Metsäkyläläiset ovat saaneet jo reilun kuukauden ajan kurvailla kotikonnuilleen kahta eri reittiä. Enää Tampereen suunnasta tullessa ei tarvitse körötellä Vanhaa Vaasantietä Elovainiolta asti, vaan nyt etenkin Metsäkylän länsiosissa asustelevien kannattaa jatkaa Vaasantietä vauhdikkaasti uuteen kolmostien liittymään saakka. Parhaiten uusi liittymä palvelee tietysti Hämeenkyrön suunnasta tulevia.
Metsäkylässä uusi liittymä on otettu vastaan tyytyväisin mielin.
– Uuden liittymän kautta on alkanut virrata liikennettä jo kohtalaisen paljon. Osa metsäkyläläisistä on ottanut sen selvästi ensisijaiseksi reitikseen. Liittymä oli todella tervetullut, Metsäkylän omakotiyhdistyksen puheenjohtaja Rami Kalliomäki sanoo.
Metsäkylän länsipuolelle rakennettu valtatie 3:n uusi liittymä yhdistyy Hiekkamaantiehen tienjatkeella.
Valtatien kohdalle rakennettiin tiemerkinnöin varustettu kanavointi ja kääntymiskaistat molemmista suunnista kohti Metsäkylää.
– Liittymä on kuin tukkoinen kaulavaltimo olisi aukaistu. Liikenne Hämeenkyrön suuntaan ja Hämeenkyrön suunnasta sujuu nyt kuin tanssi. Vanha kapea kuraväylä oli häpeäksi kaupungin liikennesuunnittelusta vastaaville. Se oli vaarallinen, ja sadepäivinä se lokasi auton pahasti, eräs nimettömänä pysyttelevä metsäkyläläinen kuvaili Ylöjärven Uutisille.
Hankkeet nivottiin yhteen
Liikennevirasto hyväksyi hankkeen tiesuunnitelman vuoden 2012 joulukuussa. Rakennuskustannukset olivat arviolta
750 000 euroa. Erikoista asiassa on se, että liittymä avattiin Metsäkylään vuoden etuajassa.
– Talousarvion yhteydessä ajattelimme, että tänä vuonna olisi rakennettu Viljakkalantien ja Kuruntien kiertoliittymä ja Metsäkylän uusi liittymä olisi ollut ohjelmassa vasta ensi vuonna. Aikaistimme kuitenkin Metsäkylän liittymän rakennusaikataulua, suunnitteluinsinööri Pekka Virtaniemi Ylöjärven kaupungista kertoo.
Aikaistusta tuki se, että Metsäkylän liittymä liitettiin samaan hankekokonaisuuteen edellä mainitun kiertoliittymän kanssa.
– Saimme yhdessä Pirkanmaan ELY-keskuksen kanssa kilpailutettua nämä tietyöt yhtenä kokonaisuutena. Tällä tavalla hankkeesta tuli riittävän iso ja urakoitsijoita kiinnostava kokonaisuus, Virtaniemi selvittää.
Kyseessä oli valtion ja Ylöjärven kaupungin yhdessä toteuttama pieni ja kustannustehokas MAL-hanke. MAL-hankkeilla pyritään parantamaan joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn edellytyksiä Pirkanmaalla.
Pyörätietä ei tullut
Suurin tavoite oli helpottaa liittymän avulla joukkoliikenteen sujuvuutta.
Liittymä avasi Hämeenkyrön suunnan seutubussiliikenteelle uuden yhteyden Metsäkylän kautta Ylöjärvelle.
– Liittymä tuki Metsäkyläntien ja Vanhan Vaasantien länsipään liikennettä. Osa Hämeenkyrön suunnan joukkoliikennevuoroista ajaa uuden liittymän kautta ja lisää siten Metsäkylän joukkoliikennetarjontaa, Virtaniemi kertoo.
Uuden liittymän valmistuttua Hiekkamaantien liittymä katkaistiin ajoneuvoliikenteeltä. Kevyt liikenne ohjataan kuitenkin edelleen vanhaa reittiä.
– Olisi ollut kyllä luksusta, jos olisimme saaneen pyörätien uuden liittymän viereen. Ihmiset tykkäävät tehdä kävely- ja pyörälenkkejä Vaasantien toisella puolella kulkevan Hautalammintien kautta. Nyt ihmiset kulkevat sitten edelleen vanhaa tienpohjaa myöten, Metsäkylän omakotiyhdistyksen puheenjohtaja Rami Kalliomäki kertoo.
Raha tiehankkeisiin erittäin tiukassa
Kalliomäki toivoo, että tulevaisuudessa Metsäkylään saataisiin koko kylän ympäri kulkeva kokoojatie.
– Metsäkylässä ei ole tällä hetkellä tietä, jota pitkin linja-auto voisi ajaa kylän ympäri. Esimerkiksi Kangasniemen ja Työläjärven alueilta on pitkä matka lähimmälle bussipysäkille, Kalliomäki huomauttaa.
Hän toivoo, että isojen teiden tarve otettaisiin huomioon jo uusien asuinalueiden kaavoitusvaiheessa.
– Ihmiset ovat pahoillaan, jos heidän talojensa viereen puhkaistaan linja-autoreitti jälkikäteen. Asiat saataisiin hoidettua hyvällä kaavoittamisella ja tiedottamisella. Silloin ei tulisi jälkikäteen valitusrumbaa, Kalliomäki vinkkaa.
Suunnitteluinsinööri Pekka Virtaniemi ei kuitenkaan lupaa Ylöjärvelle lähitulevaisuudessa isoja tieprojekteja.
– Meillä on toki suunnitteluvalmius esimerkiksi Viljakkalassa Kyröskoskentien kevyen liikenteen väylälle. Tällä hetkellä meillä ei kuitenkaan ole tietoa rahoitusaikatauluista. Valtion rahaa on tällä hetkellä vaikea saada tiehankkeisiin.
Kommentointi on suljettu.