Näkyvyys on monelle yritykselle menestymisen elinehto

Ylöjärveläisyritykset olivat kohtalaisen mukavasti edustettuina tämän vuoden Asta Rakentaja -messuilla. Kaikilla puutarhakaupunkilaisilla yrityksillä oli sama tavoite: näkyvyyden ja tietoisuuden levittäminen. Henkilökohtainen kohtaaminen mahdollisten asiakkaiden kanssa nähdään yhä tänä päivänä äärimmäisen tärkeäksi asiaksi.
Ylöjärven Taitosakki ry oli näyttävästi esillä Asta Rakentaja -messuilla. Jyri Sihvo (2. vas.) jutteli messuvieraille etualalla. Mikael Hongisto (1. oik.) tarkasteli puolestaan tabletilta sähköposteja.
Ylöjärven Taitosakki ry oli näyttävästi esillä Asta Rakentaja -messuilla. Jyri Sihvo (2. vas.) jutteli messuvieraille etualalla. Mikael Hongisto (1. oik.) tarkasteli puolestaan tabletilta sähköposteja.

– Usea pienyrittäjä yrittää olla täällä esillä ja niin tietysti mekin, Pirkanmaan Nuohouspalvelu Oy:n toimitusjohtaja Jyri Sihvo tiivisti messujen tarkoituksen.
Sihvo edusti samaan aikaan montaa ylöjärveläisyritystä, sillä hän oli juttelemassa messuvieraille Ylöjärven Taitosakki ry:n messuosastolla.
Taitosakki on Ylöjärven Yrittäjien alaisuudessa toimiva yhdistys, johon kuuluu parikymmentä ylöjärveläisyritystä. Yhdistyksen tarkoituksena on Ylöjärven seudun elinkeinotoiminnan tukeminen innostamalla yksityishenkilöitä käyttämään kotitalousvähennystä.
– Yritämme saada ainakin paikallisia töitä ylöjärveläisille yrityksille. Tietenkin sekin käy, että tyhjennämme koko Pirkanmaan työt ylöjärveläisyrityksille, Sihvo naurahti.
Hänen mukaansa etenkin lauantai ja sunnuntai olivat ylöjärveläisyrityksille tärkeitä messupäiviä, sillä silloin messuilla liikkui paljon tavallisia kuluttajia. Perjantaina liikkeellä olivat lähinnä yritysten edustajat.
– Tavoite on saada jokusia uusia yhteydenottoja ja rakentaa muutenkin yhteyksiä, Sihvo sanoi ja kertoi, että Pirkanmaan Nuohouspalvelulla tämä vuosi on alkanut myötätuulessa.
Yritys on jopa palkannut kaksi uutta työntekijää.

Toiveissa useita keskusteluja

Niin ikään Ylöjärven Taitosakin messuosastolla edustanut Korttitiimi Oy:n toimitusjohtaja Mikael Hongisto toivoi tapaavansa paljon messuvieraita.
– Edustamme täällä ylöjärveläisiä yrittäjiä ja toivomme, että ihmiset kiinnostuvat yritystemme toiminnasta, erilaisten muovikorttien valmistukseen ja korttitarvikkeiden myyntiin erikoistuneen Korttitiimin toimitusjohtaja sanoi.
Hongisto toivoi myös, että messuille saapuvat ihmiset tulisivat rohkeasti kyselemään mieltä askarruttavista asioista.
– En kuitenkaan mittaa messujen onnistumista syntyneiden kauppojen määrällä. Toki tavoitteena on saada uusia asiakkaita – emme me täällä muuten olisikaan, Hongisto totesi.

Monta erilaista teemaa

Sunco Oy:n myyntijohtaja Stefan Storlund esitteli messuilla uusia maalämpöratkaisuja.
Sunco Oy:n myyntijohtaja Stefan Storlund esitteli messuilla uusia maalämpöratkaisuja.

Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen A- ja E-hallissa järjestetyillä Asta Rakentaja 2015 -messuilla oli tänä vuonna 305 näytteilleasettajaa, ja Messuilla vieraili viikonlopun aikana lähes
16 000 kävijää.
Messut tarjosivat monipuolisen tuote-, palvelu- ja tietokattauksen ihmisille, jotka suunnittelevat oma kodin rakentamista, remontointia tai kunnostusprojektia suunnitteleville ihmisille sekä rakennus- ja kiinteistöalan ammattilaisille.
Pirkanmaan suurimmilla rakentamisen, remontoinnin ja asumisen messuilla pureuduttiin tällä kertaa muun muassa kotitalouksien rakentamisilmoituksiin, kodin energia-asioihin sekä laatoitus- ja vedeneristystöihin.
– Moni yrityks kommentoi sitä, että ihmiset olivat liikkeellä tosi mielellä ja etsivät aktiivisesti tietoa rakennus- ja remontointiprojekteja silmällä pitäen. Kun yleisesti ajatellaan valoa on selvästi näkyvissä pitkään jatkuneen hiljaisen kauden jälkeen, projektipäällikkö Anne Saarinen Tampereen Messut Oy:stä kommentoi.

Hieno alku messuille

Viime kesänä ensiesittelynsä saanut Avant Tecnon Leguan 135 -henkilönostin seisoi ylväänä messuhallissa.
Viime kesänä ensiesittelynsä saanut Avant Tecnon Leguan 135 -henkilönostin seisoi ylväänä messuhallissa.

Energiansäästöön ja uusiutuvan energian käyttöön erikoistunut Sunco Oy haki messuilta kontakteja sellaisiin ihmisiin ja yrityksiin, jotka ovat kiinnostuneita maalämpöprojekteista sekä lämmön talteenotosta. Messut alkoivat Suncon osalta varsin huikeasti.
– Juuri äsken sovin puhelimessa 45 000 euron kaupan, joten nämä messut on jo maksettu, Sunco Oy:n myyntijohtaja Stefan Storlund naurahti tyytyväisenä.
Sunco Oy toi messuille näytille uuden ilmavesilaitteiston sekä päivitettyjä maalämpöjärjestelmiä. Storlundin mukaan yrityksellä oli messuille selvä numeerinen tavoite.
– Meitä on täällä viisi ihmistä edustamassa yritystä. Jos jokainen meistä saa 40 uutta kontaktia, voimme olla tyytyväisiä.
Suncon väki odottaa tältä vuodelta paljon.
– Edelleen on olemassa runsaasti kiinteistöjä, joihin pitää vaihtaa lämmitysjärjestelmä. Öljy- tai sähkölämmityksestä ja jopa kaukolämmöstä siirrytään yhä useammin maalämmön käyttöön, Stefan Storlund kertoi.
Jutussa jo aiemmin mainittujen yritysten lisäksi Ylöjärveltä messuilla olivat osaamistaan esittelemässä pienkuormaajia valmistava Avant Tecno Oy, kivituotteita valmistava Kivilähde – Kaavin Kivi Oy, toimitilojen ja varastojen rakentamiseen erikoistunut Pirkanmaan PR-rakennus Oy, puutavara- ja rakennustarvikeliike Puutoimi Oy sekä takkojen ja tulisijojen toimittaja Takkapalvelut JJJ Oy.

Uusi tapahtuma keskittyi sisustukseen

Asta Rakentaja -messujen kanssa yhtä aikaa Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen D-hallissa järjestettiin uusi Sisustus 2015 -tapahtuma.
Ensimmäistä kertaa järjestetty tapahtuma keskittyi kodin sisustamiseen. Esittelyssä oli uusia ideoita, sisustus- ja somistustuotteita sekä palveluita yksilölliseen kotiin.
Sisustus 2015 -tapahtuman sisällössä näkyi selkeänä trendinä kierrätys, tuunaus ja ekologisuus. Tapahtumassa oli 60 näytteilleasettajaa.
07 Astamessut 4Yksi näytteilleasettajista oli ylöjärveläinen aurinkosuoja-alan yritys Sol-Kaihdin Oy. Yrityksen toimitusjohtaja Pekka Kivilompolon mukaan kaihtimet sopivat mainiosti sisustustapahtumaan.
– Kaihtimet ovat sisustuksellinen tuote. Meillä on täällä esillä parvekeverhoja, rullaverhoja, markiiseja ja niin edelleen. Ne tarjoavat suojan auringolta mutta myös sisustuksellisen elementin, Kivilompolo kuvaili.
Hän uskoi, että ihmiset saapuvat messuille tekemään hankintoja.
– Uskon, että saamme paljon kontakteja ja kauppoja aikaiseksi.
Kivilompolo odottaa kaihdinkaupan kiihtyvän kevään kirkastuessa.
– Joulu- ja tammikuu olivat aika hiljaisia, mutta maalis- ja huhtikuussa ihmiset heräävät taas suojaamaan kotinsa auringolta, Kivilompolo totesi.