Viittojen rikkominen aiheuttaa ison ja vakavan ongelman

Aurausviittojen rikkominen kismittää kovasti Ylöjärven kaupungin uutta tiemestaria Jari Koskista.
Viime viikolla työnsä aloittanut Koskinen vetoaa lasten vanhempiin, jotta he opastaisivat jälkikasvuaan viittojen puuttumisesta aiheutuvista vaaroista.
– Tosiasia on, että ongelmat ovat yleisiä juuri koulujen läheisyydessä, hän tarkentaa.
Jari Koskinen on Ylöjärven kaupungin uusi tiemestari. Hän aikoo tutustua pikavauhtia kaikkiin kaupungin ylläpitämiin liikenneväyliin.
Jari Koskinen on Ylöjärven kaupungin uusi tiemestari. Hän aikoo tutustua pikavauhtia kaikkiin kaupungin ylläpitämiin liikenneväyliin.

Ylöjärven kaupungin hoidossa on varsin suuri määrä erilaisia teitä.
Tiemestarin vastuulla on noin 170 kilometriä kaavateitä, 50 kilometriä kevyen liikenteen väyliä ja 70 kilometriä yksityisteitä.
Jari Koskinen käy ripeässä tahdissa kaikki kaupungin kulkuväylät lävitse, jotta hän henkilökohtaisesti oppii tuntemaan teiden kunnon.
– Ylöjärven kaupunki tarjoaa teidensä puolesta erittäin mielenkiintoisen haasteen. Täällä on määrällisesti varsin paljon teitä, ja kasvukaupunki rakentaa niitä koko ajan lisää, hän luonnehtii.
Vasta pestinsä aloittanut tiemestari iloitsee siitä, että Ylöjärven kaupunki on investoinut uuteen tiehöylään.
– Tämän mittaluokan hankinnat ovat varsin harvinaisia näinä aikoina, Koskinen sanoo.
Hän on tutustunut kaupungin tienpitokalustoon ja pitää sitä kautta linjan hyvänä.
– Silmiinpistävää on, että kaikista koneista ja ajokeista on pidetty hyvää huolta.

Paluu julkiselle puolelle

Uudella tiemestarilla on varsin vankka kokemus alastaan.
Jari Koskinen on ollut seitsemän vuotta Tampereen kaupungin palveluksessa ja kuusi vuotta yksityisellä sektorilla.
– Niillä on selkeät erot, hän toteaa.
Koskinen on vakuuttunut, että yksityispuolella arkea oleva tarkka kustannusten seuraaminen rantautuu myös julkiselle sektorille.
– Takavuosina erot olivat räikeät.
Koskinen suhtautuu luottavaisin mielin Ylöjärven kaupungin tahtoon satsata teidensä ylläpitoon.

Vuorovaikutus tervetullutta

Suuri yleisö voi joskus olla hyvinkin tulisieluinen tieasioiden  vuoksi.
Jari Koskinen korostaa, että pitkä työrupeama on opettanut suhtautumaan palautteeseen jalat maassa.
– Uran alkutaipaleella ärhäköitä viestejä mietti iltaisin ja öisinkin. Onneksi tappouhkauksilta olen välttynyt.
Tiemestari tietää, että talvi aiheuttaa tienpidolle haasteensa, ja lumesta yllättyvät ihmiset reagoivat voimakkaastikin.
– Tiestöstä huolehtivat ja vastaavat toimivat erittäin tarkkojen ohjeiden sekä sääntöjen mukaan.
– Yleisin kritiikki koskee talvisin aura-autojen synnyttämiä lumivalleja tonttien liittymien ja pihaan johtavien väylien sekä postilaatikoiden kohdilla. Moni vaatii, että lumen jälkeensä jättänyt saisi korjata jälkensä. Useasti kuulemme, etteihän koukkaaminen kestä kauan. Vaatijat unohtavat, että samaa palvelua odottavia on pitkä jono.
– Laki on yksiselitteinen tässäkin asiassa. Lumen poistaminen ei kuulu kunnossapidolle.
Jari Koskinen muistuttaa, että suuri yleisö voi olla tärkeässäkin roolissa havaintojen ilmoittamisen suhteen.
– Jos kaupungin tienpitäjät eivät havaitse esimerkiksi tien pintaan syntyviä reikiä tai pintarikkoja, ne on tärkeää saattaa tietoomme, hän kannustaa.
– Sama koskee sammuneita katuvaloja

Yleisilme kertoo kaiken

Jari Koskinen sanoo, että yleisilme kertoo kaiken kulkuväylien kunnosta.
– Asiat ovat hyvin, kun tie on siistissä kunnossa. Liikennemerkit ja opasteet ovat suorassa ja puhtaina. Yleisnäkymä on avara eli esimerkiksi pensaat ja puut eivät peitä näkymää, hän tarkentaa.
Tiemestarin mukaan liikennemerkkien sotkeminen on yleistynyt.
– Valitettavan usein töhrityt liikennemerkit löytyvät nuorten suosimien reittien varsilta eli koulujen läheisyydestä.
Koskinen huomauttaa, että liikennemerkkien putsaaminen on työlästä ja kallista puuhaa.
Hän muistuttaakin koteja valaisemaan lapsia riskeistä, joita muun muassa liikennemerkkien kaataminen ja rikkominen aiheuttavat.

Viitoilla ei harjoitella keihäänheittoa

Aurausviittojen turmeleminen voi koitua suureksi tuhoksi.
– Jos asianmukaiset merkit puuttuvat tien varresta, auraaja voi avata uran väärään paikkaan. Jos paikalla sattuu kaiken lisäksi olemaan syviä ojia, seuraukset ovat vielä surullisempia, Jari Koskinen heristää varoittavaa sormea.
Tiemestari sanoo, että aurausviittojen turmeleminen on käynyt vuosi vuodelta tuhoisammaksi.
– Aurausviittoihin kajoaminen on suuruusluokaltaan iso ongelma. Valitettavan usein niihin on käyty käsiksi juuri opinahjojen läheisyydessä. Keihäänheittoa on varmasti hyvä harjoitella, mutta viitat ovat siihen väärä väline.

Talvi ei yllätä tiemestaria

Tiedotusvälineet kertovat tuon tuostakin, miten ensilumi ja talvi yllättävät teiden käyttäjät.
– Minä en ylläty tiet tukkivasta lumesta enkä pakkasten aiheuttamista pääkallokeleistä, Jari Koskinen vakuuttaa.
Hänen mukaansa Ylöjärven kaupunkikin on aloittanut jo auraus- ja hiekkakaluston valjastamisen käyttöä varten.
– Hiekkahalliin ajetaan parhaillaan sepeliä.
Tiemestari painottaa, että kaikkien teiden käyttäjien olisi syytä muistaa ammattilaiset, jotka tekevät yhteiskunnallisesti merkittävää työtä, kun he huolehtivat ajoradoista.
– Arkinen hyvä neuvo on, että työkoneita lähestyttäisiin riittävän matalla nopeudella. Esimerkiksi autoilijat eivät saisi ajaa liian lähellä.