Kuormurikaverukset syövät melkein mitä tahansa

Pirkanmaan jätehuollon ahneet romunsyöjät Repe ja Romu kaarsivat torstaina Lamminpäässä Kortesuontielle. Lähialueen asukkaat olivat jo kantamuksineen odottamassa, joten nälkäiset kuormurit saivat jälleen syödäkseen. Tällä kertaa Repen kyytiin nostettiin enimmäkseen maaleja, öljyä ja loisteputkia. Romulle tarjoiltiin puolestaan jääkaappeja, kiukaita ja televisioita.
Painavatkin jätteet nousevat hetkessä Romun kyytiin kuorma-auton perässä olevalla tavaranosturilla.
Painavatkin jätteet nousevat hetkessä Romun kyytiin kuorma-auton perässä olevalla tavaranosturilla.

– Nämä ovat hyvin tyypillisiä tavaroita, joita autoille tuodaan lähes jokaisessa pysähdyspaikassa. Tietokoneita on tullut vielä yllättävän vähän, mutta eiköhän niitäkin ala kohta kasaantua, Romun kuljettaja Jarkko Särkinen sanoo.
Kuormurikaksikko Repe ja Romu aloitti tämän vuoden kiertueensa viime keskiviikkona perinteiseen tapaansa Tampereen Lentävänniemestä.
– Väkeä oli mukavasti liikkeellä. Teimme viisi pysähdystä, ja jokaisessa paikassa 20–30 ihmistä toi tavaraa. Tahti kiihtyy tästä vielä, kun mennään kesää kohti, Repeä ajava Petri Rannikko ennustaa.
Repellä ja Romulla on edessään pitkä taival, sillä jätekaverukset kiertävät seuraavien kuukausien aikana kaikissa Pirkanmaan Jätehuollon 17 omistajakunnassa.
Ensin vuorossa ovat Tampereen kaupunginosat. Loppukuusta Repe ja Romu suuntaavat Pirkkalaan ja Ylöjärvelle.

Reitti pohjautuu kokemukseen

Repe ja Romu ovat kiertäneet keräämässä vaarallisia jätteitä ja erilaisia romuja jo reilusti toistakymmentä vuotta. Toki joskus aiemmin kuorma-autot ovat kantaneet eri nimiä.
Kuormureiden reitti suunnitellaan vuosittain aiempien kokemusten pohjalta.
– Talvikuukaudet on todettu vähän hiljaisemmiksi, eikä kovilla pakkasilla kannata juuri kiertää. Lisäksi hiljaisia pysäkkejä on vuosien varrella poistettu ja tilalle on otettu uusien asuinalueiden pysähdyspaikkoja, jätehuoltoneuvoja Satu Kuutti Pirkanmaan Jätehuollosta kertoo.
Kuutin mukaan jotkut ihmiset muistavat hyvin, milloin autot kurvaavat omalle asuinalueelle.
–  Tosin silloin, kun autot huilaavat, saamme kyselyjä, että milloinkas ne Repe ja Romu ovat taas liikkeellä.
Kuormurikaksikon ajoreitit  ja -ajat suunnitellaan tarkasti.
– Valaistulla kaupunkialueella voimme kerätä romuja hämärässäkin, toisin kuin maaseudulla. Lisäksi routa-aikana emme voi ajaa ihan joka paikkaan. Kesäisin kiertelemme usein kunnissa, joissa on paljon kesäasutusta, Kuutti selvittää.
Sähäkät kuormurit pysyvät melko hyvin aikataulussa, vaikka välillä pieniä viivästyksiä saattaakin ilmetä. Joillakin pysäkeillä voi olla niin paljon väkeä, että pysähtymiselle varattu aika venähtää. Myös tietyöt tai liikenneonnettomuudet voivat aiheuttaa pieniä myöhästymisiä.
– Kiireisenä päivänä Repe ja Romu saattavat olla kymmenen minuuttia myöhässä, mutta kun hieman malttaa odottaa, autot ilmestyvät paikalle, Sanna Kuutti muistuttaa.

Petri Rannikko (vas.) ja Jarkko Särkinen ajavat Repeä ja Romua ympäri Pirkanmaata.
Petri Rannikko (vas.) ja Jarkko Särkinen ajavat Repeä ja Romua ympäri Pirkanmaata.

Uusi termi on ymmärrettävämpi

Keräyskiertueen alkaessa kuormurikaksikkoa odotetaan kylillä innokkaasti. Repen ja Romun saapumisesta voi muodostua ajan saatossa asukkaiden yhteinen kylätapahtuma.
– Hiljaisimmilla pysäkeillä käy 5–10 ihmistä, mutta vilkkaimmilla paikoilla saattaa olla jopa parisataa asiakasta.
Viime vuonna Repeä ja Romua kävi morjestamassa 9 670 asiakasta, joilta kerättiin talteen 86 205 kiloa vaarallistä jätettä ja romua.
Se mitä autoihin voidaan tuoda, on tarkasti määritelty, ja nykyään ihmiset ovat siitä myös hyvin tietoisia. Tänä päivänä kuormurikaksikolle ei enää yritetä tarjota kaatopaikkajätettä. Muutosta on edesauttanut jätteitä koskevien termien tarkentuminen.
Aiemmin puhuttiin ongelmajätteestä, mutta nyt oikea termi on vaarallinen jäte. Uusi termi kuvaa paremmin jätteen laatua. Vaarallinen jäte voi aiheuttaa jo pieninä määrinä haittaa terveydelle tai ympäristölle.
– Monelle vanha termi tarkoitti samaa kuin ongelmallinen jäte. Silloin keräyspisteille saatettiin tuoda jätettä, jota on vaikea hävittää, kuten esimerkiksi wc-pönttöjä, Kuutti muistelee.
Tällaisia ja toki kaikkia muitakin jätteitä otetaan vastaan jäteasemilla ja jätteenkäsittelykeskuksissa, tai sitten niitä hakemaan voi tilata maksullisen Repsikka-noutopalvelun. Repe ja Romu eivät tee noutoja tilauksesta, paitsi yrityksille maksua vastaan.
– Romu tilataan paikalle harvemmin, koska moni yritys hävittää itse metalliromunsa kiertoon. Repe sen sijaan kiertää yrityksissä päivittäin, Sanna Kuutti kertoo.
Repen ja Romun keräyspalvellut ovat asukkaille maksuttomia. Pirkanmaan Jätehuolto tarjoaa tämän kuormurikiertueen jätemaksuilla kerätyillä varoilla.
– Tämä on meille iso taloudellinen satsaus, sillä keräyspäiviä on lähes sata. Lisäksi kiertueesta jaetut ilmoitukset ja roskakalenteri aiheuttavat isot kustannukset, Kuutti sanoo.
Repen ja Romun kiertueaikataulu löytyy internetistä osoitteesta pirkanmaan-jatehuolto.fi/repejaromu.
Ylöjärvelle kuormurikaksikko saapuu ensimmäisen kerran 29. huhtikuuta, minkä jälkeen se käy kesän aikana eri puolilla puutarhakaupunkia tehden 30 pysähdystä.

Kommentointi on suljettu.