Mika Periviita on tottunut vaikuttamaan. Työssään Tampereen kaupungin joukkoliikennepäällikkönä hän vastaa tuhansien ja taas tuhansien Pirkanmaan sydämessä asuvien päivittäisestä kulkemisesta kotiin, töihin ja harrastustensa pariin.
16 kilometrin päässä työpaikaltaan Ylöjärven Asuntilassa asustava mies taittaa omatkin työmatkansa usein bussilla. Siten hän säilyttää tuntuman asioihin, joista päättää.
– Kun hyppään bussiin numero 85, pääsen tunnissa Tampereen keskustaan. Matkalla ehtii lukea vaikka kirjaa tai sähköposteja, Periviita hymyilee.
– Ja myönnetään, on autolla ajaminen vähän tylsääkin, joukkoliikennepäällikkö naurahtaa Ylöjärven Uutisille.
Ylöjärven asema Pirkanmaan joukkoliikennekartalla on Mika Periviidan mukaan kaikin puolin luonteva. Puutarhakaupungista pääsee naapurissa sijaitsevaan maakunnan keskukseen näppärästi neljällä eri bussilla.
– Länsilinjojen numerot 80 ja 85 kuljettavat ylöjärveläisiä Asuntilasta, Haavistolta, Kirkonseudulta ja Metsäkylästä. Tampereen paikallisliikenteen busseista puolestaan numerot 13 ja 7 ajavat Ylöjärven puolelle: Vuorentaustaan, Soppeenmäkeen ja Siivikkalaan, Periviita listaa kuin apteekin hyllyltä.
– Nokia, Lempäälä, Kangasala ja Ylöjärvi ovat keskenään koko lailla samassa asemassa, mitä tulee joukkoliikenneyhteyksiin, hän lisää.
Vaikka Periviidan tavoitteena on saada mahdollisimman moni tamperelainen ja kehyskuntalainen hyppäämään bussiin mieluummin kuin henkilöautoon, mies ei sorru turhaan kaunisteluun. Hän toteaa avoimesti, että Ylöjärvi on joukkoliikenteen käyttöinnokkuudessa varsin kehnolla tasolla.
– Faktahan on, että Ylöjärvellä ei paljon linja-autoilla liikuta. Tampereelle matkustetaan joukkoliikenteellä jonkin verran, mutta kaupungin sisällä sen käyttö on aika harvinaista. Yksi merkittävä syy tähän on, että Ylöjärvellä ei ole oikein joukkoliikennekulttuuria, Periviita pohtii.
Lääkkeeksi kotikaupunkinsa bussivieroksuntaan Periviita tarjoaisi lisää linja-autovuoroja etenkin iltoihin ja viikonloppuihin. Reittien suoraviivaistamisestakaan ei olisi haittaa.
– Niin kauan kuin matka Tampereelle kestää linja-autolla tuplasti niin pitkään kuin autolla, bussikyydin valitseminen ei ole kovin kilpailukykyinen vaihtoehto. Kaikkein suurin syy on ehkä kuitenkin hinnoittelu: lyhyet matkat ovat nykyisellään tosi kalliita, mikä karsii esimerkiksi lasten ja nuorten matkustelua, joukkoliikennepäällikkö toteaa.
Kompromissien politiikkaa
Edellä mainitut ongelmat olisi täydellisessä maailmassa helppo kampittaa, mutta tosielämässä tilanne on tyystin toinen. Sen tietää Periviitakin.
– Joukkoliikennepäätökset ovat aina kompromissien tekemistä, ja paikallispoliitikoilla on viime kädessä suurin valta näihin asioihin. Ylöjärven kaupunginhallitus esimerkiksi linjasi taannoin, että seutulipun hinta säilyy Ylöjärvellä entisellään ensi kesänäkin. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan mielestä hintaa olisi voinut laskea, hän heittää.
Päinvastainen esimerkki pirkanmaalaisesta joukkoliikennepolitiikasta löytyy Periviidan mukaan Pirkkalasta, jossa tehtiin vuosi sitten rohkea päätös. Alle 20 000 asukkaan kehyskunta päätti liittää itsensä osaksi Tampereen suurkaupungin joukkoliikennettä ensi vuoden heinäkuusta alkaen.
– Nyt Pirkkalassa kuhistaan, että bussivuorojen määrä kaksinkertaistuu ja lippujen hinnat puolittuvat entisestä. Tapaus osoittaa mielestäni hyvin sen, että kun aitoa halua muutoksiin on, niitä myös tapahtuu.
Kaikesta huolimatta asuntilalaisvaikuttaja muistuttaa, että joukkoliikenneyhteyksissä pätevät pitkälti kysynnän ja tarjonnan luonnolliset lait. Kynnys tukea bussivuoroja siellä, missä ei ole asiakkaita, on päättäjille korkea.
– Vaikka työni ydin on Tampereen joukkoliikenteen miettimisessä, pohdin yhteyksiä kehyskuntiinkin päivittäin. Taustalla on kuntien kanssa aikoinaan tehty yhteistyösopimus, Periviita valaisee.
Suurmuutosten kynnyksellä
Juuri nyt Tampereen seudun joukkoliikenteessä puhaltavat uudet, raikkaat tuulet. Alaa koskevan tuoreen lain siirtymäaika umpeutuu lähivuosina, mikä näkynee mullistuksina myös täkäläisessä nysseliikenteessä.
Mika Periviidan arjen kannalta olennaisin muutos entiseen on työnkuvan laajentuminen. Jatkossa mies johtaa alaisineen lakisääteisesti koko Tampereen seudun joukkoliikennettä.
– Voi sanoa, että muutos on suurin koko kotimaisen joukkoliikenteen historiassa. Mutta en näe siinä uhkia, sillä meillä on valmis organisaatio ottamaan koko seudun vastuullemme, asuntilalainen toteaa.
Euroopan Unionin palvelusopimusasetukseen perustuva uusi joukkoliikennelaki vaikuttaa myös Ylöjärveen, mutta Periviidan mukaan ei vielä lähiaikoina. Puutarhakaupungissa poliittiset päätökset tulevista vuosista on jo tehty, ja isot muutokset bussitaksoihin ja -vuoroihin jäävät siksi vielä odottamaan itseään.
– Ensi vuonna suurin muutos koetaan heinäkuussa Pirkkalassa, mutta esimerkiksi Ylöjärvellä ja Orivedellä laki näkynee käytännössä pari vuotta myöhemmin, Periviita selvittää.
Frenckellinaukion kupeessa toimistoaan pitävän joukkoliikennepäällikön työpäiviä värittää lähivuosina myös toinen suuri muutos, jota parhaillaan pohditaan. Pitkään tapetilla ollut hinnoittelun niin sanottu vyöhykemalli on määrä saada toteutumaan vuonna 2016.
Mallissa Tampereen seutu on jaettu kuuteen eri alueeseen, joiden välillä matkustamiseen asetetaan kiinteät vakiohinnat. Muutos on ylöjärveläisittäin merkittävä etenkin Vuorentaustassa, jota on kaavailtu osaksi samaa ydinvyöhykettä kuin Tampereen keskustakin.
Kaikilla edellä mainituilla uudistuksilla tähdätään ekologisen ja näppärän joukkoliikenteen suosion lisäämiseen.
– Pitkällä aikavälillä tavoitteenamme on kaksinkertaistaa Tampereen seudun joukkoliikenteen käyttö, Periviita linjaa.
Viimeisimmät kommentit