Kaikki mahdollista – terminaalia myöten

10.12.2014 10:50

Ylöjärven linja-autoliikenteessä puhaltavat pian uudet tuulet. Kaupungin nykyiset liikennöintisopimukset bussioperaattori Länsilinjojen kanssa päättyvät vuoden 2016 kesällä, minkä jälkeen kenttä on vapaa kilpailulle.
Samalla Ylöjärvi siirtyy osaksi Tampereen seutuliikenteen uutta, kuusiportaista vyöhykejärjestelmää. Uudistus on kokonaisuutena jättimäinen.
– Todennäköisesti moni asia säilyy aluksi ennallaan, mutta muutoksiakin varmasti nähdään. Nyt kaipaamme kaupunkilaisten mielipiteitä suunnittelun tueksi, liikennesuunnittelija Jussi Teronen sanoo.
Ylöjärven kaupungin liikennesuunnittelija Jussi Teronen tietää, miten puutarhakaupungin joukkoliikenne toimii. Hän itse kulkee päivittäin töihin Asuntilasta Länsilinjojen vuorolla 85. – Minulle tämä järjestely on toiminut hyvin. Mutta tottahan se on, että Ylöjärven sisäiset matkustamismahdollisuudet joukkoliikenteellä ovat muilta osin aika kehnot, Teronen tuumii.
Ylöjärven kaupungin liikennesuunnittelija Jussi Teronen tietää, miten puutarhakaupungin joukkoliikenne toimii. Hän itse kulkee päivittäin töihin Asuntilasta Länsilinjojen vuorolla 85. – Minulle tämä järjestely on toiminut hyvin. Mutta tottahan se on, että Ylöjärven sisäiset matkustamismahdollisuudet joukkoliikenteellä ovat muilta osin aika kehnot, Teronen tuumii.

Joukkoliikenteen toimivuus on kiistatta eräs Ylöjärven kaupunkilaisten kestopuheenaiheista. Parin viime vuoden aikana paikallislehti Uutisten sivuilla on vilahdellut harva se kuukausi mielipiteitä, joissa on otettu kantaa esimerkiksi Vuorentaustan nykyisiin linjuriyhteyksiin.
Jussi Teronen toivoo, että samat mielipiteet kerrottaisiin nyt hänelle suoraan.
– Järjestämme tällä viikolla kolme avointa keskustelutilaisuutta, joissa on tarkoituksena kartoittaa, mikä täällä toimii ja mikä ei. Nyt on ihan oikeasti mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten Ylöjärven joukkoliikenne jatkossa järjestetään, liikennesuunnittelija kannustaa.
Tavallisesti Terosen korviin ei kansalaispalautetta juurikaan kantaudu. Tilannetta voi pitää kummallisena, sillä busseilla kulkevaa kansaa Ylöjärvellä kyllä riittää.
– Mutta onhan se totta, että useimmille kaupunkilaisille linja-auto ei ole tällä hetkellä houkutteleva kulkuväline. Esimerkiksi Ylöjärven sisäinen matkustus on aika lapsenkengissä, Teronen myöntää.
– Otetaan esimerkiksi Metsäkylä. Jos haluaisi matkustaa vaikkapa Kirkonseudulta Metsäkylään – siis vain muutaman kilometrin päähän – voi matkaa joutua taittamaan jopa tunnin. Suoraa linjaa ei ole, vaan bussia pitää vaihtaa Soppeenmäessä Matkatiellä, hän havainnollistaa.
Teronen korostaa, että bussin vaihtaminen sinänsä ei ole ongelmallista. Haaste piilee siinä, että kaupungin sisäisiä vuoroja on olemassa ylipäätään melko vähän.
– Ja nekin vuorot, joita vaikkapa Metsäkylään on, eivät liikennöi kovin myöhään. Kyllä nämä suurimmat ongelmat ovat meillä aika hyvin tiedossa, liikennesuunnittelija nyökyttelee.

Ylöjärvi jälkijunassa – ”ihanteellista”

Tampereen joukkoliikennepäällikkö, asuntilalainen Mika Periviita on todennut, ettei Ylöjärvellä ole bussikulttuuria
Tampereen joukkoliikennepäällikkö, asuntilalainen Mika Periviita on todennut, ettei Ylöjärvellä ole bussikulttuuria

Ylöjärven joukkoliikenne siirtyi vuonna 2011 Tampereen kaupungin joukkoliikenneyksikön alaisuuteen. Toisin sanoen viimeiset päätökset puutarhakaupungin bussivuoroista on tehty jo pitkään naapurissa.
Muutos johtuu Euroopan unionin vuonna 2009 voimaan astuneesta palveluasetuksesta. Sen vuoksi Suomeen laadittiin uusi joukkoliikennelaki, jonka kirjainta Pirkanmaalla nyt täytetään.
Käytännössä uudistus näkyy tavalliselle bussimatkaajalle siten, että muutaman vuoden kuluttua koko keskisellä Pirkanmaalla on käytössä yhtenäiset lipputarjonta ja -hinnoittelu. Tampereen kaupunkiseutu on tarkoitus jakaa kuuteen eri vyöhykkeeseen, joiden välillä reissaamiseen luodaan selkeä tariffijärjestelmä.
Tällä hetkellä vyöhykkeitä on kolme. Täyteen mittaansa uudistus tulee vuonna 2016, kun Orivesi ja Ylöjärvi tulevat siihen mukaan.
Tampereen joukkoliikenteen suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen odottaa uudistukselta paljon.
– Ylöjärvelle tämä tilanne on oikeastaan aika ihanteellinen. Koska tulette mukaan vasta muiden jälkeen, ehdimme parantaa kaikki mahdolliset lastentaudit, joita eteemme saattaa tulla, Häyrynen miettii.
– Toistaiseksi kaikki on kuitenkin mennyt hyvin. Pirkkala, Nokia, Lempäälä, Vesilahti ja Kangasala ovat liittyneet Tampereen joukkoliikenteeseen, ja kokemukset ovat olleet kaikin puolin positiivisia. Joitakin linjamuutoksia on täytynyt tehdä, mutta ei mitään dramaattista, hän jatkaa.
Häyrysen mukaan Tampereella tehdään lähikuukausien aikana päätöksiä, jotka vaikuttavat Ylöjärven joukkoliikenteessä pitkälle tulevaisuuteen. Uudistuksen valmistelu aloitettiin syksyllä, ja valmista pitäisi tulla jo helmi-maaliskuun aikana.
Suunnitteluryhmässä on vahva ylöjärveläisedustus, mutta myös tavisten mielipiteitä tarvitaan.
– Keskustelutilaisuuksia on jo järjestetty jokaisessa kunnassa, joka on uudistuksessa mukana. Ne ovat aivan olennaisen tärkeitä, koska ihmisiä vartenhan tätä tehdään, Häyrynen järkeilee.

Päätöksiä vaikea ennakoida

Pirkanmaan joukkoliikenteessä vaikuttaa paljon ylöjärveläisiä. Terhi Penttilä on perinteikkään Länsilinjat-bussiyhtiön toimitusjohtaja.
Pirkanmaan joukkoliikenteessä vaikuttaa paljon ylöjärveläisiä. Terhi Penttilä on perinteikkään Länsilinjat-bussiyhtiön toimitusjohtaja.

Tänään Kauppakeskus Elossa pidettävässä joukkoliikennetilaisuudessa on paikalla ainakin Jussi Teronen, Juha-Pekka Häyrynen ja kaupungin nykyisen liikennöitsijän – Länsilinjat Oy:n – edustaja. Viljakkalan ja Kurun huomisissa keskusteluissa läsnä on Teronen.
Kumpikin virkamies korostaa, että sana on vapaa ja kynnys matala. Juttelemaan saa tulla mistä vain joukkoliikenteeseen liittyvästä – ainakin melkein.
– Tämä tulossa oleva uudistus koskee vain Tampereen kaupunkiseudun liikennettä. Pitkän matkan bussit esimerkiksi Parkanoon, Hämeenkyröön tai Ikaalisiin kuuluvat ELY-keskukselle, eivät meille, Teronen täsmentää.
Häyrynen uskoo, että pinnalle nousevat ainakin Vuorentaustan ja Metsäkylän joukkoliikenteen ongelmat. Muilta osin aiheita – saati niiden perusteella tehtäviä päätöksiä – on miehen mukaan vaikea ennakoida.
– Kaikki on auki, kuten vielä tässä vaiheessa pitää ollakin. Eräs ajatus, jota on jo väläytelty, liittyy niin sanotun syöttöliikenteen kehittämiseen, hän paljastaa.
– On mahdollista, että Ylöjärvelle kehitettäisiin joukkoliikenteen terminaali, jonka kautta bussit kulkisivat Tampereelle. Vaihtoehtoisia paikkoja tällaiselle paikalle voisivat olla Soppeenmäki tai Elovainio, Häyrynen jatkaa.
Tampereen kaupunkiseudun pitkän aikavälin kunnianhimoisena tavoitteena on tuplata joukkoliikenteen käyttö sen nykyisestä määrästä. Jussi Teronen uskoo, että tähtäin on realistinen – myös paikallisesti.
– Ylöjärvellä on valtavasti potentiaalia, koska kovin harva kulkee nyt bussilla. Väitän, että tulevaisuudessa on täysin mahdollista, että kantakaupungissa asuvat perheet tulevat toimeen yhdellä autolla, liikennesuunnittelija hymyilee.

+++++
Keskustelutilaisuus Ylöjärven joukkoliikenteestä tänään Kauppakeskus Elossa klo 14–18 ja huomenna Viljakkalan kirjastossa klo 14–15 sekä Kurussa Villen Vintillä klo 16–17.