Useat ylöjärveläiset alihankintayritykset osallistuivat jälleen innolla vuotuisille Alihankintamessuille Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Ylöjärveläisfirmojen viesti oli selvä: puutarhakaupungissa koneet käyvät kuumina Suomen talouden ongelmista huolimatta.
Alihankintamessut kokosi jälleen alan yritykset, asiantuntijat ja päättäjät kolmeksi päiväksi saman katon alle.
Kansainvälisen messutapahtuman teemoja olivat tänä vuonna myynti, markkinointi ja uudet materiaalit.
Messujen kaikki viisi hallia täyttyivät noin tuhannesta näytteilleasettajasta. Esittelyssä oli noin pari tuhatta uutta innovaatiota.
Yhden uuden innovaation takana on ylöjärveläinen palloventtiilien valmistaja Jouka Oy, jonka vuosi on sujunut kirkkaiden tähtien alla.
– En tiedä, onko Joukan historiassa näin hyvää vuotta ollutkaan. Olemme saaneet uuden tuotteemme menemään upeasti kaupaksi. Kyseessä on laivojen kaasumoottoreihin asennettava venttiili. Tämä tuote on vetänyt koko firmaa ylöspäin, Joukan tuotantovastaava Pertti Tuominen kertoo innoissaan.
Hänen mukaansa Jouka palkkasi ennen kesälomia peräti seitsemän vuokratyöntekijää tilausruuhkasta selvitäkseen.
Tuomisen mukaan Jouka osallistui jälleen kerran Alihankintamessuille, koska messuilla on aina mahdollisuus saada uusia kontakteja.
– Messut ovat olleet meidän kannaltamme onnistuneet joka vuosi. Ehkä emme saa täältä asiakasta heti, mutta yleensä asiakas ottaa sitten yhteyttä myöhemmin. Tietenkin pidämme täällä yhteyttä myös jo olemassa oleviin asiakkaisiimme, Tuominen kertoo.
Hänen mukaansa Joukassa ei olla huolissaan Suomessa myllertävästä talouskriisistä ja hallituksen suunnittelemista säästöistä.
– Eivätköhän ajat muutu nykyistä paremmiksi. Meillä on kova luotto tulevaisuuteen.
Ilmapiirin katsastus
Myönteisissä merkeissä on tämä vuosi vierähtänyt toistaiseksi myös Teivon yrityspuistossa toimivalla Muovityöstö Kivelä Oy:llä.
– Laajennamme parhaillaan halliamme, ja muutenkin tilanteemme näyttää ihan hyvältä. Töitä tehdään hyvillä fiiliksillä, yrityksen tuotannosta vastaava Jari Kivelä selvittää.
Muovityöstö Kivelä asettui messuilla seitsemän muun yrityksen tapaan Ylöjärven omalle messuosastolle.
– Tämä kimpassa oleminen sopii meille. On hyvä, että osastolla on yrityksiä samalta alueelta. Näin saamme kaikille näkyvyyttä yhtä aikaa, Kivelä sanoo.
Hänen mukaansa messuilla on tavoite katsastaa, minkälainen ilmapiiri tällä hetkellä Suomen teollisuudessa vallitsee.
– Samalla tietenkin etsimme uusia asiakkaita ja pidämme yhteyttä vanhoihin asiakkaisiin. Messut ovat sujuneet odotettua paremmin, Kivelä toteaa.
Yksi huippukontakti riittää
Soppeenmäessä sijaitseva Suomen Säiliönpääty Oy esitteli messuilla ennen kaikkea Alucat-alumiinivenettä, jonka luotsaaminen markkinoille on onnistunut hyvin.
– Alucat on otettu hienosti vastaan. Esimerkiksi viimeisimmässä Kippari-lehdessä oli veneestämme kolmen sivun juttu, Suomen Säiliönpääty Oy:n toimitusjohtaja Petri Konttinen kertoo.
Veneen lisäksi yritys esitteli muun muassa kolme vuotta markkinoilla olleita Liftdock-laitureita.
– Meidän pitää olla esillä, jos aiomme tehdä kauppaa. Olemmekin erittäin tyytyväisiä siitä, että ylöjärveläiset yritykset ovat samalla osastolla, Konttinen sanoo.
Hänen mukaansa messuilla ei tarvitse saada kuin yksi hyvä kontakti, jotta messut voi luokitella onnistuneiksi.
– Messukustannukset on maksettu yhdellä kunnon kaupalla, ja sellaisen taisimme jo saada, Konttinen hymyilee.
Vaikka Suomen Säiliönpäädyllä onkin pullat hyvin uunissa, samaa ei voi Konttisen mukaan sanoa koko Suomesta.
– Surullisena katson Suomen tilannetta. Päätöksissä ja tekemisissä ei ole päätä eikä häntää. Mielestäni kaikkien, joilla on töitä, pitää olla töissä. Olemme kaikki samassa veneessä niin yrittäjät kuin työntekijätkin. Olemme kaikki voittajia, jos pystymme sopimaan asioista, Konttinen tuumaa.
Kaikki koneet pyörivät
Koneistettavia osia metalliteollisuuden käyttöön valmistava ylöjärveläinen Milltamo Oy osallistui messuille kolmen henkilön tiimillä.
– Haluamme kerran vuodessa olla näkyvillä. Ei täältä poiskaan voi olla, yrityksen hallituksen puheenjohtaja Teuvo Juortamo sanoo.
Hänen mukaansa Milltamo on saanut vuosien varrella Alihankintamessuilta kahdesta kolmeen merkittävää asiakasta.
– Tärkeintä on kuitenkin se, että yrityksemme nimi pysyy ihmisten mielissä.
Milltamon toimipisteessä Soppeenmäessä on riittänyt tänä vuonna mukavasti töitä.
– Kaikki koneet ovat pyörineet, ja työntekijät ovat saaneet olla töissä. Ensi vuodellekin on jo jonkin verran tilauksia, joten täytyy olla tyytyväinen, Milltamon työnjohtaja Hannu Karjula kertoo.
Messuilla erikoinen vetonaula
Suomi tarvitsee nykyisessä taloustilanteessaan uusia ideoita. Yhden mielenkiintoisimmista innovaatioista Alihankintamessuilla esitteli eteläpohjanmaalainen Continent Finland Oy, jonka messuosasto oli yksi tapahtuman isoimpia ja mielenkiintoisimpia.
Yrityksen Ukko Schnapps -tuote keräsi erittäin kunnioitettavan yleisöryntäyksen messujen E-halliin.
Ukko Schnapps on yksinkertainen taskumatti, joka on kuitenkin juuri yksinkertaisuudessaan varsin näyttävä ja kenties siksi ihmisiä kovasti kiinnostava.
Putkimainen taskumatti on tehty jaloteräksestä koneistuksella ja käsityöllä. Taskumatin päällä on parkkinahkasta tehty kotelo, jonka voi laittaa vaikka vyölle roikkumaan.
– Kaikki tuotteen työstövaiheet tehdään tiiviissä yhteistyössä paikallisten käsityötaitajien ammattitaitoa kunnioittaen, tuotteen myynnistä vastaava Samuel Glassar kertoo.
Nämä taskumatit on viety jo useilla messuilla käsistä. Olemme melko ällistyneitä kiinnostuksesta tuotettamme kohtaan. Ehkä tällaisilla innovaatioilla Suomi lähtee nousuun, Glassar lisää.
Continent Finlandin esimerkki osoittaa, että menestyvän tuotteen ei aina tarvitse olla järisyttävän monimutkainen.