raideliikenne

Äänikuningattaret ja -kuningas ajavat nopeita junayhteyksiä

Tilaajille

Pirkanmaan vaalipiirin ääniharavat Sanna Marin (sd.), Anna-Kaisa Ikonen (kok.) ja Sami Savio (ps.) nostavat raideliikenteen kehittämisen eli nopeiden junayhteyksien toteuttamisen lähitulevaisuuden kärkihankkeeksi. Äänikuningattaret ja -kuningas haluavat maahamme vastuullista politiikkaa, jossa huomioidaan niin kaupungistuminen kuin autioituvat maaseutualueet. SDP:n hallitusohjelmaneuvottelijana oleva Sanna Marin korostaa puolueensa tavoitteena olevan kehittää raiteilla kulkevaa työmatkaliikennettä ja nopeita junayhteyksiä kaupunkien välillä. –…

Lisäraide huolettaa Terätiellä

Jokin aika sitten julkaistu suunnitelma uuden rautatieraiteen rakentamiseksi Ylöjärvelle ei miellytä Martti Polvista. Keijärven rannalla jo 20 vuotta asunut mies ei käsitä, miksi rataa kaavaillaan aivan asutuksen viereen. Haittoja olisi Polvisen mukaan niin ihmisille kuin ympäristöllekin. – Eteläisestä Keijärvestä tulisi haiseva lätäkkö, hän lataa. Ylöjärven läpi on kulkenut rautatie vuodesta 1968 lähtien. Tampereen ja Parkanon…

”Ylöjärven asemassa olisi paljon järkeä”

Kotimaista rautatiematkustusta kehittävä ja edistävä Suomen rautatiematkustajat ry. näkisi Ylöjärvellä kernaasti rautatieaseman. Yhdistyksen puheenjohtaja Kalevi Kämäräinen on ilahtunut, että kaupunginjohtaja Pentti Sivunen nosti aiheen viime kuussa jälleen pöydälle. – Yhdistyksemme on itse asiassa ehdottanut Ylöjärvelle asemaa jo monta vuotta sitten. Näkisin, että asia on kiinni ainoastaan päättäjien ja VR:n halusta, Kämäräinen sanoo. Pohjois-Karjalan Nurmeksessa asuva…

Ratikalla Ylöjärvelle?

Ajatus on huima, mutta täysin mahdollinen. Mitä jos Ylöjärvelle pääsisi jonain päivänä raitiovaunulla? – Prosessi on nyt siinä vaiheessa, että kaupunginhallitus hyväksyi viime viikolla linjauksen raitioliikenteen mahdollisuuksien tarkastelusta lähijunaliikenteen sijaan, kaupunginarkkitehti Ritva Kangasniemi kertoo. Heti alkuun on syytä antaa pieni varoitus: tämä juttu sisältää jossittelua ja spekulointia. Vieläpä varsin runsaasti. Ratikkalippuja on turha alkaa kysellä…

Hurjan mielenkiintoinen rautatie

Suomessa on käytössä noin 6 000 kilometriä Liikenneviraston hallinnoimaa rautatietä. Junien myöhästymisistä uutisoidaan lähes päivittäin, etenkin talvella. Osa myöhästymisistä johtuu ratavaurioista, osa muista syistä. Rautatierakentamisen huippuasiantuntija, professori Antti Nurmikolu sanoo, että Suomen rataverkosto on kohtalaisessa kunnossa. – Suomessa ollaan siirtymässä vähemmällä enemmän -ajatteluun. Se tarkoittaa sitä, että rataverkoston ongelmallisimpia paikkoja täsmäkorjataan, eikä systemaattisesti kunnosteta kokonaista…