Kulkiessa Kolarikorjaamo ja Automaalaamo Pekka Siltanen Oy:n ohitse Soppeenmäessä on pakko hidastaa vauhtia, koska ei ole varmaa, kertovatko silmät totuuden vai onko näössä jotakin vikaa?
Siltasen yrityksen pihamaalla seisoo sateenkaaren väreihin puettu pikkuruinen menopeli, joka muistuttaa etäisesti venäläisen autonvalmistajan tekemää 1970-luvun hittituotetta.
Lähempi tarkastelu tuottaa ennakoidun tuloksen. Kyllä, kyseessä on todellakin Lada. Mutta mitä ihmettä sille on oikein tapahtunut?
Muistin mukaan Venäjän kuuluisin autotehdas AvtoVAZ, eli Volgan autotehdas, valmisti kuitenkin selvästi tätä isompia autoja, vaikka eivät nekään kummoisia tilaihmeitä olleet.
– Tämä on käsittääkseni maailman lyhyin Lada. Se on sitä ainakin siihen asti, kunnes joku toisin todistaa, Pekka Siltanen selittää nauraen.
Siltasen kiinnostus Ladoihin heräsi 1980-luvulla, jolloin hän osti, kunnosti ja myi kolaroituja autoja.
– Silloin tuli korjattua monta Ladaa, ja ajattelin, että jonain kauniina päivänä hankin itselleni yhden muunneltavaksi. Halusin tehdä oikein lyhyen auton vastapainoksi trendille, jonka mukaisesti kaikki pidensivät autoja limusiineiksi tai tekivät niistä jotakin muuta isoa, Siltanen kertoo.
Autoihin tykästynyt mies joutui etsimään sopivaa Ladaa pitkään, sillä niitä ei ole enää tänä päivänä kovinkaan paljon tarjolla.
Auton piti kaiken lisäksi olla tarpeeksi hyvässä kunnossa, koska Siltanen ei halunnut alkaa korjata ruostevaurioita.
Lopulta hän löysi Lada 2105:n, joka tuli aikoinaan markkinoille vuonna 1980. Kyseessä on ensimmäinen hihnakäyttöisellä jakopäällä varustettu Ladan malli. Siltasen menopeli on tarkkaan ottaen vuodelta 1986.
Legendaarinen itäauto
Ladan historia ulottuu vuoteen 1966, jolloin Neuvostoliiton hallitus solmi italialaisen Fiatin kanssa sopimuksen uuden autotehtaan rakentamisesta Togliattiin. Ladojen valmistus aloitettiin lopulta Fiatin lisenssillä.
Ensimmäinen Lada, VAZ-2101, perustui teknisesti vuoden 1966 Fiat 124:ään. Suomessa malli on tunnettu paremmin nimellä Lada 1200L.
Sen jälkeen Ladoja valmistettiin vuosien 1970 ja 2002 välisenä aikana kaikkiaan yli 21 miljoonaa kappaletta. Tehtaan kapasiteetti sallii 700 000 ajoneuvon valmistamisen vuosittain.
VAZ-2101-auton nimestä järjestettiin aikoinaan kilpailu, johon tuli noin 30 000 nimiehdotusta. Voittajaksi selviytyi nimi Žhiguli. Vientimarkkinoita varten auton nimeksi annettiin Lada.
Ladan mallisto voidaan jakaa karkeasti neljään tyyppiin, eli takavetoisiin, Nivaan, Samaraan sekä 110:een.
Joissakin piireissä Ladoja pidetään edelleen kovinkin suuressa arvossa. Suomessa Ladojen puolesta puhuu vuonna 1997 perustettu 600-jäseninen Lada-kerho.
– Eräs Lada-kaveri surkutteli nähdessään autoni. Hänen mielestään olin pilannut hienon menopelin, Siltanen naurahtaa.
Kauniiksi maalattu kaara
Siltanen siis todellakin otti viime vuoden lopussa esiin kulmahiomakoneen eli rälläkän ja leikkasi Ladansa kahtia.
– Keskeltä lähti reilu metri pois ja perästä vielä noin 30 senttiä. Eniten joutui säätämään ovien kanssa. Nykyisissä ovissa on entisten etuovien etuosa ja entisten takaovien takaosa. Ovet täytyi rakentaa siten, että niiden muodot sopivat sekä auton etu- että takapäähän, Siltanen selvittää.
Auton lyhennyksen jälkeen takapenkistä tuli etupenkki.
– Teen varmaankin myöhemmin toisenlaiset penkit. Tällä hetkellä autoon mahtuu juuri ja juuri sisälle, ja sittenkin vatsa ottaa vielä rattiin kiinni, Siltanen sanoo hymyillen.
Bensatankin virkaa hoitaa tällä hetkellä takaluukussa seisova muovinen kanisteri, josta lähtee letku moottoritilaan.
– Auto on täysin ajettavassa kunnossa, mutta liikenteeseen sitä ei hyväksytä ikinä. Toisaalta en ole sitä liikenteeseen tarkoittanutkaan. Siirtokilvillä voin välillä ajaa lyhyitä matkoja, jotta ihmisillä riittää kylällä ihmeteltävää, Siltanen sanoo.
Automaalarin kunniaksi on sanottava se, että hän on väsännyt maailman lyhimmästä Ladasta hämmästyttävän kauniin.
Auton kylki on värjätty sateenkaaren värein. Nokkapeltiä koristavat Suomen ja Neuvostoliiton liput. Takaosassa puolestaan tuikkivat valkoiset tähdet sinisellä taivaalla.
– Sisustus on vielä keskeneräinen. Se pitää laittaa jossain vaiheessa kuntoon. Autoon tulee myöhemmin myös mainosteippaukset.
Lada toimiikin eräänlaisena markkinointitemppuna. Jo tähän saakka moni on halunnut otattaa itsestään kuvan auton kanssa.
– Toivottavasti auto houkuttelisi meille muutaman asiakkaan. Onneksi meillä on kuitenkin ainakin toistaiseksi riittänyt töitä, vaikka kevättalvi olikin selvästi hiljaisempi kuin aiempina vuosina, Siltanen selvittää ja nojaa maailman lyhimpään Ladaan.