Autoilijoiden ja pyöräilijöiden väliset väistämissäännöt puhuttavat kansalaisia tasaisin väliajoin. Liikennesääntöjen kertaaminen on hyväksi kaikille tienkäyttäjille kulkuneuvosta riippumatta. Sääntöjen noudattaminen on liikenteen vuorovaikutuksen perusta, sillä silloin muut voivat ennakoida tekemisiäsi riittävän ajoissa.
– On hyvä muistaa, että autoilijan lisäksi myös pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja. Kun molemmat ajavat ajoradalla, koskettavat heitä samat säännöt. Esimerkiksi tasa-arvoisessa risteyksessä väistetään oikealta tulevia ja suojatiellä annetaan jalankulkijalle esteetön kulku. Etenkin autoilijan näkökulmasta korostuu riittävän tilan antaminen pyöräilijöille ajoradalla, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Eero Kalmakoski sanoo.
Autoilijan on väistettävä tietä ylittävää pyöräilijää kääntyessään, jolloin hänen on väistettävä risteävää tietä ylittäviä. Autoilijan on väistettävä myös tullessaan väistämisvelvoitteesta kertovan liikennemerkin takaa. Autoilija väistää myös tullessaan kärkikolmion takaa liikenneympyrään tai poistuessaan liikenneympyrästä. Lisäksi autoilija väistää pyöräilijää – ja päinvastoin – tullessaan pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta.
Pyöräilijä puolestaan väistää ajoradan liikennettä ajaessaan pyörätieltä ajoradalle paitsi, jos kyseessä on edellä autoilijoille kuvattu väistämistilanne tai liikennemerkki ei muuta osoita.
– Pyöräilijä saa ylittää tien myös suojatietä pitkin ajaen, vaikka usein toisin virheellisesti luullaan. Väistämisvelvollisuus pyöräilijän ja autoilijan välillä määräytyy kuitenkin tässä kerrattujen sääntöjen ja liikennemerkkien mukaan. Jos pyöräilijä siirtyy taluttamaan pyöräänsä, tulee hänestä jalankulkija, jolle ajoneuvon kuljettajien on annettava suojatiellä esteetön kulku, Kalmakoski muistuttaa.
Viime vuonna voimaantullut tieliikennelaki toi muutoksen pyörätien jatkeen merkitsemiseen. 1. kesäkuuta 2022 alkaen pyörätien jatkeen tiemerkintää pitäisi käyttää vain, jos ajorataa ajaville on liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus pyöräilijöitä kohtaan.
– Ainakin toistaiseksi kannattaa kuitenkin olla tarkkana pyörätien jatkeen bongailussa, sillä tiemerkinnät eivät vielä hetkeen ole ajan tasalla. Sen sijaan tulee katsoa liikennemerkkejä ja -tilannetta kokonaisuutena. Risteyksissä tarvitaan ylipäätään riittävän alhaista nopeutta kaikilta osapuolilta, jotta toiset tienkäyttäjät ehtivät tehdä tarpeelliset havainnot, Kalmakoski korostaa.