Asiakas on nyt itsevaltainen kuningas pyörittäessään koko kaupan toimialan mieluisakseen sormensa ympärille.
Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko sanoo napakasti, että valta on tällä hetkellä tiukasti kuluttajalla, joten viisaasti menettelevä kaupan toimija kuuntelee tarkalla korvalla kuluttajaa ja reagoi ostajan odotuksiin sekä vaatimuksiin.
– Suurin rakennemuutos miesmuistiin ravistelee kaupan kenttää. Samanlainen myllerrys käy kaikkialla, niin elinkeinoelämässä kuin julkisella sektorilla eli valtion ja kuntien rakenteissa. On pakko aurata uusi tie, Mäki-Ullakko kokee.
Hänen mielestään vallankumouksen takana on digitalisaatio, joka etenee valon nopeudella. Kaupan vastaukseksi haasteeseen eivät riitä nettikaupat.
– Kauppa ei pärjää perinteisillä eväillä ja toimintatavoilla globaalistuvassa maailmassa, jossa digitalisaatio murtaa koko ajan uusia uomia, Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko herättelee.
Henkeen ja vereen osuuskuntamies korostaa, että bisnestä ei pyöritetä kannattavasti ja haasteisiin vastaten, jos toiminnan peruskivenä on ainoastaan vanha suunnitelma, jonka päälle liimataan vain tuore päivitys.
Mäki-Ullakko terottaa, että kristallipallokaan ei paljasta tulevaisuuden saloja.
– Nyt tieto ja siten kaikki vastaukset ovat yksinomaan asiakkaalla, hän sanoo.
Hänen mielestään menestyvä kauppa ottaa lusikan kauniiseen käteensä ja selvittää kuluttajan aivoitukset.
Timo Mäki-Ullakko vakuuttaa, ettei hän vietä unettomia öitä luotsaamansa alueosuuskaupan pärjäämisen puolesta.
– Minulla, johtoryhmällämme sekä omistaja-asiakkaillammekin missio jokapäiväisestä toiminnastamme sekä sen tulevaisuudesta on kristallinkirkas. Visio kiteytyy kahteen pääasiaan: oikeaan hintaan sekä kysynnän tyydyttävään tuote- ja palvelutarjontaan.
3 000 työntekijän esikuvana oleva Mäki-Ullakko vannoo tulevaisuuden hallinnassa koko henkilökunnan nimeen. Henkilökunnalla on aitiopaikka havannoida ihmisten reaktiot.
– Johtoryhmä on keskeinen toimija, jossa on oltava rohkeutta ja uudistumisintoa, hän lisää.
Pirkanmaan Osuuskauppa hakee tulevaisuuden avaimia räätälöidystä yhteistoiminnasta Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulun Synergoksen kanssa. Ne työstävät yhdessä tulevaisuuden strategiaa.
– Meidän on nuotitettava se, mitä maailman iso muutos tarkoittaa konkreettisesti tämänhetkisessä kaupan arvokeskustelussa sekä kauppaan kohdistuviassa odotuksissa, Mäki-Ullakko pohtii.
– Avainkysymys jokaisessa yrityksessä on, miten räjähdysmäisesti muuttuvassa maailmassa selviytyy elinvoimaisena. Esimerkiksi turvallista toimintaympäristöä ei luoda pelkästään leikkaamalla yleiskustannuksia. Käsissä on tuntuvasti isompi pähkinänkuori pureskeltavaksi.
Mäki-Ullakko sanoo, että ongelmat ja haasteet vaativat johdolta hyvin paljon.
– Kyky ja halu oppia uutta on ykkösvaade.
Toimitusjohtaja kokee, että kokopäivätoiminen uuden ideoiminen ja oivallusten toteuttaminen arjessa merkitsevät tuhtia elämänkoulun käymistä. Nopeastikin työntekijät suorittavat ikään kuin MBA-tutkinnon.
Mäki-Ullakko tietää, että nyt jos koskaan on käyttöä ikiaikaiselle viisaudelle, jonka mukaan uuden oppimisen on oltava suurempi kuin kohdalla oleva muutos.
Vapaaehtoisesti uudistusten tielle
Pirkanmaan Osuuskaupan kapteeni pitää hyvin tärkeänä sitä, että kauppa on aktiivisesti ja omatoimisesti auraamassa uusia teitä tulevaisuuteen.
– Muutostarpeeseen on herättävä ja se on koettava mahdollisuudeksi, Timo Mäki-Ullakko toteaa.
– Esimerkiksi POK ei ole viisasten kivien etsinnässä liikkeellä kriisin pakottamana, hän korostaa.
Osuuskuntamies muistuttaa vanhasta viisaudesta, jonka mukaan menestyminen on yrityksen pahin vihollinen.
– Tällä tahdon viestittää sitä, ettei kukaan tarpeettomasti turvaudu esimerkiksi lomautuksiin tai irtisanomisiin. Tässä ajassa jos milloin on aistittava muutoksen tarpeet, hän pohtii.
Mäki-Ullakko huomauttaa, että kaupan tulevaisuus ei löydy vain nettikaupan avaamisesta. Hän lisää, että tällä hetkellä valtaosa nettikaupoista toimii raskaasti tappiollisesti.
– Meillä POK:ssa visio rakentuu hyvin pitkälle monikanavaisuuteen. Nettikauppa on yksi vaihtoehto palvella. Taitava toimija yhdistää palasia ja synnyttää uusia kombinaatioita, joista kuluttaja valitsee parhaiten itselleen sopivan toimintatavan.
– Olemme tekniikan hyödyntämisessä vasta alkumetreillä. Tulossa on vielä useita mullistuksia ja kaupan alan vallankumouksia.
Mäki-Ullakko on vakuuttunut siitä, että tutut myymälät säilyttävät asemansa.
– Ihminen haluaa hiplata tuotteita, hän perustelee.
Muun muassa Ylöjärven Prisma-hanke on edelleen ajankohtainen.
– Tutkimme kaikessa rauhassa niin Ylöjärvellä kuin muuallakin maakunnassa uusien kauppojen paikkoja. Tarve ei ole hävinnyt mihinkään, toimitusjohtaja teroittaa.
Asiakkaan valta ei pelota
Se, että asiakas on noussut ykkösvallan käyttäjäksi kaupan saralla, ei pelota kymmenet vuodet toimialalla työskennellyttä Timo Mäki-Ullakkoa.
Hän taustoittaa historiasta, että ensimmäisinä vallan turvin toimivat teollisuus sekä tavarantoimittajat.
– Kauppa oli aikanaan täysin niiden armoilla.
– Toisena eli 1990-luvun alussa vallan otti käsiinsä kauppa. Tämä konkretisoitui esimerkiksi ketjujen omina tuotemerkkeinä. Isännän ääni kuului kirkkaana valmistajien kanssa käydyissä ehtoneuvotteluissa, Mäki-Ullakko kuvailee.
Osuuskauppapomo kumartaa nyt nöyrästi asiakkaalle, joka on napannut ohjaspuikot sormiinsa.
– Se, miten kauan kaapin paikan näyttää kuluttaja, on täysin hämärän peitossa, Mäki-Ullakko toteaa.
Hänen mielestään tilanteesta tekee erityisen jännittävän, mielenkiintoisen ja haasteellisen se, että asiakkaan valtaan nivoutuu tiiviisti kansainvälisyys.
– Niin yksityinen kuluttaja kuin yrityskin voi ostaa mistä vain. Kauppa ei ole enää millään tavalla aikaan eikä paikkaan sidottu.
– Juuri globaalisuus ja kaupan toimijoiden kaikkivoipaisuus pakottavat siihen, että juttu on mietittävä kokonaan uudelleen. Suureen yleisöön purevat visiot ovat suorastaan kullanarvoisia, jotta kaupan toimijat säilyttävät asemansa sekä toimintakykynsä ja pääsevät eteenpäin. Tulevaisuus ei ole helppo, Mäki-Ullakko luonnehtii.
Kaupan ala- ja ylämäkiä kolmen viime vuosikymmenen aikana elänyt Mäki-Ullakko korostaa sitä, että yrityksellä on oltava ajan tasalla oleva toimintasuunnitelma, joka viitoittaa tulevaisuuden reitit.
– Vaikka elämä on erittäin hektistä, on rohjettava kurkottaa viiden vuoden päähän. Nyt ajatustyö on tuiki tärkeää. Esimerkiksi meillä Pirkanmaan Osuuskaupassa käydään avointa ja vilkasta mielipiteiden vaihtoa tulevaisuuden mahdollisuuksista sekä haasteista.
Yleisasiakasta ei enää ole
Uudet tuulet ovat pyyhkäisseet kaupan ylitse siten, että yleiskaupat ovat hävinneet tyystin.
– Kauppa on erikoistunut erittäin voimakkaasti, ja trendi jatkuu tulevaisuudessakin. Pärjääminen edellyttää selkeää kohderyhmää, Timo Mäki-Ullakko uskoo.
Hänen mielestään kaupan toimijoiden haaste on löytää kuluttajien yksilöllisiä kiinnostuksen kohteita.
– Menestystarina voi syntyä mistä vain oivalluksesta, joka saa jonkin ihmisryhmän liikkeelle.
Hallintoneuvosto antaa kasvot osuuskaupalle
Viime vuonna 772 miljoonan euron suuruisen liikevaihdon takonut Pirkanmaan Osuuskauppa on maamme kolmanneksi suurin alueosuuskauppa HOK-Elannon sekä Hämeenmaan jälkeen.
Vahvassa iskukunnossa olevaa Pirkanmaan Osuuskauppaa johtava Timo Mäki-Ullakko tietää, että yrityksellä on oltava todellisia tekijöitä sekä vastuunkantajia.
– Koen, että vastuuni toimitusjohtajana on tavallista isompi, sillä meillä ei ole yksittäistä suurta omistajaa, joka päättää ja määrää, miten taloa viedään eteenpäin, hän pohtii.
Pirkanmaan Osuuskaupalla on 170000 asiakasomistajaa.
– 24-jäsenisellä hallintoneuvostolla on suuri merkitys, koska se antaa toiminnallemme kasvot. Kehittämistyö haastaa juuri hallintoneuvostolaisia, Mäki-Ullakko toteaa.
Fokus ruoassa
Pirkanmaan Osuuskaupan fokus on sataprosenttisesti ruoassa.
Timo Mäki-Ullakko korostaa, että kaikki muut toiminnot tukevat polttopisteessä suuhun pantavaa.
– Valtaosa myynnistämme kertyy nimenomaan elintarvikkeista.
– Esimerkiksi ABC-Teivo-liikennemyymälän pääjuttu on ruoka niin sen ravintoloissa kuin Salessakin. Bensan myymme muun tarjonnan lomassa.
– Samalla tavalla Prisma-tavaratalomme keskittyvät ruokaan, mutta niissä myydään kaikkea sitä, mitä ihminen arjessaan tarvitsee.
Toimitusjohtaja kiteyttää, että Pirkanmaan Osuuskaupan toiminta-ajatus kumpuaa edullisen ruokakorin mahdollistamisesta.
– Pääajatuksemme ei ole kerätä rahaa jemmaan, hän täydentää.
Vauhdikas vuosikymmen
Timo Mäki-Ullakolla on ollut erittäin vauhdikas vuosikymmen pirkanmaalaisessa alueosuuskaupassa.
Hän tuli talousjohtajaksi Pirkanmaan Osuuskauppaan vuonna 2001 ja kohosi toimitusjohtajaksi vuonna 2007.
Mäki-Ullakko paiski hommia kahden hyvin erilaisen mutta vahvan toimitusjohtajan kanssa POK:ssa. Hänen mielestään juureva Esko Kuusela ja innovatiivinen Ulla-Maija Tolonen rakensivat kestävän pohjan alueosuuskaupan eteenpäin menolle.
– Yrityksellämme on ollut sama tavoite jo vuosikymmenien ajan. Toimintakulttuuriamme on leimannut päämäärätietoisuus.
Sukset ovat luistaneet hyvin.
– Vuonna 2001 meidän myyntimme oli noin 250 miljoonaa, ja palkkalistoillamme oli liki 800 työntekijää. Esimiehiä oli 45.
Vettä on virrannut vuolaasti Tammerkoskessa, kun osuuskauppa on paisunut kuin leipätaikina.
– Tänä vuonna myyntimme rikkoo historiallisen miljardin euron rajapyykin. Henkilökuntaa on 3 000 ihmisen verran. Esimiesten määrä on kivunnut 150:een, Mäki-Ullakko kertoo.
– Vahvat tunnusluvut eivät ole valtava yllätys. Ne konkretisoivat monella rintamalla tehdyn työn.
Toimitusjohtajan mielestä osuuskaupan missio toteutuu, ja se antaa merkityksen niin henkilökunnalle kuin asiakkaillekin.
– Meillä vallitsee myönteinen fiilis.
Isot luvut arkea vuosikymmenet
Timo Mäki-Ullakko ei säikähdä suuria lukuja.
– Suureet oppii mieltämään ja niiden taakse kätkeytyvät yksityiskohdat hahmottamaan, hän sanoo.
50-vuotisetapillaan osuuskuntakärpäsen puraisema ammattilainen kiittää monipuolista ja haasteellista työrupeamaansa SOK-ryhmässä.
– Minusta tuli ensimmäisen kerran toimitusjohtajan varamies, kun olin 30-vuotias. Tuolloin työskentelin talousjohtajana Osuuskauppa Hämeenmaassa, jonka reviiriä ovat Kanta- ja Päijät-Häme.
– Hyötynsä on ollut siitä, että Hämeenmaa oli tuolloin kriisiyritys.
Aate ei ruostu
– Osuuskunta-aate elää ja voi hyvin Pirkanmaan Osuuskaupassa, Timo Mäki-Ullakko vakuuttaa.
Hänen mielestään POK ei voi ponnistaa muulta pohjalta.
– Alueosuuskaupasta vastaavien henkilöiden tehtävä on pitää esillä perinteistä arvomaailmaa ja muistuttaa, mitä osuuskauppa-aate arjessa tarkoittaa. Kaikki toiminnot pohjautuvat vuosisadassa koetelluille perusperiaatteille, toimitusjohtaja arvottaa.
Hän korostaa sitä, että alkuperäistä osuustoiminnan ideaa ei ruoste raiskaa eikä koi nakerra.
Mäki-Ullakko muistuttaa, ettei yrityksen olemassaolo ole itsetarkoitus.
– Jokaisen pirkanmaanosuuskauppalaisen on kysyttävä itseltään, kykenemmekö tuottamaan kilpailukykyisiä etuja omistaja-asiakkaillemme. Niin kauan kuin vastaus on myönteinen, lunastamme olemassaolomme, hän linjaa.
Toimitusjohtaja miettii, että osuuskaupan syntyhetkistä maailma on muuttunut erittäin rajusti.
– Sata vuotta sitten kaupoissa oli hyvin vähän tavaroita, ja ne olivat erittäin kalliita.
– Nyt elämme todellisen runsauden kanssa. Tuotteita on yltä kyllin, ja hinnat ovat alhaiset.
Mäki-Ullakon mielestä jokapäiväisen kaupan arkea on, että tarjonta on osattava rakentaa asiakkaiden odotuksien mukaiseksi. Pärjääminen pohjaa oikea-oppisesti koottuun valikoimaan.
– Hintakriteeri ei ole hävinnyt minnekään. Kassakone kilisee, kun hinnoittelu on kilpailukykyinen.
Mäki-Ullakko kiittää, että SOK-ryhmä on valtakunnallisesti onnistunut perushaasteissaan.