Naistenpäivänä kukkakaupassa käy kuhina

08.03.2013 10:08

Naistenpäivä vilahtaa aika monelta huomaamatta ja sen kummemmitta seremonioitta ohi. Viime vuosina  yhä useampi on kuitenkin kiinnittänyt huomionsa kalenterin päivään 8. maaliskuuta ja muistanut itselleen tärkeitä naisia pienin huomionosoituksin. Ylöjärveläisessä kukkaliikkeessä Katin Kukassa naistenpäivä pinkoo myynnissä jo samalle tasolle kuin ystävänpäivä – ja ohikin.
Saija Aaltonen naurahtaa, että naistenpäivänä ei kannata myydä punaista neilikkaa, Venäjän kansalliskukkaa. Naistenpäivä on nimittäin itänaapurissamme tärkeä, joten sanotaan, että tuona päivänä kaikki punaiset neilikat tilataan sinne.
Saija Aaltonen naurahtaa, että naistenpäivänä ei kannata myydä punaista neilikkaa, Venäjän kansalliskukkaa. Naistenpäivä on nimittäin itänaapurissamme tärkeä, joten sanotaan, että tuona päivänä kaikki punaiset neilikat tilataan sinne.

Perjantaina Katin Kukka Ylöjärven Soppeenmäessä on mitä todennäköisimmin tupaten täynnä. Silloin on nimittäin kansainvälinen naistenpäivä ja mies jos toinenkin haluaa muistaa itselleen läheistä naista pienin huomionosoituksin, usein juuri kukkasin.

Naistenpäivän suosio on kasvanut paljon vajaan kymmenen vuoden aikana. Näin arvioi Katin Kukan yrittäjä ja floristimestari Saija Aaltonen.

Viime vuonna naistenpäivä rynni Aaltosen putiikissa ensimmäistä kertaa ystävänpäivän ohi myyntivilkkaudessa.

– Naistenpäivä on selkeä piikki. Se tosin on vain yksittäinen päivä mutta hyvä kauppapäivä.

Kahdeksas maaliskuuta yli 90 prosenttia Katin Kukan asiakkaista on miehiä. Kävijäkuntaan kuuluu ennen kaikkea perheenisiä sekä nuoria miehiä aina mopoautoikäisistä lähtien.

– Sitten ovat ne muutamat suloiset papat, yrittäjä lisää.

– Toivon, että tuohon pihalle asti tulee kunnon jono, floristimestari hymyilee toiveikkaana.

Tänä vuonna merkkipäivä osuu vielä oivalliseen kohtaan viikkoa. Aaltosen mukaan torstai ja perjantai ovat otollisimmat myyntipäivät.

Tasa-arvotaistelusta huomionosoituksiin

Naistenpäivä oli alkuaan vasemmistolainen mielenosoituspäivä, jonka avulla hameväki tavoitteli tasa-arvoa ja naisten äänioikeutta.

Kansainvälinen merkkipäivä sai alkunsa vuoden 1910 tienoilla. Vuonna 1945 YK ryhtyi tukemaan päivän viettoa kaikkialla maailmassa, ja vuonna 1975, YK:n kansainvälisenä naisten vuonna, päivästä tuli virallinen.

1980-luvulla päivä kasvatti  suosiotaan ja laajensi reviiriään myös vasemmistoväen ulkopuolelle.

Kun sukupuolista vuosien mittaan tuli yhä tasavertaisempia, muuttui naistenpäivän luonne.  Nyt tarkoituksena on osoittaa naisille huomiota ja hiukan helliä heitä.

Saija Aaltosen mukaan merkkipäivä on ennen kaikkea nuoren ikäpolven kulttuuria. Vanha väestömme ei aikanaan tuntenut päivää sellaisena kuin se on nyt eikä ole viime vuosina havahtunut sen viettoon samalla tavoin kuin nuori polvi.

Nykykansan joukkoon mahtuu myös naistenpäivän kyseenalaistajia, kun alkuperäinen tarkoitus on jo haalistunut.

– Jotkut sanovat, että päivä on pelkästään kaupallinen. Mutta on naistenpäivä kiva arjen keskellä. Se pysäyttää osan miehistä. Tärkeää on läheisen naisen huomioiminen. Onneksi enää ei tarvitse taistella oikeuksistaan. Olen sitä sukupolvea, että olen tottunut asioiden olevan hyvin. Toki sitä joskus ajattelee, että asiat voisivat olla huonomminkin, Aaltonen sanoo.

Moni asiakas sivuuttaa kitkerät asenteet rennon humoristisella mielellä: onhan tässä ostettava kukkia, kun kerran on se naistenpäivä.

Osa päivän puolustajista sanoo, että maaliskuun kahdeksantena on tilaisuus muistaa myös lapsettomia naisia, jotka jäävät huomionosoituksista paitsi äitienpäivänä.

Itä-Euroopassa naistenpäivää arvostetaan suuresti, ja esimerkiksi Venäjällä se on yleinen vapaapäivä.

Naistenpäivän rinnalla on myös merkkipäivä miehille. Sitä vietettiin viime vuosikymmeninä eri puolilla maailmaa useina vaihtoehtoisina päivinä. Nykyisin vakiintunut, YK:nkin viettämä, kansainvälinen miestenpäivä on 19. marraskuuta.

Perinteisiä ruusuja ja väriharmoniaa

Katin Kukassa kääritään hihat  pari päivää ennen kahdeksannen päivän koittoa. Silloin putiikin väki taituroi kimput valmiiksi. Materiaalit on tilattava jo viikon verran etukäteen.

– Kaiken pitää olla valmiina, kun miehet tulevat.

Naistenpäivänä kolme kovaa ovat leikkokimput, tulppaanit ja tietysti ruusut. Jonkin verran asiakkaat halajavat  myös erilaisin somistetikuin ja väripaperein koristeltuja ruukkukukkia.

Moni asiakas satsaa naistenpäivän kukkapukettiinsa. Esimerkiksi tavallisen kymmenen tulppaanin sijaan moni tilaa 20–30 kappaleen kimpun.

Aaltonen loihtii naistenpäiväksi hempeän värisiä kimppuja. Hän suosii pastellisävyjä sekä valkoista ja vihertävän valkoista. Toki myös klassinen tulipunainen on haluttu väri, eritoten ruusuissa. Väriharmonia eli yhteen sopivien värien rauhallinen yhdistelmä on näissä kimpuissa valtti.

Osa asiakkaista kysyy vinkkejä väreistä ja kukkien lukumäärän symboliikasta.

– Keltainen on vanhalle kansalle hylätyn väri.

Yksi ruusu merkitsee: ”Olet kaikkeni.” Viiden nippu tarkoittaa: ”Rakastan sinua.” Seitsemän kukan avulla puolestaan kositaan. Kahdeksan ruusun kimppu kertoo saajalleen, että antaja on kuolemaan asti tämän. Luvun 13 kanssa sopii olla varovainen. Se voi olla merkki vihasta tai halveksunnasta.

Floristimestari kuitenkin muistuttaa, että symboliikasta on monenmoista tietoa. Yhden lähteen kertomat merkitykset voivat olla ristiriidassa toisen lähteen tietojen kanssa.

Aaltonen jakaa koko päivän ajan naistenpäivän sanomaa, mutta saa itsekin huomionosoituksensa. Aviomies ei kuitenkaan lähesty floristia kukkapuskan kanssa vaan tuo esimerkiksi suklaata tai hajuvettä. Viime vuonna tuli leffaliput.