Taiteen perusopetus elää ja voi hyvin Ylöjärvellä. Harrastusvaihtoehtoja ja ryhmiä piisaa. Lapsi saa tarttua pensseliin, helkytellä sanaisella säilällään tai vaikka näppäillä pianon koskettimia. Kuvataidekoulu Piirrossa luovuuden annetaan kukkia vapaasti ilman liian rajoittavia ohjeita.
Kankaat ja maalit notkuvat pulpeteilla Siivikkalan koulun luokassa.
Kuvataidekoulu Piirron pienet harrastajat häärivät luomustensa parissa liimapullot ja pensselit hyppysissään. Tekeillä on töitä aiheesta salaattilautanen.
– Ruuan maalaaminen on kivaa, koska tykkään itsekin kokata, Nora Jylhä hihkuu.
Tunnin aluksi kurssilaiset liimaavat lautapalan päälle ruudullista kangasta pöytäliinaksi. Kangas on helppo kiinnittää kuvion avulla suoraan.
Taiteen teko jatkuu salaattilautasten maalaamisella. Yhdessä mietitään, kuinka vihreä väri syntyykään päävärejä sekoittamalla. Opettaja Elina Lind muistuttelee, että kun yhdistetään auringon keltaista ja veden sinistä, saadaan kasvien vihreää.
Taiteenopetus porskuttaa eloisana
Kuvataidekoulun ryhmiin riittää halukkaita osallistujia.
– Meillä on 11 ryhmää, ja tuntumani on se, että niitä saisi enemmänkin aikaiseksi, jos tilat ja muut resurssit antaisivat myöten, Lind kertoo.
Tällä haavaa kuvataiteen ryhmissä on 120 oppilasta.
Ryhmiin saa osallistua jo viisivuotiaana. Torstaisessa salaattilautasia pensselöivässä ryhmässä on jopa pari nelivuotiaana aloittanutta. Harrastaa saa peruskouluiän ajan.
– Lapset tekevät hirveän pitkiä uria. Ne jotka tulevat, myös mielellään jäävät, opettaja kuvailee hymyssä suin.
Vaikka lakiin perustuva opetussuunnitelma antaa kuvataidekoululle suuntaviivat, ohjeistusten raamit joustavat.
– Kunkin ryhmän dynamiikan, hengen ja tarpeen mukaan voi suunnitella, mitä tehdään. Luulen, että se houkuttaa. Lapsille on tärkeää, että he saavat vaikuttaa tekemisiinsä. Yritän kuunnella heitä mahdollisuuksien mukaan.
Taiteen perusopetus on Ylöjärvellä varsin monipuolista. Kuvataiteen lisäksi tarjolla on sanapajaa, musiikinopetusta, teatteria, käsityötä, musiikkia ja vaikkapa balettia. Kaupungin kulttuuripalveluiden järjestämän kuvataidekoulun ja teatteriopetuksen lisäksi tarjolla on koko joukko yksityisten toimijoiden antamaa luovuuden siemeniä kylvävää opetusta.
– Niidenkin opetussuunnitelma hyväksytään kaupungilla, Ylöjärven kaupungin kulttuurisihteeri Minna Vallin valottaa.
Tiukat ohjeet romukoppaan
Tekniikoiden kirjo on kuvataidekoulussa värikäs. Harjoitellaan erilaisia maalaus- ja piirtämistekniikoita ja vaikkapa grafiikkaa sekä keramiikkaa. Taiteellinen luovuus tulee esiin siinä, ettei lapsille anneta tiukasti rajattuja aiheita tai määrääviä ohjeita työn toteutukseen.
– Aihetta saa lähestyä niin kuin haluaa, Elina Lind sanoo.
– Menemme idea ja ajatus edellä, hän lisää.
Maalien, saven ynnä muiden materiaalien sekä tekniikoiden saloihin pureudutaan yhä syvemmälle, kun oppilas kasvaa.
– Mitä vanhemmaksi oppilas tulee, sitä enemmän mennään oman tekemisen ytimeen ja otetaan valinnaisuutta mukaan.
Yläasteikäisten kurssit ovat syventäviä opintoja, joissa perehdytään usean viikon mittaisten jaksojen aikana kulloinkin tiettyyn kuvataiteen alueeseen.
– Saamme asiantuntijoita opettamaan tietyksi viikkomääräksi.
Lisäksi kaikille opiskelijoille aivan pienimpiä lukuun ottamatta järjestetään viikonloppuisin työpajoja, joissa taiteiluun on enemmän aikaa kuin arkipäivien kokoontumiskerroilla.
Salaattiteoksia ahkeroivien tunnilla vapaa ote näkyy. Oppilaat antavat värien viedä ja siveltimen juosta. Välillä hulinan keskeltä kuuluu opettajan suuntaa-antavia ohjeita eri työvaiheista.
Silja Rossista on mukavaa, kun työt valmistuvat, varsinkin jos niistä tulee hienoja. Hänen mieleensä on painunut maalatuin kuvin koristellun kangaskassin teko. Vieressä touhuava Nora Viljanmaa puolestaan muistelee tyytyväisenä liukuvärityötään.
Veera Aunolan suosikkeja ovat luontoaiheet. Ilmankos hän kertookin nauttineensa kolmella värillä maalaamansa taulun teosta – hän kun taiteili siihen kukkia ja leppäkerttuja.
Piirto järjestää toukokuussa kirjasto Leijassa näyttelyn, joka kantaa nimeä Taide on katettu. Sinne päätyvät näytteille salaattiannoksetkin.
Taide opettaa uusia näkökulmia
Paitsi että taiteen harrastaminen tuo iloa lapsen päiviin, se on myös monin tavoin hyödyllistä tämän kasvussa.
– Taiteen on todettu tukevan mitä tahansa hahmotuskykyä, Lind selittää.
– On tärkeää, että lapset olisivat yhteydessä käsiinsä ja oppisivat näkemään, mitä kaikkea niillä voi tehdä.
Taide auttaa etsimään erilaisia näkökulmia maailmaan.
– Tiede antaa faktan. Taidetta tehdessä voidaan kääntää asioita vinksin vonksin ja katsoa ihan arkisiakin asioita eri vinkkeleistä.
Touhukkaiden ja lukuisia kysymyksiä pulputtavien oppilaiden ympäröimänä Lind toteaa hymyillen, että myös vuoronsietokyky kasvaa tunneilla. Jokainen ei voi saada opastusta samalla sekunnilla.
Tärkeä eväs elämää varten on myös se, että tunnit koulivat lapsia sietämään epätäydellisyyttä.
Lind kiittelee, että Krankkulassa kokoontuvien ryhmien lisäksi pari poppoota taiteilee Siivikkalassa.
– Se vahvistaa kyläyhteisöä ja kasvattaa lapsia aluehenkeen.
Iloa ja oppia kertyy opettajallekin.
– Olen myös kuvataiteilija. Ilman opetustyötä työhuoneella olisi vähän yksinäistä. Tämä on osa sosiaalista elämääni.
– Oppilaiden kanssa myös haastan itseni jatkuvasti.
Kommentointi on suljettu.