Vuosien piina ei sittenkään ohi?

Ylöjärven keskustan tuntumassa sijaitsevan Hopeatien alueen asukkaat saivat hetken hengittää vapautuneesti, vailla huolta asuinympäristönsä tulevaisuudesta. Nyt stressi nostaa taas päätään.
– Luulimme ihan todella, että asia olisi jo selvä ja ettei tänne voisi mitenkään enää tulla rautatietä. Vaikka takaraivossa oli vähän epäilyksiä, uusin käänne tuli silti yllätyksenä, alueella asuva Päivi Halonen huokaa.
Viime kesänä Ylöjärven kaupunginvaltuusto linjasi, ettei tavarajunaliikenteen uutta raideparia ohjata Ylöjärven läpi ainakaan Hopeatien kautta.  Nyt käsittelyssä on kuitenkin asemakaava, joka on ristiriidassa valtuuston päätöksen kanssa.
– Onneksi mieheni sattui huomaamaan Elovainion asemakaavan nähtävilläoloilmoituksen Ylöjärven Uutisista. Muuten tämä asia olisi voinut jäädä meiltä kokonaan havaitsematta, Pro Harju Ylöjärven Päivi Halonen kommentoi uusinta käännettä.
– Onneksi mieheni sattui huomaamaan Elovainion asemakaavan nähtävilläoloilmoituksen Ylöjärven Uutisista. Muuten tämä asia olisi voinut jäädä meiltä kokonaan havaitsematta, Pro Harju Ylöjärven Päivi Halonen kommentoi uusinta käännettä.

– Lyhyesti sanottuna kyse on siitä, että Elovainion yritysalueen laajennuksessa ei ole varattu tilaa junanraiteille, Hopeatien rauhallisessa luonnonidyllissä jo pitkään asunut Päivi Halonen tiivistää.
Halonen tietää, mistä puhuu, sillä hän on yksi paljon julkisuutta saaneen Pro Harju Ylöjärvi -liikkeen kansalaisaktiiveista. Kyseinen ryhmä nousi pirkanmaalaisten tietoisuuteen vajaa vuosi sitten, kun se alkoi ottaa kovin sanoin kantaa Tampereen läntinen ratayhteys -nimellä kulkevaan tavarajunahankkeeseen.
Pirkanmaan liiton hitaasti etenevän projektin tarkoituksena on saada rautatiekuljetukset pois Tampereen rautatieasemalta. Punaisena lankana on rakentaa kaksi kokonaan uutta junanraidetta välille Ylöjärvi–Nokia–Pirkkala–Lempäälä.
Paikallistasolla ratalinjaukset ovat vielä jonkin verran auki. Ylöjärvellä tehtiin joka tapauksessa viime kesäkuussa päätös yhden linjausvaihtoehdon – Hopeatien – hylkäämisestä.
Jäljelle jäi linjaus, joka kulki Nokiantien vartta pitkin Elovainiolle. Hopeatieläisten mielestä nyt kohun nostattanut asemakaava ei ota asiaa huomioon laisinkaan.
– Kaava mitätöi kaupunginvaltuuston demokraattisen päätöksen, minkä lisäksi sen valmistelussa on tehty pari karkeaa virhettä. Sitä ei pidä missään nimessä hyväksyä tuollaisenaan, Halonen jyrähtää.

Päättäjiä haalittu tueksi – taas

Kuvassa ympyröitynä Elovainion yritysalueen pohjoisosan asemakaava-alue. Harmaalla merkitty rautatielinjaus on summittainen, koska radan tarkka kulkukohta on vielä auki.
Kuvassa ympyröitynä Elovainion yritysalueen pohjoisosan asemakaava-alue. Harmaalla merkitty rautatielinjaus on summittainen, koska radan tarkka kulkukohta on vielä auki. (Grafiikka: Jani Saarenpää)

Vielä ehdotusvaiheessa oleva asemakaava on hermostuttanut hopeatieläiset siinä määrin, että kovat on jälleen päätetty laittaa piippuun. Pro Harju Ylöjärvi -ryhmän ydinporukka laati nopeasti monisivuisen tietopaketin, jossa asemakaavan kaikki epäkohdat tuodaan seikkaperäisesti ilmi.
Tiukkasanaista tekstiä sisältävä paperinivaska toimitettiin salamana paikallisten kaupunginvaltuutettujen käsiin. Suoraa tukea on jo kuulunut ainakin keskustan ja perussuomalaisten suunnalta.
Asemakaavaehdotuksen valmistelussa tehdyt virheet ovat Pro Harju Ylöjärven selvityksen mukaan erittäin merkittäviä. Niistä ensimmäisessä on kyse kartanlukemistaidosta.
– Kaavoittaja on tulkinnut, että Pirkanmaan liiton asiakirjassa näkyvä viiva on yhtä kuin ratayhteyden maantieteellinen sijainti.  Näin ei ole, vaan kyseessä on pelkkä suuntaa antava merkintä yhteyden tarpeesta, Halonen avaa.
– Näinpä väite, jonka mukaan rata kulkisi toteutuessaan kaava-alueen ohi, on virheellinen, hän jatkaa.
Toinen hopeatieläisiä ihmetyttävä seikka on se, miksi koko kaavaa käsitellään juuri nyt. Pirkanmaan uusi maakuntakaava luonnostellaan valmiiksi ensi vuonna, ja silloin myös Tampereen läntisen ratayhteyden paikka tiedetään.

”Ei syytä huoleen”

Ylöjärven kaupunginarkkitehti Ritva Kangasniemi ei ota kantaa siihen, miksi edellä mainitut virheet ovat Elovainion uudessa kaavassa. Hänen mukaansa kyse on yksittäisen kaavoittajan työsarasta, johon hän ei puutu.
Seuraavaksi Elovainion pohjoislaajennuksesta tehdään esitys kaupungin päättäjistä koostuvalle ympäristölautakunnalle. Kangasniemen arvion mukaan tämä saattaa venyä jopa ensi vuoden puolelle.
– Tähän tarvitaan vielä Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksenkin lausunto. Kyllä se aikaa vie, hän tietää.
Ympäristölautakunnan puheenjohtajan Pekka Hietaniemen (kesk.) mukaan hopeatieläisillä ei periaatteessa pitäisi olla mitään syytä huoleen. Ely-keskuksen suunnalta ihmetellään hänen tietojensa mukaan samoja asioita kuin kansalaisaktiivien muistutuksessakin.
– Ja minun näkemykseni mukaan vaaleilla valitun valtuuston päätös on aina sellainen, jonka yli ei voi mennä. Joten raiteiden tulo Hopeatielle pitäisi olla poissuljettu joka tapauksessa, Hietaniemi kommentoi.