutta en viitsinyt lähteä sellaisesta kamppailemaan, Ollila sanoo.
Ajo maittaa jatkossakin
Suomi Cupin ja Future Cupin ohella Ollila on ajanut joitakin kansallisia rallisprintkilpailuja.
Muuramessa hän otti voiton laskettelurinteen päälle päättyneessä kilpailussa.
– Johdin siellä ensimmäisen kierroksen jälkeen yli kuuden sekunnin erolla. Toisen kierroksen jälkeen eroa oli hyväkseni pari sekuntia. Olisin voinut ajaa siellä lujempaakin, mutta kanssakilpailijan paha ulosajo rauhoitti omaa ajoani, Ollila kertoo.
Ollila aikoo jatkaa ajamista tutuissa sarjoissa myös ensi kaudella. Tavoitteet ovat myös silloin äärimmäisen korkealla.
– Kun on tullut voittoja, niin kakkossijakin alkaa harmittaa. Tosin eivät voitot ilmaiseksi tule, vaan ajon täytyy onnistua, Ollila sanoo ja jatkaa:
– Jatkan ajamista varmaan niin kauan kuin näen nokkapeltiä pidemmälle.
Lopuksi Ollila haluaa jakaa vielä kiitoksia.
– Täytyy kiittää Elorannan Heikkiä sekä Sievisen Tiinaa ja Vainion Teroa. Heidän ansiostaan auto saatiin uudelleen ajokuntoon kannen pettämisen jälkeen.