Viime viikonloppuna Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa järjestetyllä Tampere Supercross & Offroad Expo 2014 -tapahtumalla on vahvat juuret Ylöjärven maaperässä.
Idean isät aloittivat aikoinaan tapahtuman suunnittelun ja rakentamisen Ylöjärven Mikkolantiellä sijainneessa Motokeidas Oy:ssä. Ensimmäiset moottoripyörätapahtumat järjestettiinkin puutarhakaupungissa.
Vuosina 2002 ja 2003 Motokeitaan herrat pystyttivät nykyäänkin järjestelyissä mukana olevan Jarkko Niemisen johdolla moottoripyörätapahtuman Mikkolantielle. Tapahtuma alkoi pienehkönä stunt-iltana mutta muuttui pian freestylemotocross (FMX) -kilvaksi.
– Silloin tapahtuma oli luonteeltaan erilainen kuin nykyään. Järjestimme esimerkiksi freestylehyppyjä Mikkolantien viereisellä pellolla. Väkimäärä oli melkoisen suuri, joten pian poliisilta tuli ilmoitus, ettemme saa enää lupaa tapahtuman järjestämiseen, Tampere Supercross & Offroad Expo 2014 -tapahtuman näyttelykoordinaattori Jukka Sundvall muistelee.
Lopulta tapahtuma siirtyi Teivon raviradalle vuosiksi 2004 ja 2005.
– Teivon tapahtumat olivat jymymenestys, Sundvall toteaa.
Kaikki huipentui lopulta vuonna 2006, kun motocrosstapahtuma vietiin Ratinan stadionille.
– Se oli vuosikymmeniin suurin stadionilla järjestetty moottoriurheilutapahtuma Suomessa, Jukka Sundvall hehkuttaa.
Tauon jälkeen sisätiloihin
Ratinassa järjestetyn show’n jälkeen tapahtuma jäi hetkeksi unholaan, kun Motokeitaan väelle tuli eteen muita projekteja. Idea tapahtumasta palasi herrojen ajatuksiin vuonna 2012. Tuolloin todettiin aikojen muuttuneen niin paljon, ettei tapahtumaa voitu enää viedä ulos.
– Meillä kävi ihan mieletön onni niinä vuosina, kun tapahtuma järjestettiin ulkona. Sää oli aina loistava, joten se tuurikortti oli käytetty loppuun. Tänä päivänä ihmiset eivät tule ulkoilmatapahtumaan, jos sää on vähänkin huono, Sundvall sanoo.
Vuonna 2012 motocrosstapahtuma järjestettiin Helsingin messukeskuksessa moottoripyörämessujen yhteydessä. Samana vuonna tapahtuma tuotiin myös Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen, joka osoittautui sopivaksi tilaksi.
– Emme keksi parempaa paikkaa. Meidän ei tarvitse mennä enää Helsinkiin, jotta voisimme järjestää ison tapahtuman, Sundvall sanoo.
Kullas täysin pitelemätön
Tänäkin vuonna Tampere Supercross & Offroad Expo keräsi valtavan määrän katsojia. Etenkin supercrosskilpailut täyttivät areenan katsomot.
Myös Härmälän lentokonetehtaassa samaan aikaan niin ikään ylöjärveläisvoimin järjestetty KelkkaEXPO kiinnosti suurta yleisöä.
Supercrosskilpailuissa juhli ylöjärveläisen hydrauliikka-alan yrityksen Dynaset Oy:n tukema, motocrossin MM-sarjaa ajava Harri Kullas.
KTM-kuljettaja Kullas voitti kaikki neljä finaalia. Kovimman vastuksen suomalaiselle antoivat ranskalainen Kawasaki-kuljettaja Boris Maillard sekä niin ikään Kawasakilla ajava tšekkiläinen Filip Neugebauer.
– Neljä erää ja neljä voittoa. Viimeisessä erässä oli vähän tiukkaa ensimmäisessä kurvissa, kun porukkaa tuli kylkeen. Onneksi sain tilanteen haltuun ja pääsin karkuun. Sen jälkeen ajoin vain omaa ajoani ja nautin yleisön edessä, Kullas sanoi kisan jälkeen Huikuri Productionsin haastattelussa.
Haavisto ihastutti rohkealla ajolla
Pirkanmaalaisyleisöltä suurimmat suosionosoitukset keräsi kuitenkin ylöjärveläinen Jere Haavisto. 15-vuotias Haavisto ajoi ensimmäistä kertaa aikuisten luokan supercrosskilpailussa.
Perjantain finaaleissa Haavisto ylsi sijoille 15 ja seitsemän, ja ne toivat yhteistuloksissa sijan 11. Lauantaina Haaviston vauhti koheni entisestään, ja nuorukainen ajoi finaaleissa yhdeksänneksi ja peräti neljänneksi. Yhteistuloksissa Haavisto oli kuudes, joten taakse jäi tukku kokeneita huippukuljettajia.
– Mahtava viikonloppu takana. Kotiyleisön tuki tuntui todella hyvältä, ja oli hienoa päästä vääntämään sijoituksista kärkikuljettajien kanssa, Haavisto sanoo.
Hän kertoo nostaneensa harjoittelumääriään melko paljon.
– Oli mukava huomata, ettei se ole ollut turhaa. Sekä vauhti että kuntopuoli ovat nousseet hienosti. Tästä on hyvä jatkaa kohti EM-avausta, Haavisto kommentoi.
Myös Haaviston Manninen Bros Honda -tallin tiimipäällikkö Kusti Manninen oli tyytyväinen suojattinsa suoritukseen.
– Jeren kilpailua oli ilo seurata koko viikonlopun ajan. Erityisesti ilahdutti se, että Jeren ajo oli todella rauhallista eikä juniorikuljettajille tyypillisiä yliyrittämistä ja virheitä juuri näkynyt.
Haavisto ajoi kilpailussa 250-kuutioisella pyörällä. Hän hävisi etenkin starteissa 450-kuutioisille pyörille. Lisäksi muutama iso hyppy-yhdistelmä jäi hyppäämättä.
– Jeren vahvuus oli kuitenkin se, että hän pystyi hallitsemaan myös tiukkojen sisämutkien ajon eikä luottanut pelkästään ulkokurvien valleihin. Kartoitamme nyt mahdollisuutta, että Haavisto ajaisi talven mittaan vielä muutaman supercrosskisan ulkomailla, Kusti Manninen kertoo.
Haavisto sijoittui viime kaudella toiseksi EMX150-luokan EM-sarjassa. Sarjan voitto lipui käsistä loukkaantumisten vuoksi. Ensi kaudella Haavisto kaasuttelee kivikovassa EMX250-luokan EM-sarjassa. Kotimaassa Haavisto nähdään MX2-luokan SM-sarjassa.