Halvat hinnat ovat houkutelleet matkustajia odotettuun malliin

Onnibusilta peukkua Ylöjärvelle

Suomen ensimmäisen halpabussiyhtiön Onnibusin toimitusjohtaja Pekka Möttö kertoo olevansa tyytyväinen yrityksensä toimintaan Ylöjärvellä. Joulukuussa suosittua Tampere–Helsinki-linjaansa luoteiseen kasvukaupunkiin jatkanut yhtiö nähtäneen kauppakeskus Elon vaiheilla jatkossakin.
– Olen siitä reitistä rehellisesti sanoen vähän kuulopuheiden varassa, mutta varmasti linja tulee jatkumaan. Ylöjärvi–Tampere-välin meille aiheuttamat lisäkulut ovat niin pieniä, ettei sen lopettamisessa ole mitään syytä, Möttö kuvailee.
Jari Kestinen on ajanut halpabussiyhtiö Onnibusin linjoja jo vuoden ajan. Joulukuusta alkaen hän on kuljettanut matkustajia Tampereen kautta Helsinkiin myös ylöjärveläisen kauppakeskus Elon pihasta.

Jari Kestinen on ajanut halpabussiyhtiö Onnibusin linjoja jo vuoden ajan. Joulukuusta alkaen hän on kuljettanut matkustajia Tampereen kautta Helsinkiin myös ylöjärveläisen kauppakeskus Elon pihasta.

Tähän mennessä Ylöjärveltä on voinut hypätä harvinaisen edulliseen bussikyytiin 13 kertaa viikossa. Onnibusin vuoroja jo vuoden täysipäiväisesti ajaneen Jari Kestisen mukaan matkustajia voi lähteä parhaina päivinä kyytiin jopa 20.
– Se vaihtelee suuresti, esimerkiksi eilen sunnuntaina kyytiin ei noussut Ylöjärveltä ketään. Yhdestä kymmeneen asiakasta täältä yleensä lähtee jokaiselle vuorolle, hän ynnäilee Ylöjärven Uutisille.
Oma vaikutuksensa kyytiläisten määrään voi olla – erikoista kyllä – jopa säällä. Matkojen edullisuuden vuoksi ex tempore -matkustajien määrä Onnibusin vuoroilla on paljon suurempi kuin perinteisten suuryhtiöiden vastaavilla linjoilla.
Kauniina heinäkuisena maanantaina, jolloin haastattelu tehtiin, Kestisen kyytiin nousi vajaat kymmenen matkustajaa.
– Keskipäivän vuorot ajetaan tavallisesti näillä pikkubusseilla, mutta puoli kuudelta aamulla matkaan lähdetään isolla turistilinja-autolla. Muutaman kerran Helsinkiin on mennyt jopa kaksi 50-paikkaista peräkkäin, kokenut kuljettaja kertoo töittensä lomassa.
– Kyllä ihmiset ovat paljon kiitelleet sitä, että Ylöjärveltäkin on nyt päässyt halvalla etelään. Useimmat matkustajat menevät perille asti Helsinkiin, hän lisää.

Nettivaraukset hyvin yleisiä

Vaikka punavalkologolla varustetut bussit ovat ottaneet matkustajia Ylöjärveltä vasta puolisen vuotta, ne ovat näkyneet kaupungin teillä jo viime kesäkuusta. Paikallinen tilausliikenneyhtiö Atro Vuolle Oy ehti vastata Onnibusin Tampere–Helsinki-linjasta lähes seitsemän kuukautta, kunnes toiminta laajeni lopulta myös sen omaan kotikaupunkiin.
Toimitusjohtaja Anne Salosen mukaan aloite linjan jatkamisesta Ylöjärvelle tuli osin liikennöitsijältä itseltään.
– Hallimme ovat Ylöjärvellä, joten ajoimme matkan Tampereelle joka tapauksessa. Uusi järjestely ei aiheuttanut meille siten juuri minkäänlaisia muutoksia, Salonen kertoo.
Perustajansa Atro Vuolteen mukaan nimetty yritys on ollut tunnettu peluri pirkanmaalaisessa tilausliikenteessä jo vuosikymmenten ajan. Uudet tuulet halpabussibisneksessä on kuitenkin otettu ilolla vastaan.
– Kyllä linjan tulevaisuus Ylöjärvellä näyttää ihan hyvältä. Asiakkaita on riittänyt, etenkin näin kesäaikaan, Salonen sanoo.
Matkoista suuri osa varataan ennakkoon internetistä. Lähtöhinta yksisuuntaiselle kuljetukselle Helsinkiin on kolme euroa, mikä on liki kymmenen kertaa vähemmän kuin useimmilla muilla bussiyhtiöillä.
– Meidän oman aloitteemme lisäksi myös lähialueen asukkaat olivat toivoneet linjan jatkamista Ylöjärvelle. Kynnys lähteä pääkaupunkiin esimerkiksi Kurusta tai Viljakkalasta on nyt pienempi kuin ennen, Salonen hehkuttaa.

Oikeusjutuille ei heru ymmärrystä

Yhden seikan Anne Salonen myöntää tulleen Atro Vuolle Oy:lle yllätyksenä. Onnibusin laajasti uutisoidut taistelut hallinto-oikeudessa eivät mahdu vapaaseen markkinavetoiseen kilpailuun tottuneen toimitusjohtajan logiikkaan.
– On se vähän erikoista, että vanhat bussialan toimijat yrittävät estää vapaata kilpailua. Kaikki halpabussitoimintahan sataa viime kädessä kuitenkin kuluttajan pussiin, hän ihmettelee.
Yritystään oikeussalissa jo kyllästymiseen asti puolustaneen Pekka Mötön mukaan uuden toimijan on nykyisellään erittäin hankala murtautua Suomen joukkoliikennemarkkinoille. Muutos on hänen mukaansa kuitenkin tulossa lähivuosina, kun kannattavimmat reitit avautuvat taas kilpailulle.
– Jos me emme olisi tulleet markkinoille, mikään ei olisi muuttunut. Vanhat yhtiöt olivat jo jakaneet Suomen alueisiin, joilla ne saivat toimia rauhassa ilman paineita, Möttö julistaa.
– Meitä syytetään jatkuvan ja vakavan haitan aiheuttamisesta pitkäaikaisille bussitoimijoille. Minusta kyse on täysin normaalista kilpailusta, hän tuhahtaa.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?