Syksy on tullut, ja talvi on ovella. Hevoset ovat palanneet kesälaitumilta ja ihmiset kesälomilta. Tämä tietää yhä useampia hevosen ja ihmisen kohtaamisia liikenteessä. Kohtaamisen sujuminen ongelmitta on kiinni ihmisen päätöksistä. Hevonen reagoi siihen, mitä vastaantulija tai ohittaja tekee.
– Ihminen tuottaa omalla käytöksellään hevoselle positiivisia tai negatiivisia kokemuksia, jotka hevonen muistaa myöhemmin samankaltaisissa tilanteissa, hevosella usein liikenteen seassa kulkeva ylöjärveläinen Pia Hakala sanoo.
Pääosin hevosihmiset kulkevat ratsain, kärryillä tai hevosta taluttaen maastossa, mutta siirtymät Ylöjärven maastoreiteille kulkevat osittain myös autoteitä pitkin.
– Tietysti jotkut ovat sitä mieltä, että hevoset eivät kuulu liikenteeseen, mutta välillä meidän on pakko kulkea teitä pitkin, Hakala toteaa.
Hän toivoo tiellä liikkujien ymmärtävän, että eläin, edes hevonen, ei ole kone vaan vaistojensa varassa elävä olento.
– Esimerkiksi autotien varrella pelon aihe voi olla viereisessä ojassa. Sitä pelästyessään hevonen voi hypätä suoraan auton eteen, koska vaistot vievät eläintä.
Hakalan mukaan ihminen ei aina pysty vaikuttamaan hevosen ajattelutapaan.
– Toki ihminen on hevosen johtaja, ja hevosen tulisi luottaa ratsastajaansa tai ohjaajaansa, mutta aina se ei vain mene niin. Koulutetut hevoset ovat viisaita, mutta hevonen muistaa jo yhdenkin huonon kokemuksen vielä vuosien päästä.
Kolarissa tulee pahaa jälkeä
Kannattaa myös muistaa, että hevosen näkökenttä on rajallinen. Lisäksi hevonen ei näe värejä, vaan ainoastaan hahmoja.
– Hevonen on tavallaan saalistettava eläin, ja kaikki oudot asiat voivat olla sen mielestä saalistajia, Hakala muistuttaa.
Autoilijan on syytä tiedostaa myös hevosen suuri koko. Jos hevonen löytyy auton nokkapelliltä, on todennäköisesti tapahtunut hirvikolaria suurempi onnettomuus.
Pahimmassa tapauksessa kolarissa menetetään ihmishenkiä sekä auton sisältä että hevosen päältä.
Pia Hakala toivoo, että hevoselle ymmärrettäisiin antaa hyviä liikennekokemuksia, jolloin vaaratilanteet vähentyisivät.
Ylöjärvellä tilanteeseen pitäisi suhtautua vielä vakavammin kuin useimmilla muilla paikkakunnilla.
– Ylöjärvi on hevoskaupunki, ja toivomme, että rinnakkaiselo hevosten ja muilla tiellä liikkujien välillä olisi mahdollisimman turvallista. Ei kukaan halua tahallaan olla haitaksi kenellekään, Hakala sanoo.