Pienet tavarat, suuri suru

Askartelijat ja pienten lahjatavaroiden ystävät järkyttyivät pari viikkoa sitten, kun tieto Tiimari-myymäläketjun konkurssista levisi kulovalkean tavoin ympäri Suomea. Maallikon silmään kaikin puolin vakaalta vaikuttanut yhtiö oli kärsinyt niin raskaita tappioita, ettei uppoavaa laivaa voitu enää pelastaa.
Uutinen tuntui vahvasti myös Ylöjärvellä, jossa Tiimarin palveluihin oli totuttu luottamaan jo vuosikymmenten ajan. Viime vuosina valkovihreällä yhtiöllä on ollut suosittu myymälä Kauppakeskus Elossa.
– Tällä kertaa ostin esimerkiksi kalenterin, muistikirjan ja väriliituja, Ylöjärven Tiimarissa viime viikolla asioinut Merja Lammi esittelee. Konkurssiin ajautuneen perinteikkään myymäläketjun kohtalo oli pientä tavaraa tiuhaan ostavalle Lammille yllätys.
– Tällä kertaa ostin esimerkiksi kalenterin, muistikirjan ja väriliituja, Ylöjärven Tiimarissa viime viikolla asioinut Merja Lammi esittelee. Konkurssiin ajautuneen perinteikkään myymäläketjun kohtalo oli pientä tavaraa tiuhaan ostavalle Lammille yllätys.

– Oli se surullista, kun konkurssista kuulin, Elon Tiimarissa viime viikolla asioinut Merja Lammi huokasi kauppareissunsa päätteeksi.
Viime vuosikymmenellä Ylöjärvelle muuttanut Lammi kuvailee liki 40-vuotiasta kauppabrändiä merkittäväksi osaksi tähänastista elämäänsä. Vuosikymmenten mittaan Tiimari on ollut naiselle tärkä ostospaikka ja edustanut olemassaolollaan tietynlaista pysyvyyttä.
– Olen kotoisin Savon suunnalta, ja siellä kiersi lapsuudessani jopa Tiimarin oma myymäläauto. Askartelutarvikkeita ja muuta pientä näistä kaupoista on tullut aina ostettua. Hinta-laatusuhde on ollut ylivoimainen, kanta-asiakkaaksi tunnustautuva Lammi kertoo.
Samoilla linjoilla on ylöjärveläinen Susanna Korpela. Kahden pienen poikansa kanssa Eloon saapunut äiti ei ymmärrä, miten ihmeessä Tiimarin kaltainen yhtiö on voinut ajautua tiensä päähän.
– Aina kun olen Ylöjärven Tiimarissa käynyt, asiakkaita on näyttänyt riittävän. Ehkä yritys on sitten koettanut laajentua liikaa. En osaa sanoa, Korpela pohtii.

”Monet itkut on itketty”

Ylöjärven Tiimarista konkurssia ei haluta kommentoida julkisuuteen millään tavalla. Yhtiön valtakunnallisena pääluottamusmiehenä työskentelevälle Sinikka Ahomäelle se ei ole yllätys.
– Tämä on ollut henkilöstölle todella kipeä asia. Suru-uutisesta lähtien olen ollut puhelimessa työntekijöiden kanssa melkein aamusta iltaan. Monet itkut on itketty, sen voin sanoa, tamperelainen Ahomäki toteaa Ylöjärven Uutisille.
Konkurssiin liittyviä lausuntoja aiemmin muun muassa STT:lle ja maamme molemmille iltapäivälehdille antanut Ahomäki kertoo tuntevansa Kauppakeskus Elon Tiimarin kohtuullisen hyvin. Hän kun sattuu itse asumaan aivan Ylöjärven rajan tuntumassa.
Eniten mielipahaa tiimarilaisille on Ahomäen mukaan aiheuttanut jatkuva odottelu ja epävarmuus tulevasta.
– Kaikkien meidän työsopimukset on irtisanottu, ja olemme töissä irtisanomisajan puitteissa. Muuta emme tiedä varmaksi. Tällä hetkellä konkurssipesä yrittää ensisijaisesti turvata palkanmaksumme, hän selvittää.
Turun Sanomien ja Etelä-Suomen Sanomien taannoin julkaisemat Tiimari-uutiset Ahomäki leimaa yksiselitteisesti virheellisiksi. Vaikka lehdet väittivät yhtiön myymälöiden pysyvän auki vuoden loppuun saakka, ei siitä ole todellisuudessa mitään takeita.
Muutoksen kourissa painiskelevien Tiimareiden kohtalo – olipa se sitten tuho tai uuden omistajan haltuun siirtyminen – selviää lopullisesti lähiviikkojen aikana. Sitä ennen asiaa on Ahomäen mukaan syytä olla tivaamatta.
– Toki asiakaspalvelu kuuluu tiimarilaisten työnkuvaan, mutta toivoisin asiakkailta jatkossa edes vähän hienotunteisuutta. Ei ole korrektia mennä kysymään työntekijöiltä, milloin alennusmyynnit alkavat tai kuinka kauan työt vielä jatkuvat. Kukaan ei osaa näihin asioihin vastata, pääluottamusmies painottaa.

Kauppakeskus Elo pitää jäitä hatussa

Tiimarilla on ollut myymälä Kauppakeskus Elossa sen valmistumisesta lähtien. Mikäli ketjun toiminta lakkaa, 300 neliön liikehuoneisto jää tyhjilleen.
Tiimarilla on ollut myymälä Kauppakeskus Elossa sen valmistumisesta lähtien. Mikäli ketjun toiminta lakkaa, 300 neliön liikehuoneisto jää tyhjilleen.

Tiimarin virallisen tiedotteen mukaan sen konkurssi johtuu yksinkertaisesti erittäin raskaista tappioista. Tammi–kesäkuussa yhtiö teki 22 miljoonan euron liikevaihdolla lähes 13 miljoonan euron miinusmerkkisen tuloksen. Lisäksi Tiimarilla oli niskassaan suuret velat muun muassa Nordealle.
Suomen lisäksi Baltian maissa toimivan yrityksen toimitusjohtaja Niila Rajala on julkisuudessa todennut, ettei Tiimaria olisi pelastanut enää yrityssaneerauskaan. Niinpä ainoaksi vaihtoehdoksi jäi pörssiyhtiöille sangen harvinainen konkurssi.
Kauppakeskus Elossa Tiimari on toiminut ostoskeitaan ensimmäisistä päivistä lähtien. Kauppakeskusta hallinnoivan Sponda Oy:n kauppakeskuspäällikön Timo Matinlompolon mukaan valkovihreän yhtiön jättämä lovi Ylöjärvelle on suuri.
– Askartelu- ja konttoritarvikkeita myyviä liikkeitä ei kaupungissa paljon ole. Ja ison brändin lähteminen on ikävä juttu koko Ylöjärven imagolle, Matinlompolo pyörittelee.
Tällä hetkellä Kauppakeskus Elon vuokrauspinta-alasta on tyhjänä noin yksi kymmenes. Tiimarin mahdollinen häipyminen hyvältä kauppapaikalta ei Matinlompoloa kuitenkaan huoleta.
– Katsotaan nyt rauhassa, miten yhtiölle lopulta käy. Emme ole ehtineet tehdä vielä mitään erityisiä toimenpiteitä, koska konkurssiuutisesta on niin kovin lyhyt aika, mies kertoo.
– Sen voin kuitenkin sanoa, että olimme jo solmimassa uutta vuokrasopimusta Tiimarin kanssa. Nyt se työ on jäissä, hän lisää.