Kaupungin imagosta kannattaa pitää huolta

Ylöjärvi sijoittui tänäkin vuonna hienosti Taloustutkimuksen tekemässä kuntien imagotutkimuksessa. Tällä kertaa yritysjohtajien antamat arvosanat riittivät nostamaan Ylöjärven viidenneksi parhaaksi kaupungiksi Suomessa.
Ylöjärvellä yrityksistä ja yrittäjistä on perinteisesti pidetty hyvää huolta, ja tämä näkyy arvostuksena kaupunkia kohtaan.
Ylöjärvi markkinoi kaupungin tarjontaa ja osaamista erilaisissa tapahtumissa. Viimeksi Ylöjärvi näkyi hienosti syksyn alihankintamessuilla.
Ylöjärvi markkinoi kaupungin tarjontaa ja osaamista erilaisissa tapahtumissa. Viimeksi Ylöjärvi näkyi hienosti syksyn alihankintamessuilla.,

– Menestys imagotutkimuksessa kertoo siitä, että Ylöjärvelle on saatu rakennettua yritysmyönteinen imago pitkäjänteisellä työllä, aktiivisuudella ja hyvällä yhteistyöllä eri toimijoiden kanssa, Ylöjärven Yrityspalvelu Oy:n toimitusjohtaja Timo Isolähteenmäki kommentoi Ylöjärven sijoitusta.
Imagotutkimuksessa ykkössijan vei Kaarina, joka sai keskiarvoksi 7,73.
Ylöjärven edelle ylsivät lisäksi Nurmijärvi, Oulu ja Tampere. Ylöjärven saama arvosana oli 7,51. Kaikkien tutkittujen kuntien keskiarvo oli 7,14.
Ylöjärvi on kahdesti aiemmin, vuosina 2010 ja 2011, ollut imagotutkimuksen ykkönen. Viime vuonna Ylöjärvi sijoittui neljänneksi.
Tutkimuksessa oli mukana kaikki Suomen yli 30 000 asukkaan kaupungit ja kunnat. Tutkimukseen vastasivat mukana olleiden kuntien yritysten päättävässä asemassa olevat henkilöt, kuten toimitusjohtajat ja talousjohtajat.
Vastaajat arvioivat niitä kuntia, joissa heidän edustamallaan yrityksellä on toimintaa. Tutkimukseen saatiin yhteensä 1 419 vastausta.
Taloustutkimus on toteuttanut kuntien imagotutkimuksen vuosittain vuodesta 1994 lähtien.
Parhaimmin tutkimuksessa menestyneitä kuntia yhdistää niiden koettu yrittäjämyönteisyys.
Menestyneet kunnat ovat myös tunnettuja yrityksille suotuisasta kaavoittamisesta.
Timo Isolähteenmäen mukaan myös Ylöjärveltä löytyy tahtoa palvella puutarhakaupunkiin sijoittuvia yrityksiä.
– Yritysalueemme ovat erinomaisella sijainnilla, ja logistiset yhteytemme ovat erittäin hyvät. Olemme tarvittaessa ketteriä ja nopealiikkeisiä toimimaan, Isolähteenmäki sanoo.
Ylöjärvellä vallitsee siis yritysmyönteinen ilmapiiri. Lisäksi kaupunki tekee tiivistä yhteistyötä yrittäjien sekä yrittäjäyhdistysten kanssa.
– Meidän ylimmällä virkamiesjohdollamme sekä luottamushenkilöillämme on tahtoa satsata elinkeinoelämän kehittymiseen, Isolähteenmäki kehuu.

Maltillinen satsaus markkinointiin

Toimitusjohtaja Timo Isolähteenmäki on tottunut toivottamaan uudet yritykset tervetulleiksi puutarhakaupunkiin.
Toimitusjohtaja Timo Isolähteenmäki on tottunut toivottamaan uudet yritykset tervetulleiksi puutarhakaupunkiin.

Ylöjärven Yrityspalvelu Oy on taho, joka toteuttaa Ylöjärven kaupunkimarkkinointia. Markkinointiin sijoitettava summa kuuluu Yrityspalvelun kokonaisbudjettiin.
Vuosittain käytettävät summat vaihtelevat hieman erilaisten teemojen ja tehtävien toimenpiteiden mukaisesti.
– Puhutaan noin 30 000–40 000 euron potista vuositasolla. Kun ottaa huomioon kaupunkimme koon, satsauksemme  kaupunkimarkkinointiin on varsin pientä, Yrityspalvelun toimitusjohtaja tuumaa.
Ylöjärven markkinoinnissa käytetään monenlaisia välineitä. Erilaisten julkaisujen ja esitteiden jakamisen lisäksi kaupunki järjestää tapahtumia ja tilaisuuksia. Lisäksi Yrityspalvelu esittelee Ylöjärveä messuilla.
– Toteutamme myös printtimainontaa esimerkiksi Yrityspalvelun palveluista ja yritystonteista. Lisäksi esimerkiksi uudet asukkaat ja kesäasukkaat saavat kohderyhmäpostia, Isolähteenmäki kertoo.
Edellä mainittujen asioiden ohella markkinointi sisältää kaupungin tärkeille sidosryhmille suunnattuja tilaisuuksia.
Markkinoinnin tarkoituksena on tietysti nostaa esille Ylöjärveä yrityksille myönteisenä kaupunkina.
Kaupungin imagolla on merkitystä, kun Yrityspalvelu neuvottelee yritysten kanssa.
Isolähteenmäen mukaan useat tonttineuvottelut ovat käynnistyneet sillä, että asiakas on todennut kiinnostuneensa Ylöjärvestä kaupungin elinkeino-
myönteisyyden ansiosta.
– Pelkkä imago ei tietenkään ratkaise yrityksen sijoittumista kaupunkiin. Mutta kun asiakas huomaa, ettei imago ole tuulesta temmattu vaan että se sisältää totuuden yritysmyönteisyydestä ja halusta palvella tulijaa, niin hyvä imago tukee myönteisen sijoittumispäätöksen syntymistä, Isolähteenmäki selvittää.
Hän muistuttaa, että hyvä imago pitää ansaita aina uudelleen.
– Satunnaiset onnistumiset eivät vielä rakenna hyvää imagoa, mutta pitkäjänteinen menestyksekäs työ tekee sen.

Vaikea taloustilanne luo haasteita

Ylöjärvellä raivataan jatkuvasti uutta tonttitilaa yrityksille.
Ylöjärvellä raivataan jatkuvasti uutta tonttitilaa yrityksille.

Tänä vuonna Ylöjärven Yrityspalvelu on sopinut kymmenestä tonttikaupasta. Uusia yrityksiä on perustettu hyvällä vauhdilla. Nettokasvu oli kivunnut joulukuun puolivälissä 82 yritykseen.
Loppuvuosi ja etenkin joulukuu ovat yleensä hieman muuta vuotta rauhallisempaa aikaa. Silti Yrityspalvelulla on jatkuvasti käynnissä erilaisia neuvotteluja yritysten kanssa.
– Heikohko taloustilanne kuitenkin näkyy aiempaa pidempinä päätöksentekoprosesseina. Neuvottelut kestävät aiempaa kauemmin, kun rahoituksen saaminen hankaloituu, Isolähteenmäki toteaa.
Yrityspalvelun toimitusjohtaja toivoo, että yleinen taloustilanne kääntyisi Suomessa nykyistä paremmaksi.
Isolähteenmäen mukaan yritysten keskuudessa on tällä hetkellä käynnissä jonkinlainen kahtiajako. Osalla yrityksistä menee hyvin ja osalla erittäin huonosti.
– Yleinen taloustilanne vaikuttaa yksityiseen kulutukseen, ja siksi esimerkiksi kaupan alalla on haasteita. Lisäksi Tampereen seudun työllisyystilanne on heikentynyt selkeästi. Taloustilanteen kääntyminen ensi vuoden aikana nykyistä myönteisemmäksi tulisi Ylöjärvellekin tarpeeseen, Isolähteenmäki linjaa.