Teivon Kriterium- ja Toto75-päivä käynnistyi lauantaina jo puolilta päivin. Istumakatsomossa pidettiin Hevosakatemia – yleisluontoinen keskustelutilaisuus raviurheilusta. Keskustelijoiksi oli kutsuttu suomalaisen raviurheilun eturivin tekijöitä: Markku Nieminen, Jorma Kontio ja Pekka Korpi.
Moni ravijännäri suuntasi Teivoon lauantaina jo puolilta päivin, koska osallistuminen Hevosakatemiaan takasi samalla ilmaisen sisäänpääsyyn Kriteriumiin.
Noin puolitoistatuntinen keskustelu sisälsi mielenkiintoisia näkökulmia raviurheiluun. Aluksi tilaisuuden toinen juontaja, Hevosurheilu-lehden päätoimittaja Jussi Lähde laittoi raviammattilaiset kehumaan toisiaan.
Ensimmäisenä vuorossa oli Markku Nieminen. Hän sai arvioida huippuohjastaja Jorma Kontiota.
– Jomppe on maalitikulla usein ensimmäisenä. Hänellä on valtava hevosmiestaito. Mies osaa lukea sekä ajettavia hevosiaan että kilpakumppaneiden ajokkeja. Olen joskus kiertänyt Jompen kanssa maailmaa. En voi ymmärtää, kuinka hän voi muistaa niin paljon hevosten juoksuja. Itselläni on vaikeuksia muistaa edes kaikkia omien hevosteni juoksuja, Nieminen summasi kollegaansa.
Seuraavaksi Jorma Kontio sai vastata kysymykseen, mikä tekee Pekka Korvesta niin hyvän hevoskasvattajan.
– Hän on pitkän linjan hevosmies. Luja hevosmiestaito on tullut Pekalle syntymälahjaksi. Sukujen tutkiminen on myös yksi hänen erityislahjakkuuksistaan.
Pekka Korven tehtävänä oli puolestaan kertoa, miksi Markku Nieminen on niin äärettömän osaava valmentaja.
– Markku on ollut jo vuosia Suomen valmentajamarkkinoilla kova kanto kaskessa. Meillä kaikilla on tietysti luja palo tähän raviurheiluun, Korpi vastasi.
Halu kilpailemiseen on synnynnäistä
Ravikilpailussa nähdään eritasoisia kilpailusuorituksia. Osa hevosista tekee jatkuvasti hyvää jälkeä. Toki menestyneilläkin hevosilla on välillä huonoja päiviä. Joka tapauksessa menestyminen on menestyjän merkki.
– Hevosella pitää olla oma halu kilpailemiseen. Se on synnynnäistä. Ihminen ei pysty sitä tekemään. Taitavalla valmentamisella voi tietysti rakentaa hevosta niin, että kunto on huipussaan eikä hevonen väsy kilparadalle.
– Mutta tosiasia vain on, että kisat ovat yleensä kovia. Sinne yleensä väsyy. Oma halu kilpailemiseen on merkityksellistä, Nieminen analysoi.
Valmentajat pystyvät antamaan arvioita hevosten pärjäämismahdollisuuksista, mutta hekään eivät varmuudella tiedä ravureiden urakehityksiä.
– Näistä asioista on helppo puhua jälkeenpäin. Hyvä esimerkki on kaikkien tuntema Passionate Kemp. Tamma meni meillä joukon jatkona, ja mietin, että mitähän tästä tulee.
– Huippumenijään liittyy myös hauska tarina. Olin talvilomalla ja sanoin pitkäaikaiselle työntekijälleni Klaus Sinkkoselle, että käy ajamassa koelähtö Passionate Kempillä, koska se ei kulje kuin 23-vauhteja. Klasu sanoi minulle, ettei sen kunto mene ohi. Lopulta se keräsi urallaan 1,6 miljoonaa euroa, Nieminen muisteli.
Jenkkikärryt puntarissa
Kokenut keskustelijakaarti otti kantaa myös ravivarusteisiin. Yksi tämän hetken kuumimmista puheenaiheista on jenkkikärryt, jotka mahdollistavat ohjastajalle voimakkaan takakenon ohjastustilanteissa. Pitkän linjan ammattilaiset eivät näe jenkkikärryissä mitään erityistä hohdokkuutta.
– En ole oikein mieltynyt jenkkikärryihin. Ne eivät sovi minun ajotyyliini. Olen tottunut ajamaan lähellä hevosta, jolloin hevosta on myös helpompi hallita. Mielestäni jenkkikärryt vaativat todella kiltin ajokin. Vaikeille hevosille niiden sopivuus on kyseenalaista, Jorma Kontio analysoi.
Markku Nieminen kokee, että itse urheilija eli ravihevonen unohtuu kokonaan jenkkikärrykeskustelussa.
– Nyt tuntuu, että jenkkikärryistä on tehty elämää suurempi kysymys. Varsinainen työkalu puuttuu välistä. Haluaisin tietää, mikä on jenkkikärryjen juttu, Nieminen ihmetteli.
– Minulle on sanottu, että Amerikan vaunut työntävät hevosen maaliin. Mielestäni olemme kaikki sen verran ahkeria, että saamme työnnettyä hevoset maaliin, hän jatkoi.
Pekka Korven mielestä jenkkikärryt saattavat joskus yllyttää hevosen liian kovaan alkuvauhtiin.
– Jomppe ajoi yhdellä meidän tallimme hevosella Kriteriumin karsinnoissa jenkkikärryillä. Tuo ravuri sortui kuitenkin ylikovaan alkuvauhtiin eikä jaksanut taistella kunnolla maaliin asti.