Riitta Iiposen mieli on haikea. Seitsemän vuotta sitten nainen oli perustamassa Ylöjärvelle Sampo Pankkia, ja nyt on tullut aika heittää tutulle konttorille jäähyväiset.
Tanskalaisen emoyhtiönsä Danske Bankin nimen vuonna 2012 saanut pankkitoimisto Kuruntien ja Lähdevainiontien risteyksessä on ollut tärkeä asiointipaikka monelle ylöjärveläiselle. Jatkossa täkäläiset Dansken asiakkaat saavat henkilökohtaista palvelua Tampereella ja internetissä.
– Toimintatavat pankkialalla ovat muuttuneet viime vuosina valtavasti. Konttoreiden sulkeminen tulee varmasti olemaan luonteva suunta jatkossakin, Iiponen miettii.
Ylöjärven konttorin lisäksi Danske Bank sulki viime viikolla toimipisteensä myös naapurikaupungissa Nokialla. Syynä ovat yhtiön alkuvuonna käymät yt-neuvottelut, joiden tuloksena kahden kehyskaupungin työvoima päätettiin keskittää Tampereelle. Muualla Suomessa konttoriverkostoa karsittiin paikka paikoin vielä Pirkanmaatakin enemmän.
– Ylöjärvellä meillä on ollut yhteensä kuusi työntekijää, mikä on aika normaali määrä tämänkokoiselle konttorille. Yhtään irtisanomista ei onneksi tarvinnut tehdä. Suurin osa väestä siirtyy luontevasti töihin Tampereelle, Riitta Iiponen kertoo.
Kotimaisen pankkialan kokenut konkari korostaa, ettei Ylöjärven konttoria pantu kiinni sen tuottaman tuloksen vuoksi. Iiposen mukaan puutarhakaupungissa saavutettiin kaikki ne tavoitteet, joita Dansken edeltäjä Sampo lähti sieltä viime vuosikymmenellä hakemaan.
– Konttorimme on menestynyt koko muuhun Sisä-Suomen alueeseen nähden erittäin hyvin. Lyhyesti sanottuna viivan alle on aina jäänyt positiivinen tulos, pankinjohtaja vakuuttaa.
– Osaavalle henkilökunnalle kuuluu konttorin hyvästä menestyksestä iso kiitos. Ja tutuiksi tulleille ylöjärveläisille asiakkaille tietysti myös, hän jatkaa.
Asiointi siirtynyt verkkoon
Tämän päivän pankkitoimintaa ei Iiposen mielestä voi verrata siihen, mitä se oli vaikkapa 20 vuotta takaperin. Tietoliikenneyhteyksien räjähdysmäisen yleistymisen ja tekniikan kehittymisen myötä toimintatavat ovat menneet uusiksi palvelutiskin molemmin puolin.
– Olen itse ollut alalla 28 vuotta, ja sinä aikana asiat ovat muuttuneet aivan valtavasti. Kun aikoinani aloitin, pankeilla ei ollut konttoreissaan edes tietokoneita, Iiponen naurahtaa.
– Nykyään alan ammattilaisten pitää osata paljon enemmän asioita kuin ennen. Nuoret ja lapsiperheet hoitavat pankkiasioitaan pitkälti netissä, joten sille puolelle täytyy satsata koko ajan enemmän, hän tiivistää.
Virtuaalimaailmaan siirtymisessä on kuitenkin haasteensa. Keskimääräisen suomalaisen tietämys rahamaailman kiemuroista ei välttämättä ole kovin korkea, ja ammattilaisen apu on siksi usein tarpeen. Danske Bank yrittää vastata tähän huutoon muun muassa niin sanotuilla verkkotapaamisilla.
– Niissä asiakkaaseen ollaan yhteydessä yhtä aikaa puhelimitse ja verkkoyhteyden välityksellä. Asiointi hoituu ajanvarauksella, aivan kuten perinteisissä konttoritapaamisissakin, Iiponen mainostaa.
Paikan päälle fyysisiin konttoreihin vaivautuu Iiposen mukaan enää sangen pieni osa pankkien asiakkaista. Esimerkiksi Dansken Ylöjärven konttorin kävijämäärät laskivat sen viimeisinä toimintavuosina tasaiseen tahtiin.
– Perinteiset asiakastapaamiset ovat enää aika marginaalinen ilmiö. Meillä verkkotapaamiset ovat ohittaneet kasvotusten käytävät palvelutilanteet jopa asiakastyytyväisyyskyselyissä.
”Eihän tämä hyvältä tunnu”
Lopullisesti Ylöjärven Danske Bank sulki ovensa viime viikon perjantaina. Konttorin vihonviimeisiä asiakkaita oli Maarit Auvinen, joka kävi viemässä tiskille šekin.
– Tätä asiaa ei tietääkseni voi hoitaa vielä netissä, nainen hymyilee Ylöjärven Uutisille.
Tieto tutun konttorin sulkeutumisesta oli tavoittanut Auvisen jo hyvissä ajoin. Danske Bank tiedotti Pirkanmaan alueen uudelleenjärjestelyistään julkisuuteen jo toukokuun lopulla.
– Eihän tämä tietenkään hyvältä tunnu. Perheemme on ollut Sammon asiakas jo pitkään, ja tämä konttori on ollut ensimmäinen, jossa olemme saaneet todella henkilökohtaista asiakaspalvelua, Auvinen harmittelee.
Kolme vuotta sitten ylöjärveläistynyt nainen kertoo hoitavansa kasvotusten muun muassa tilien avaamiset ja sulkemiset. Pankkia hän ei muutoksen vuoksi aio vaihtaa, vaikka jatkossa samat palvelut täytyykin hakea Tampereen Hämeenkadulta.
– Käyn töissä Tampereella, joten konttorilla käyminen ei vaikeudu mitenkään olennaisesti. Mutta koen pankkipalvelut sellaiseksi asiaksi, joka olisi luonnollista hoitaa omalla paikkakunnalla, Auvinen harmittelee.
Samoilla linjoilla on tamperelainen Erkki Anttonen. Suuren määrän käteistä Ylöjärvellä nostanut eläkeläinen muistuttaa, että henkilökohtainen kontakti toiseen ihmiseen on tärkeää kenelle tahansa.
Vaikka Danske Bank on viime aikoina satsannut voimakkaasti muun muassa mobiilisovellustensa kehittämiseen, ei sähköisiä ratkaisuja voi Anttosen mielestä verrata tiskin takaa saatavaan palveluun.
– Varsinkin yksinäisille ihmisille pankin konttorissa asioiminen voi olla koko viikon kohokohta, hän miettii.